3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mialatt egyre több hír érkezik az önmagát is vezetni képes autókról, amelyek nagyságrendekkel csökkenthetik a közúti balesetek számát, vannak kevésbé futurisztikus fejlesztések is. Ilyen az autók közötti kommunikáció.

Több mint egy évtizede folynak az autók közötti kommunikációt (V2V) lehetővé tevő fejlesztések, amely biztonsági megoldás annak ellenére nem került még be a szériagyártásba, hogy mára egyre hatékonyabb felszerelésekkel tömik tele autóinkat. Az Egyesült Államok közúti közlekedésbiztonságért felelős hatósága azonban most közreadott egy jelentést, amely már konkrét számokat is megfogalmaz a technológiával kapcsolatban.

Két hétköznapi példa a rendszer használatával kapcsolatban: gyakori baleseti ok, hogy az autósok egy párhuzamos közlekedésre alkalmas úton balra kanyarodáskor rosszul mérik fel a szembejövő sebességét és eléjük hajtanak. Mivel a rendszer érzékeli a többi közlekedő helyzetét, sebességét és haladásának irányát, könnyen kiszámolhatja, hogy elkerülhető-e az ütközés vagy sem. Hasonló elven alapul, hogy ha zöldet kapunk és indulnánk, de a kocsink érzékeli, hogy a kereszteződés felé nagy sebességgel közeledik valaki, akkor jelez, és mi még időben a fékre léphetünk.

A jelentés szerint közel 600 ezer baleset lenne megelőzhető és több mint ezer élet megmenthető ezekkel a rendszerekkel, feltéve ha minden autóban ott lennének a jeladók. Persze a traszmitterek és a hozzájuk tartozó szoftver nem lenne túl olcsó, egy 2020-ra vonatkozó becslés szerint 350 dollárba is kerülhet egy ilyen kütyü. A V2V bevezetésének azonban csak akkor van értelme, ha azt kötelezővé teszik legalább minden új autóban. A hatóságoknak egyébként ez a tervük.

A technológia már szinte valamennyi nagy autógyár fantáziáját megmozgatta, és megkezdték saját fejlesztéseiket. A GM, a Ford, a Honda, a Hyundai, a Daimler, a Nissan, a Toyota és a VW 2012-ben indította el a rendszer tesztüzemét, amelynek keretében 3000 sofőr próbálta ki élesben a V2V-t városi körülmények között. A kommunikáció természetesen annak ellenére gördülékenyen folyt az autók között, hogy azokat más-más gyártók fejlesztették.

Az is nagy kérdés, hogy az üzenetek ismeretében milyen mértékben avatkozhat be az autó az irányításba. Logikusnak tűnik, hogy ha az ütközés elkerülhetetlen, akkor a fékezzen, azonban ki dönti el, hogy mi a biztonságos. Az is gondot jelenthet, hogy az embereknek - már csak a korukból fakadóan is  - más a reakcióideje.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!