6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Azt túlzás lenne állítani, hogy a nagyáruházak és a plázák konganak az ürességtől, de a koronavírus ezen a területen is érezteti a hatását. Az ünnepi bevásárlást a fogyasztók nem a megszokott módon intézik.

A járványban megbetegedők száma világszerte újabb rekordokat dönt, amire reagálva számos országban vezetnek be újabb szigorításokat. Így sokan még ha akarnának sem feltétlen tudnak a megszokott módon készülni az ünnepekre. Magyarországon ugyan csak a korábban bevezetett szabályozást hosszabbították meg január 11-ig, de az Operatív Törzs egyik arca, Müller Cecília több alkalommal is hangsúlyozta, hogy az emberek az idei karácsonyi szezonban kerüljék a nagyobb áruházakat és bevásárlóközpontokat, helyette inkább az inkább az internetes boltokban vásároljanak.

Sutba dobott lojalitás

Függetlenül attól, hogy óvatosságból vagy a tiltások miatt, de a járvány világszerte megváltoztatta a vásárlói szokásokat. A Mckinsey napokban publikált elemzése szerint finoman szólva is forradalmi folyamatok zajlanak a kiskereskedelmi szektorban. Az egyik döbbenetes szám, amit a tanácsadó vállalat kutatása kiemelt, hogy a fogyasztók 40 százaléka próbált ki új márkákat a világjárvány idején, ráadásul a felmérés szerint ez a fajta nyitottság az ünnepi vásárlás időszakában is folytatódik. A fogyasztók mindössze 12 százaléka jelezte, hogy ugyanazoktól a kiskereskedőktől és márkákból vásárol, mint tavaly.

A kényelmet és biztonságot keresik a fogyasztók (Forrás: Pixabay.com)
A kényelmet és biztonságot keresik a fogyasztók (Forrás: Pixabay.com)

A megkérdezett kereskedők abban hisznek, hogy a személyre szabott kínálat és a közösségi médiás elkötelezettség a két legfontosabb szempont, ami hozzájárulhat ahhoz, hogy megtartsák a korábbi ügyfeleke és újakat nyerjenek meg. Míg a vásárlók szerint egy jó közösségi médiás kampány a válaszadók 31 százalékát ösztönözné vásárlása. A potenciális vásárlók negyede mondta azt, hogy a személyre szabott kampányok adhatnak lökést a vásárláshoz.

Már novemberben megkezdődött a versenyfutás

A szakértők szerint az idei évben nem lesz megszokott látvány az egymás lábát taposó tömeg, ehelyett olyan emberek is a neten keresnek ajándékot, akik korábban a fizikai boltokat részesítették előnybe. A fogyasztók applikációk és webáruházak kínálatát böngészik akciók után kutatva, ezzel kényelmesebben és biztonságosan tudnak vásárolni. A felmérés szerint a többség igyekszik időben beszerezni a kívánt ajándékokat, attól tartva, hogy a járvány sújtotta helyzetben az ellátási láncok akadoznak, ami miatt esetleg lemarad egy jó ajánlatról. Emellett a vásárlók egy része a logisztikai problémáktól is tart, hiszen a megnövekedett kereslettel nem mindenhol tud lépést tartani a posta és a futárszolgálatok kapacitása.

A Magyar Posta már korábban jelezte, hogy ugyan több ember lát el szolgálatot náluk ezen a területen, ám már a november végi időszak az elmúlt évek legerősebb ünnepi időszakát idézte, így szerintük a csomagok száma napról-napra nőni fog. Éppen ezért azt javasolják, hogy aki karácsonyra csomagot szeretne feladni, azt legkésőbb december 18-ig tegye meg, hogy a küldemény december 24-ig biztosan megérkezzen a címzetthez. Panulin Ildikó, a cég szóvivője hozzátette, hogy bár a csomaglogisztikában a csúcsidőszak november 20-tól december 20-ig tart, a belföldi postai csomagforgalom már novemberben megdöntötte a tavalyi rekordot.

Az eddig ismerté vált adatok szerint már a nagy novemberi akciók világszerte megmozgatták a vásárlókat. Kezdődött november 11-én a kínai Singles day-en, amely eredetileg az Alibaba kezdeményezése volt és a kínai piacot célozta meg, ám mára nemzetközi vásárlási őrület lett belőle. Ráadásul globális összevetésben is az egyik legnagyobb. A méretére jellemző, hogy az Alibaba információi szerint idén közel 250 000 márka vett részt, és mintegy 800 millió vásárlójuk volt a Singles’ Day-en.

Ráadásul az amerikai Cyber Mondayt is simán lekörözik hiszen azon tavaly 9 milliárd dollár volt a forgalom, míg a kínai akciós napon már az első órában átlépte a 12 milliárd dollárt a vásárlások összege az Alibaba oldalán. Majd a nap végére elérte a 35,8 milliárd dollárt.

Az esemény volumenét jól mutatja, hogy az Alibaba saját bevallása szerint az első 68 másodpercben összejött az 1 milliárd dolláros forgalom, amely egy óra után már 12 milliárdnál járt, a nap végére pedig elérte a 35,8 milliárd dollárt. Ha nem csak november 11-ét, hanem a november 1. és november 12. közötti időszakra vonatkozó adatokat nézzük, akkor még elképesztőbb számokat láthatunk. Az Alibaba a 11 napos időszak alatt 74,1 milliárd dollár értékű terméket értékesített, míg a JD.com ugyanezen időszak alatt 40,97 milliárd dollárért adott el. A két kínai óriás tehát együtt 115 milliárd dollár forgalmat ért el.

Óriási forgalom volt
Óriási forgalom volt

Ez még az idei, ha az online térben erősödő amerikai Black Friday-jel hasonlítjuk össze a számokat, akkor is elképesztő. Ott ugyanis 22 százalékkal ugrott meg az online értékesítés volumene. Ez pedig azt jelenti, hogy az amerikai webáruházakban 9 milliárd dollárt hagytak a vevők, míg a Cyber Monday alkalmával közel 11 milliárd dollárt fordítottak.

A nagyobb magyar webáruházak is rekordforgalmat bonyolítottak a november közepi-végi időszakban. A magyar cégek ebben a periódusban eltérő stratégiát folytattak, voltak aki hosszabb kedvezményes időszakkal próbálták megalapozni a karácsonyi időszakot, és Black Week-nek nevezik, de volt olyan piaci szereplő is, mely egyetlen napra (Black Friday) koncentrálta a szuper akcióit.

Mindenki a web felé fordult

Persze nem csak a vásárlók fordultak az internet felé, hanem a vállalatok is igyekeznek ezen a területen erősíteni. Satish Meena, a Forrester vezető előrejelző elemzője a CNBC-nek például azt mondta, hogy a tradicionális kiskereskedelmi láncok nagyon komoly erőforrásokat mozgósítottak a webes értékesítésük fejlesztése érdekében. Ennek ellenére a szakértő úgy véli, miközben az online vásárlók számának további növekedésére lehet számítani a következő évben, a kiskereskedők egy része még mindig nincs felkészülve a paradigmaváltásra. A kutató szerint a kiskereskedelmi cégek és a jelentős eléréssel rendelkező online piacterek között tovább folytatódhat az együttműködések létrehozása, sokak számára ugyanis ezek a csatornák jelentik a leghatékonyabb elérést a vásárlókhoz.

A szakértők egyöntetűen azon a véleményen vannak, hogy ha jövő év tavaszán a tömeges oltásokkal sikerül visszaszorítani a koronavírust, és az emberek ismét előmerészkednek, a mostani folyamatokat az sem fogja megtörni. Természetesen a járvány elmúltával ismét sokan fognak a fizikai boltokban vásárolni, ám azok, akik egyszer már megtapasztalták az online vásárlás előnyeit – legyen szó a a kényelemről, a gyorsaságról, vagy az árak összehasonlíthatóságáról -, azok a jövőben is a beszerzéseik egy részét ilyen csatornán keresztül fogják végrehajtani.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!