4p

Folytatja a forgalomból kivont UV-villamosainak eladását a BKV, tudta meg az mfor.hu. A Budapest városképét fél évszázadig meghatározó járművekre január 21-ig lehet pályázni, az eladásokból a közlekedési társaság 25-30 millió forintos bevételt vár. A korábban értékesített UV-k összesen 45 millió forintot hoztak a BKV-nak, nagy részük hulladékbontókban végezte.

Többségüket  szétbontják

Újabb 41 UV-motorkocsit és húsz UV-pótkocsit kínál megvételre a BKV. Az árverés a tervek szerint ezúttal elmarad, ehelyett a cég a január 21-ig beérkező pályázatok és az eddigi értékesítési tapasztalatok alapján dönt majd arról, eladja-e a legkedvezőbb ajánlattevőnek a járműveket, tudtuk meg a BKV sajtóosztályától.

Nem tolonganak a vevők

A cégnél kérdésünkre azt is elmondták, hogy a korábbi eladásokhoz képest most kisebb érdeklődés mutatkozik az UV-k iránt: eddig mindössze egy konkrét vételi ajánlat érkezett 12 járműre. Az 50-60-as években készült villamosokat egyébként garancia nélkül, "aktív forgalmi állományból kivont, utolsó üzemeltetési állapotukban" értékesítik majd.     

A BKV, amely 2006-ban 120 UV-motorkocsival rendelkezett, a feleslegessé vált szerelvényeket már háromszor kínálta fel eladásra. Ezek során valamennyi eladásra szánt járművet sikerült értékesíteni, ami összesen mintegy 45 millió forint bevételt hozott a cégnek, tette hozzá a sajtóosztály illetékese.

A mostani értékesítéstől a társaság 25-30 millió forintos bevételt vár, azaz átlagban 400-500 ezer forintos darabonkénti árral kalkulál. Ez nagyjából megegyezik a korábbi árszinttel: a 2007 májusában lezajlott nyilvános liciten például a pótkocsik kikiáltási ára 200 ezer, a motorkocsiké 700 ezer forintról indult. Előbbieket közül ötöt végül 300-350 ezer, utóbbiak közül pedig kettőt egy-egymillió forintért sikerült elpasszolni.

Mi lesz az eladott villamosokkal?

Az UV-k többségének az eladás egyben a véget jelentette, nagyobb részüket ugyanis - a BKV tájékoztatása szerint - szétbontás utáni hulladékértékesítésre vették meg. A szerencsésebb példányokat felújította új gazdájuk, és büfét, cukrászdát vagy pavilont alakított ki belőlük; más szerelvényeket pedig nosztalgia-üzemelés céljára vettek meg.

Utóbbiről egyébként  a BKV sem mondott le, ezért ilyen megfontolásból négy motor- és két pótkocsit megtart magának. Emellett - korábbi információk szerint - a múzeumok számára is megmarad majd néhány szerelvény.

Megőrzése az utókornak már csak azért is indokolt, mivel az UV a legnagyobb darabszámban gyártott magyar villamos. Az ötvenes évek közepétől a hatvanas évek derekáig gyártották, s 1956-tól fokozatosan lepte el Budapest utcáit.

Az elöregedő járműveket előbb a Hannoverből a kétezres évek elején vásárolt villamosok, majd pedig - a Combinók érkezésével - a Nagykörútról a korábbi UV-vonalakra átcsoportosított Ganz-csuklósok szorították ki a forgalomból. Az utolsó UV 2007. augusztus 20-án ünnepélyes keretek között, virágokkal feldíszítve mondott búcsút a fővárosnak.

Felvirágozták: az UV búcsúútja 2007. augusztus 20-án

A BKV gépparkja egyébként még távozásukkal is meglehetősen öreg maradt: a társaság tulajdonában lévő 601 villamos átlagéletkora ugyanis 25 év.

Nem jönnek új villamosok

Bár új villamosokra a cég szerint is szükség lenne - leginkább az egyes és a hármas vonalon -, a BKV három éven belül nem tervezi, hogy pályázatot ír ki újabb beszerzésre. Azt azonban nem zárja ki, hogy - megfelelő ajánlat esetén - a hannoveri villamosok után újabb használt járműveket szerez be külföldről.

A vállalat korábbi közlése szerint a villamosközlekedés mindenesetre nagy hangsúllyal szerepel fejlesztési terveikben. A kötött pályás közlekedés arányát a fejlesztések terén ugyanis Unió-szerte erősítik, mivel olcsóbb és környezetkímélőbb az egyéb közlekedési módoknál.

A BKV legutóbb a Siemenstől vásárolt új villamosokat: a 4-es és a 6-os vonalon közlekedő Combinókért, valamint a kapcsolódó szolgáltatásokért összesen 136 millió eurót (mintegy negyvenmilliárd forintot) fizetett.

A még 2003 áprilisában megrendelt Combinók 2006. július elejétől 2007 nyaráig - kisebb-nagyobb problémák közepette, emlékezetes médiavisszhanggal kísérve – folyamatosan álltak forgalomba a 4-es-6-os vonalán, kiszorítva onnan a Ganz-csuklósokat. Utóbbiak utolsó példánya 2007 májusában futott utoljára menetrendszerinti forgalomban a Nagykörúton, ám - kisegítő jelleggel - egy-egy Ganz-csuklós nagyritkán még mostanában is feltűnik a vonalon.  

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!