4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szinte nem múlik el hónap anélkül, hogy egy cég be ne jelentené: belépne a mobilszolgáltatások piacára. Egyesek saját antennahálózatot építenének, mások virtuálisan - idegen infrastruktúrát használva - működtetnék rendszerüket. Szakértők szerint lehet jövője a virtuális mobilszolgáltatásoknak, a már piacon lévő nagyok viszont úgy vélik: túlságosan telített a piac. Mfor.hu háttér.

Táblázat a brit fapados árakról!

Ez olyan piacokon hasznos, ahol szűkös a szolgáltatás- vagy a tarifacsomag-választék. A magyar piacot a túlkínálat jellemzi, hiszen a fogyasztók a szolgáltatók számtalan ajánlatából választhatnak. Az árverseny évek óta igen erős.

"Egyelőre nem találkoztunk olyan megkereséssel, amely ezen a helyzeteten javítani tudna, azaz minden szereplőnek előnyös üzleti modellt kínálna" - válaszolta lapunk kérdésére Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója.

Sok az eszkimó

Lehet igazság abban, amit a mobilcégek mondanak: tizenhárom évvel a GSM-szolgáltatás hazai indulása után, áprilisban a mobiltelefon előfizetések száma meghaladta a lakosság lélekszámát - tehát egyre több embernek van két vagy több telefonja. Száz lakosra már 100,4 előfizetés jut, miután a három magyarországi mobilszolgáltató ügyfeleinek száma áprilisban ötvenezerrel 10 millió 108 ezerre nőtt.

Sokan el szoktak feledkezni azonban arról, hogy virtuális szolgáltatást nem csak a telefonbeszélgetések, hanem a mobilinternet piacán is be lehet indítani.

Az A. T. Kearney vezetői tanácsadócég felmérte egy virtuális mobilszolgáltató piacralépésének esélyeit - mondta korábban az mfor.hu-nak Maklári István, a vállalat elemzője. Ebben megállapították, hogy a magyar piacon is lenne esélye egy "fapados" szolgáltatónak, mivel nem feltétlenül a hangszolgáltatásokra kell helyezni a hangsúlyt. Az elemzés a lengyel példát említi, ahol a Play nevű virtuális szolgáltató elsősorban a mobilinternetezésre dolgozott ki fapados árakat.

Triple play

A piacra lépni kívánó cégek azonban - mint ahogy a jelentkezők nagy száma is mutatja - mégis látnak lehetőséget a magyar piacban. Szakértők szerint ez annak köszönhető, hogy a főleg a távközlés más területeiről jövő vállalatoknak nincs más választásuk: előbb utóbb be kell szerezniük a mobilos pillért, ha meg akarják támasztani a céget, mondta a Menedzsment Fórumnak Kis Gergely, a Gkienet elemzőcég ügyvezető igazgatója.

A távközlési piac más ágazataiban ugyanis fogy a levegő. Jól mutatja ezt a Tele2 esete is: a társaság a gyors növekedés utána mára már veszteséget termel, és a közelmúltban az is felmerült, hogy kivonul a magyar piacról. Európa más országaiban azonban ez a cég mobilszolgáltatást indított.

A távközléssel foglalkozó társaságokat egy másik erő is a mobilszolgáltatások felé hajtja: a triple play. A szó eredetileg azt hivatott kifejezni, hogy egyetlen előfizetéssel, ugyanattól a szolgáltatótól internet alapon kaphatunk telefon- (VoIP), televízió- (IPTV) és internetszolgáltatást. Kis Gergely szerint ugyanakkor nemcsak Magyarországon, hanem Európában is van egy kis fogalmi zűrzavar a "hármas dobás" körül.

Itthon például a UPC nem interneten szolgáltat televízióadást saját triple play csomagjában, hanem sima kábelen. A lényeg azonban világosan látszik: a távközlési technológiák összeolvadása miatt a legtöbb vállalat szeretne minél szélesebb területen mozogni, mert az összes szolgáltatás könnyebben értékesíthető csomagban. A mobiltelefónia bekapcsolódása ebbe a folyamatba egyelőre új jelenség, de a jövő - úgy tűnik - ebbe az irányba mutat.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Megjelent az első alternatív mobilszolgáltató A mobiltelefon felszabadít Már jövőre indulhat a negyedik mobilszolgáltató hazánkban

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!