Több mint egy évtizede folynak az autók közötti kommunikációt (V2V) lehetővé tevő fejlesztések, amely biztonsági megoldás annak ellenére nem került még be a szériagyártásba, hogy mára egyre hatékonyabb felszerelésekkel tömik tele autóinkat. Az Egyesült Államok közúti közlekedésbiztonságért felelős hatósága azonban most közreadott egy jelentést, amely már konkrét számokat is megfogalmaz a technológiával kapcsolatban.
Két hétköznapi példa a rendszer használatával kapcsolatban: gyakori baleseti ok, hogy az autósok egy párhuzamos közlekedésre alkalmas úton balra kanyarodáskor rosszul mérik fel a szembejövő sebességét és eléjük hajtanak. Mivel a rendszer érzékeli a többi közlekedő helyzetét, sebességét és haladásának irányát, könnyen kiszámolhatja, hogy elkerülhető-e az ütközés vagy sem. Hasonló elven alapul, hogy ha zöldet kapunk és indulnánk, de a kocsink érzékeli, hogy a kereszteződés felé nagy sebességgel közeledik valaki, akkor jelez, és mi még időben a fékre léphetünk.
A jelentés szerint közel 600 ezer baleset lenne megelőzhető és több mint ezer élet megmenthető ezekkel a rendszerekkel, feltéve ha minden autóban ott lennének a jeladók. Persze a traszmitterek és a hozzájuk tartozó szoftver nem lenne túl olcsó, egy 2020-ra vonatkozó becslés szerint 350 dollárba is kerülhet egy ilyen kütyü. A V2V bevezetésének azonban csak akkor van értelme, ha azt kötelezővé teszik legalább minden új autóban. A hatóságoknak egyébként ez a tervük.
A technológia már szinte valamennyi nagy autógyár fantáziáját megmozgatta, és megkezdték saját fejlesztéseiket. A GM, a Ford, a Honda, a Hyundai, a Daimler, a Nissan, a Toyota és a VW 2012-ben indította el a rendszer tesztüzemét, amelynek keretében 3000 sofőr próbálta ki élesben a V2V-t városi körülmények között. A kommunikáció természetesen annak ellenére gördülékenyen folyt az autók között, hogy azokat más-más gyártók fejlesztették.
Az is nagy kérdés, hogy az üzenetek ismeretében milyen mértékben avatkozhat be az autó az irányításba. Logikusnak tűnik, hogy ha az ütközés elkerülhetetlen, akkor a fékezzen, azonban ki dönti el, hogy mi a biztonságos. Az is gondot jelenthet, hogy az embereknek - már csak a korukból fakadóan is - más a reakcióideje.
Szász Péter
mfor.hu