Tatai és szigetbecsei cég kezében a buszfelújítási biznisz
Még májusban írt ki közbeszerzést a BKV összesen 517 darab busz motorjának felújítására, a tender eredményhirdetése a szerdai Közbeszerzési Értesítőben jelent meg. Ennek alapján a 138 DAF-motor, az 57 MAN-motor és a 28 darab Perkins Phaser-motor felújítását a tatai Perfekt Motorfelújítás Kft. nyerte meg, míg a szigetbecsei Draspó-Tempó Autó és Szolgáltató Kft. 294 darab Rába-motort újíthat fel.
A négy szerződés összértéke 1,22 milliárd forint. A 138 DAF-motor 750 millió forintból újulhat meg, vagyis egy erőforrás generálja 5,4 millió forintba kerül. Jóval olcsóbban vállalata a szigetbecsei cég a Rába-motorok javítását, hiszen majdnem 300 buszmotort 267 millió forintért csinálnak meg, vagyis az átlagár egymillió forint alatt lesz. A MAN-motorral működő járművek esetében a BKV 205 millió forintot fizet az 57 motor felújításáért, míg a 28 Perkins Phaser erőforrás felújítása 34 millió forintból kijön.
A BKV járműparkját vizsgálva kiderül, hogy a közlekedési vállalatnak összesen 692 Rába-motoros Ikarus-busza van, ezeknek majdnem a fele megújulhat a most megkötött szerződés értelmében. DAF-motorral 335 jármű közlekedik Budapesten, ezeknek is majdnem a fele esik át nagygenerálon, míg a 41 Perkins Phaser motorral közlekedő midibuszból a szerződés értelmében 28-at újítanak fel.
Újak kellenének, de nincs pénz
Évek óta téma a BKV-nál új buszok beszerzése, azonban eddig nem sikerült erre forrást találni. A közlekedési vállalat már 2010 elején úgy nyilatkozott az mfor.hu kérdésére, hogy az állományban lévő 1377 busz 69 százaléka (949 darab) selejtérett, öt százaléka (66 darab) pedig túlfuttatott. Nagy részük - költségtakarékossági okokból - nem kapta meg az élettartam meghosszabbításához szükséges nagyjavításokat, valamint nem teljesíti az akadálymentesség kritériumát és a legújabb környezetvédelmi előírásokat.
Leginkább az átlagban már több mint húsz éves, Ikarus 200-as családba tartozó buszokkal van baj, amelyek mintegy felét adják a BKV buszparkjának, de lassan eljár az idő a mintegy ötszáz darab, 400-as családba tartozó jármű felett is, amelyek átlagéletkora már tavaly meghaladta a 14 évet.
A Rába sem feltétlenül hoz megváltást
Sokan abban bíztak, hogy majd a Rába fog új buszokat gyártani megfizethető áron a BKV-nek, hiszen a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) a héten jelentette be, hogy nyilvános vételi ajánlatot tett a járműgyártó részvényeire. A 815 forintos részvényenkénti árfolyammal számolva a teljes társaság 10,1 milliárd forintért kerülhet állami tulajdonba, de ebből 1,7 milliárd "házon belül" mozog a költségvetés és a Nyugdíj és Adósságcsökkentő Alap között.
A kormány aztán már kedden lehűtötte a kedélyeket, hiszen Fónagy János, az NFM politikai államtitkára sajtótájékoztatóján kiemelte: egy buszgyár évi 10-12 ezres kapacitás felett kifizetődő, azonban a hazai igény mindössze 600-800 darab évente. Az államtitkár hozzátette: azt elképzelhetőnek tartja, hogy a Rába beszállítóival közösen egy összeszerelő-üzemet épít fel hazánkban, de teljes buszgyártás nem lenne kifizetődő.
Beke Károly
mfor.hu