A járványban megbetegedők száma világszerte újabb rekordokat dönt, amire reagálva számos országban vezetnek be újabb szigorításokat. Így sokan még ha akarnának sem feltétlen tudnak a megszokott módon készülni az ünnepekre. Magyarországon ugyan csak a korábban bevezetett szabályozást hosszabbították meg január 11-ig, de az Operatív Törzs egyik arca, Müller Cecília több alkalommal is hangsúlyozta, hogy az emberek az idei karácsonyi szezonban kerüljék a nagyobb áruházakat és bevásárlóközpontokat, helyette inkább az inkább az internetes boltokban vásároljanak.
Sutba dobott lojalitás
Függetlenül attól, hogy óvatosságból vagy a tiltások miatt, de a járvány világszerte megváltoztatta a vásárlói szokásokat. A Mckinsey napokban publikált elemzése szerint finoman szólva is forradalmi folyamatok zajlanak a kiskereskedelmi szektorban. Az egyik döbbenetes szám, amit a tanácsadó vállalat kutatása kiemelt, hogy a fogyasztók 40 százaléka próbált ki új márkákat a világjárvány idején, ráadásul a felmérés szerint ez a fajta nyitottság az ünnepi vásárlás időszakában is folytatódik. A fogyasztók mindössze 12 százaléka jelezte, hogy ugyanazoktól a kiskereskedőktől és márkákból vásárol, mint tavaly.
A megkérdezett kereskedők abban hisznek, hogy a személyre szabott kínálat és a közösségi médiás elkötelezettség a két legfontosabb szempont, ami hozzájárulhat ahhoz, hogy megtartsák a korábbi ügyfeleke és újakat nyerjenek meg. Míg a vásárlók szerint egy jó közösségi médiás kampány a válaszadók 31 százalékát ösztönözné vásárlása. A potenciális vásárlók negyede mondta azt, hogy a személyre szabott kampányok adhatnak lökést a vásárláshoz.
Már novemberben megkezdődött a versenyfutás
A szakértők szerint az idei évben nem lesz megszokott látvány az egymás lábát taposó tömeg, ehelyett olyan emberek is a neten keresnek ajándékot, akik korábban a fizikai boltokat részesítették előnybe. A fogyasztók applikációk és webáruházak kínálatát böngészik akciók után kutatva, ezzel kényelmesebben és biztonságosan tudnak vásárolni. A felmérés szerint a többség igyekszik időben beszerezni a kívánt ajándékokat, attól tartva, hogy a járvány sújtotta helyzetben az ellátási láncok akadoznak, ami miatt esetleg lemarad egy jó ajánlatról. Emellett a vásárlók egy része a logisztikai problémáktól is tart, hiszen a megnövekedett kereslettel nem mindenhol tud lépést tartani a posta és a futárszolgálatok kapacitása.
A Magyar Posta már korábban jelezte, hogy ugyan több ember lát el szolgálatot náluk ezen a területen, ám már a november végi időszak az elmúlt évek legerősebb ünnepi időszakát idézte, így szerintük a csomagok száma napról-napra nőni fog. Éppen ezért azt javasolják, hogy aki karácsonyra csomagot szeretne feladni, azt legkésőbb december 18-ig tegye meg, hogy a küldemény december 24-ig biztosan megérkezzen a címzetthez. Panulin Ildikó, a cég szóvivője hozzátette, hogy bár a csomaglogisztikában a csúcsidőszak november 20-tól december 20-ig tart, a belföldi postai csomagforgalom már novemberben megdöntötte a tavalyi rekordot.
Az eddig ismerté vált adatok szerint már a nagy novemberi akciók világszerte megmozgatták a vásárlókat. Kezdődött november 11-én a kínai Singles day-en, amely eredetileg az Alibaba kezdeményezése volt és a kínai piacot célozta meg, ám mára nemzetközi vásárlási őrület lett belőle. Ráadásul globális összevetésben is az egyik legnagyobb. A méretére jellemző, hogy az Alibaba információi szerint idén közel 250 000 márka vett részt, és mintegy 800 millió vásárlójuk volt a Singles’ Day-en.
Ráadásul az amerikai Cyber Mondayt is simán lekörözik hiszen azon tavaly 9 milliárd dollár volt a forgalom, míg a kínai akciós napon már az első órában átlépte a 12 milliárd dollárt a vásárlások összege az Alibaba oldalán. Majd a nap végére elérte a 35,8 milliárd dollárt.
Az esemény volumenét jól mutatja, hogy az Alibaba saját bevallása szerint az első 68 másodpercben összejött az 1 milliárd dolláros forgalom, amely egy óra után már 12 milliárdnál járt, a nap végére pedig elérte a 35,8 milliárd dollárt. Ha nem csak november 11-ét, hanem a november 1. és november 12. közötti időszakra vonatkozó adatokat nézzük, akkor még elképesztőbb számokat láthatunk. Az Alibaba a 11 napos időszak alatt 74,1 milliárd dollár értékű terméket értékesített, míg a JD.com ugyanezen időszak alatt 40,97 milliárd dollárért adott el. A két kínai óriás tehát együtt 115 milliárd dollár forgalmat ért el.
Ez még az idei, ha az online térben erősödő amerikai Black Friday-jel hasonlítjuk össze a számokat, akkor is elképesztő. Ott ugyanis 22 százalékkal ugrott meg az online értékesítés volumene. Ez pedig azt jelenti, hogy az amerikai webáruházakban 9 milliárd dollárt hagytak a vevők, míg a Cyber Monday alkalmával közel 11 milliárd dollárt fordítottak.
A nagyobb magyar webáruházak is rekordforgalmat bonyolítottak a november közepi-végi időszakban. A magyar cégek ebben a periódusban eltérő stratégiát folytattak, voltak aki hosszabb kedvezményes időszakkal próbálták megalapozni a karácsonyi időszakot, és Black Week-nek nevezik, de volt olyan piaci szereplő is, mely egyetlen napra (Black Friday) koncentrálta a szuper akcióit.
Mindenki a web felé fordult
Persze nem csak a vásárlók fordultak az internet felé, hanem a vállalatok is igyekeznek ezen a területen erősíteni. Satish Meena, a Forrester vezető előrejelző elemzője a CNBC-nek például azt mondta, hogy a tradicionális kiskereskedelmi láncok nagyon komoly erőforrásokat mozgósítottak a webes értékesítésük fejlesztése érdekében. Ennek ellenére a szakértő úgy véli, miközben az online vásárlók számának további növekedésére lehet számítani a következő évben, a kiskereskedők egy része még mindig nincs felkészülve a paradigmaváltásra. A kutató szerint a kiskereskedelmi cégek és a jelentős eléréssel rendelkező online piacterek között tovább folytatódhat az együttműködések létrehozása, sokak számára ugyanis ezek a csatornák jelentik a leghatékonyabb elérést a vásárlókhoz.
A szakértők egyöntetűen azon a véleményen vannak, hogy ha jövő év tavaszán a tömeges oltásokkal sikerül visszaszorítani a koronavírust, és az emberek ismét előmerészkednek, a mostani folyamatokat az sem fogja megtörni. Természetesen a járvány elmúltával ismét sokan fognak a fizikai boltokban vásárolni, ám azok, akik egyszer már megtapasztalták az online vásárlás előnyeit – legyen szó a a kényelemről, a gyorsaságról, vagy az árak összehasonlíthatóságáról -, azok a jövőben is a beszerzéseik egy részét ilyen csatornán keresztül fogják végrehajtani.