Újabb 41 UV-motorkocsit és húsz UV-pótkocsit kínál megvételre a BKV. Az árverés a tervek szerint ezúttal elmarad, ehelyett a cég a január 21-ig beérkező pályázatok és az eddigi értékesítési tapasztalatok alapján dönt majd arról, eladja-e a legkedvezőbb ajánlattevőnek a járműveket, tudtuk meg a BKV sajtóosztályától.
Nem tolonganak a vevők
A cégnél kérdésünkre azt is elmondták, hogy a korábbi eladásokhoz képest most kisebb érdeklődés mutatkozik az UV-k iránt: eddig mindössze egy konkrét vételi ajánlat érkezett 12 járműre. Az 50-60-as években készült villamosokat egyébként garancia nélkül, "aktív forgalmi állományból kivont, utolsó üzemeltetési állapotukban" értékesítik majd.
A BKV, amely 2006-ban 120 UV-motorkocsival rendelkezett, a feleslegessé vált szerelvényeket már háromszor kínálta fel eladásra. Ezek során valamennyi eladásra szánt járművet sikerült értékesíteni, ami összesen mintegy 45 millió forint bevételt hozott a cégnek, tette hozzá a sajtóosztály illetékese.
A mostani értékesítéstől a társaság 25-30 millió forintos bevételt vár, azaz átlagban 400-500 ezer forintos darabonkénti árral kalkulál. Ez nagyjából megegyezik a korábbi árszinttel: a 2007 májusában lezajlott nyilvános liciten például a pótkocsik kikiáltási ára 200 ezer, a motorkocsiké 700 ezer forintról indult. Előbbieket közül ötöt végül 300-350 ezer, utóbbiak közül pedig kettőt egy-egymillió forintért sikerült elpasszolni.
Mi lesz az eladott villamosokkal?
Az UV-k többségének az eladás egyben a véget jelentette, nagyobb részüket ugyanis - a BKV tájékoztatása szerint - szétbontás utáni hulladékértékesítésre vették meg. A szerencsésebb példányokat felújította új gazdájuk, és büfét, cukrászdát vagy pavilont alakított ki belőlük; más szerelvényeket pedig nosztalgia-üzemelés céljára vettek meg.
Utóbbiről egyébként a BKV sem mondott le, ezért ilyen megfontolásból négy motor- és két pótkocsit megtart magának. Emellett - korábbi információk szerint - a múzeumok számára is megmarad majd néhány szerelvény.
Megőrzése az utókornak már csak azért is indokolt, mivel az UV a legnagyobb darabszámban gyártott magyar villamos. Az ötvenes évek közepétől a hatvanas évek derekáig gyártották, s 1956-tól fokozatosan lepte el Budapest utcáit.
Az elöregedő járműveket előbb a Hannoverből a kétezres évek elején vásárolt villamosok, majd pedig - a Combinók érkezésével - a Nagykörútról a korábbi UV-vonalakra átcsoportosított Ganz-csuklósok szorították ki a forgalomból. Az utolsó UV 2007. augusztus 20-án ünnepélyes keretek között, virágokkal feldíszítve mondott búcsút a fővárosnak.
A BKV gépparkja egyébként még távozásukkal is meglehetősen öreg maradt: a társaság tulajdonában lévő 601 villamos átlagéletkora ugyanis 25 év.
Nem jönnek új villamosok
Bár új villamosokra a cég szerint is szükség lenne - leginkább az egyes és a hármas vonalon -, a BKV három éven belül nem tervezi, hogy pályázatot ír ki újabb beszerzésre. Azt azonban nem zárja ki, hogy - megfelelő ajánlat esetén - a hannoveri villamosok után újabb használt járműveket szerez be külföldről.
A vállalat korábbi közlése szerint a villamosközlekedés mindenesetre nagy hangsúllyal szerepel fejlesztési terveikben. A kötött pályás közlekedés arányát a fejlesztések terén ugyanis Unió-szerte erősítik, mivel olcsóbb és környezetkímélőbb az egyéb közlekedési módoknál.
A BKV legutóbb a Siemenstől vásárolt új villamosokat: a 4-es és a 6-os vonalon közlekedő Combinókért, valamint a kapcsolódó szolgáltatásokért összesen 136 millió eurót (mintegy negyvenmilliárd forintot) fizetett.
A még 2003 áprilisában megrendelt Combinók 2006. július elejétől 2007 nyaráig - kisebb-nagyobb problémák közepette, emlékezetes médiavisszhanggal kísérve – folyamatosan álltak forgalomba a 4-es-6-os vonalán, kiszorítva onnan a Ganz-csuklósokat. Utóbbiak utolsó példánya 2007 májusában futott utoljára menetrendszerinti forgalomban a Nagykörúton, ám - kisegítő jelleggel - egy-egy Ganz-csuklós nagyritkán még mostanában is feltűnik a vonalon.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum