Táblázat a brit fapados árakról!
Ez olyan piacokon hasznos, ahol szűkös a szolgáltatás- vagy a tarifacsomag-választék. A magyar piacot a túlkínálat jellemzi, hiszen a fogyasztók a szolgáltatók számtalan ajánlatából választhatnak. Az árverseny évek óta igen erős.
"Egyelőre nem találkoztunk olyan megkereséssel, amely ezen a helyzeteten javítani tudna, azaz minden szereplőnek előnyös üzleti modellt kínálna" - válaszolta lapunk kérdésére Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója.
Sok az eszkimó
Lehet igazság abban, amit a mobilcégek mondanak: tizenhárom évvel a GSM-szolgáltatás hazai indulása után, áprilisban a mobiltelefon előfizetések száma meghaladta a lakosság lélekszámát - tehát egyre több embernek van két vagy több telefonja. Száz lakosra már 100,4 előfizetés jut, miután a három magyarországi mobilszolgáltató ügyfeleinek száma áprilisban ötvenezerrel 10 millió 108 ezerre nőtt.
Sokan el szoktak feledkezni azonban arról, hogy virtuális szolgáltatást nem csak a telefonbeszélgetések, hanem a mobilinternet piacán is be lehet indítani.
Az A. T. Kearney vezetői tanácsadócég felmérte egy virtuális mobilszolgáltató piacralépésének esélyeit - mondta korábban az mfor.hu-nak Maklári István, a vállalat elemzője. Ebben megállapították, hogy a magyar piacon is lenne esélye egy "fapados" szolgáltatónak, mivel nem feltétlenül a hangszolgáltatásokra kell helyezni a hangsúlyt. Az elemzés a lengyel példát említi, ahol a Play nevű virtuális szolgáltató elsősorban a mobilinternetezésre dolgozott ki fapados árakat.
Triple play
A piacra lépni kívánó cégek azonban - mint ahogy a jelentkezők nagy száma is mutatja - mégis látnak lehetőséget a magyar piacban. Szakértők szerint ez annak köszönhető, hogy a főleg a távközlés más területeiről jövő vállalatoknak nincs más választásuk: előbb utóbb be kell szerezniük a mobilos pillért, ha meg akarják támasztani a céget, mondta a Menedzsment Fórumnak Kis Gergely, a Gkienet elemzőcég ügyvezető igazgatója.
A távközlési piac más ágazataiban ugyanis fogy a levegő. Jól mutatja ezt a Tele2 esete is: a társaság a gyors növekedés utána mára már veszteséget termel, és a közelmúltban az is felmerült, hogy kivonul a magyar piacról. Európa más országaiban azonban ez a cég mobilszolgáltatást indított.
A távközléssel foglalkozó társaságokat egy másik erő is a mobilszolgáltatások felé hajtja: a triple play. A szó eredetileg azt hivatott kifejezni, hogy egyetlen előfizetéssel, ugyanattól a szolgáltatótól internet alapon kaphatunk telefon- (VoIP), televízió- (IPTV) és internetszolgáltatást. Kis Gergely szerint ugyanakkor nemcsak Magyarországon, hanem Európában is van egy kis fogalmi zűrzavar a "hármas dobás" körül.
Itthon például a UPC nem interneten szolgáltat televízióadást saját triple play csomagjában, hanem sima kábelen. A lényeg azonban világosan látszik: a távközlési technológiák összeolvadása miatt a legtöbb vállalat szeretne minél szélesebb területen mozogni, mert az összes szolgáltatás könnyebben értékesíthető csomagban. A mobiltelefónia bekapcsolódása ebbe a folyamatba egyelőre új jelenség, de a jövő - úgy tűnik - ebbe az irányba mutat.
L. Nagy GáborMenedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok: Megjelent az első alternatív mobilszolgáltató A mobiltelefon felszabadít Már jövőre indulhat a negyedik mobilszolgáltató hazánkban