7p

Erősen kérdéses, hogy a költségvetési hiány további jelentős növelése nélkül képes lesz-e a kormány megvalósítani nagyratörő ferihegyi álmait. Egyelőre semmi konkrétumot nem árultak el, csak azt, hogy tervezgetnek az új kisebbségi francia társtulajdonossal és remélik, hogy 2032-ben megnyílik a 3. terminál. Nem sokáig húzhatják, mert a közvetlen versenytársak sem pihennek.

Első hallásra is döbbenetes számot mondott be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a budapesti nemzetközi légikikötő jövőjéről szóló, kedden tartott sajtótájékoztatón: 2040-re 25 millióra akarják növelni az évi utasszámot. A döbbenetes az évszám, nem az utasoké. Tehát 16 év kellene ahhoz, hogy a tavalyi 14,7 milliót 10 millióval megtoldják. Ez túl sok, ennyi idő alatt például lehet bármilyen váratlan sokk, mint volt a Covid és lehet gazdasági visszaesés, ez is benne van a ciklikusságban. 

Bécsnek büszke vára

A miniszter előzőleg Bécs megközelítését, esetleg utolérését is vizionálta. Azt elfelejtette megemlíteni, hogy nem azonos a súlycsoportunk. Schwechaton tavaly 29,5 millió utast kezeltek, tehát kétszer annyit, mint Ferihegyen. Az üzemeltető Flughafen Wien AG – amely a bécsin kívül a máltai és a kassai repülőteret is irányítja – további ambiciózus terveket ismertetett honlapján. 

Megszabják az irányt Bécsben
Megszabják az irányt Bécsben
Fotó: Flughafen Wien AG

Először is szó van egy 3. kifutópálya megépítéséről, ezt már 2019-ben engedélyezte az illetékes hatóság, de a Covid miatt el kellett halasztani a kezdést. Nem kettő, hanem négy terminál fogadja az utasokat, a T3-ast déli irányban fogják bővíteni, várhatóan 2027-re lesz kész – közölte Günther Ofner, az igazgatóság egyik tagja a cég honlapján. Mintegy 200 millió euró értékben új kétvágányú vasutat építenek a városközpont és a reptér között, valamint megépítik a Lobau alagutat is. A központba való bejutás egyébként most sem rossz, hiszen ott az S7-es S-Bahn, közvetlen buszjárat is van, meg persze taxi is.

Jelenleg két hotelben lehet szobát foglalni (Moxy 405 szoba, NH Hotel Vienna 499 szoba), ezeknek magas a kihasználtsága, lesz egy 3. szálloda is 510 szobával, annak a kivitelezése még idén elkezdődik. Közel 60 ezer négyzetméternyi irodát lehet bérelni középtávra (3-4 év) a reptéren, de vannak co-working területek és úgynevezett szolgáltatott, rövid távra (akár 1 napra) szóló irodák is. A vállalat tavalyi beszámolója szerint a hamarosan megépítendő Helios Logisztikai Parkban 80 ezer négyzetméternyi raktár áll majd rendelkezésre.

Bécs más mellett azzal is megelőzi Budapestet, hogy sokkal több nyugat-európai és nagyságrendekkel több közvetlen tengerentúli járatnak ad helyet. Van mit behozni, ezt elismerte Nagy Márton is az említett sajtótájékoztatón, bár odaszúrta, hogy Ázsia terén erősen javulunk, főleg a rengeteg kínai desztináció miatt. 

A Flughafen Wien AG elég jól muzsikál pénzügyi fronton, tavaly az előző évi bevételét 34 százalékkal, a nettó profitot pedig nem kevesebb mint 47 százalékkal tudta növelni az egyébként nem alacsony bázisévnek számító 2022-höz képest. Idén a bevételt és a tiszta nyereséget is legalább 15 százalékkal magasabbra várják. Ezer új állást hoznak létre, így a teljes állomány 21 ezer főre nő, ezen kívül a közvetlenül vagy közvetve a reptérnek dolgozó cégeknél 52 ezer embernek nyújtanak megélhetést.

Prága is igyekszik

A cseh főváros Václav Havel nevét viselő repülőterét üzemeltető Letiste Praha a.s. cég teljes egészében a cseh államé. 2008-ban privatizálták az üzemeltetőt, 2011-ben beillesztették a Chech Aeroholdingba, majd 2018-ban került ismét köztulajdonba. A Covid megviselte ezt a céget is, a reptér 2022-ben kezdte ledolgozni a veszteségeit, tavaly 14 millió utast kezelt, ez 29 százalékos növekedés volt a megelőző évhez képest és már majdnem elérte a 2019-es mutatót.

A vállalatot hátrányosan érintette az Ukrajna ellen indított orosz invázió, a háború előtt 4 ukrán és 11 oroszországi célpontról is érkeztek utasok, ezek már 2022-ben eltűntek. Ugyanakkor továbbra is ez a reptér a bázisa a magánkézben lévő Czech Airlinesnak (CSA) és a leányvállalatainak (az egykori cseh nemzeti légitársaságot beolvasztják a Smartwings cégbe, CSA néven az utolsó járata idén október 24-én lesz Párizsból Prágába - a szerk.), valamint több fapados légi cégnek.

Létezik egy „2030 Praha” nevű fejlesztési program, aminek a keretében bővíteni akarják a terminált és az Airport City logisztikai központot, korszerűsítik a kifutópályát és 10 ezer új parkolóhelyet hoznak létre. Jelenleg 200 desztinációra indul onnan közvetlen járat, ezek közül 37 hosszú távú. Mindehhez fontos házzétenni, hogy az üzemeltető pénzügyi helyzete javulóban van, a Moody's hitelminősítő tavaly decemberben Aa3-ra emelte a besorolását stabil kilátással.

Varsó vágyai

Térségünk és főleg a tranzitforgalom egy részét elviszi a Budapest Airport elől a Frédéric Chopin repülőtér. Tavaly 18,5 millió utas fordult meg ott (4 millióval több, mint Budapesten), ennek 26 százaléka átszálló volt – olvastuk az üzemeltető honlapján. Lemaradtak viszont Ferihegytől az áruforgalomban, mert csak 106 ezer tonnát kezeltek, ami alig több mint a fele a magyar adatnak. De a két ország közti méretkülönbség és a lengyeleknél is meglévő fejlődő, exportra is sokat termelő ipar azt vetíti előre, hogy a cargo frontján nagyobb sebességre fognak kapcsolni.

A Chopin repülőtér azonban nagy késésben van és már alig bírja kezelni a sok utast. Bővítése és korszerüsítése viszont napirenden van. Lesz például két új repülőgépes előtere, ahol keskeny és széles törzsű gépeket is tudnak majd fogadni. Átalakítják a csomagkezelési rendszert és más utaskényelmi szolgáltatásokat is bevezetnek. Ám mindez nem lesz elég.

Pár napja írtuk meg, hogy az új lengyel kormány ugyanolyan nagy ívű álmokat sző, mint a magyar, csak előbb kapcsolt. A Donald Tusk kormányfő által megerősített tervek szerint 2031-ben átadják azt a gigantikus új repteret, ami évi 36 millió utas kezelésére lesz alkalmas, így a Chopin hátrébb fog szorulni. A projekt költségeit közel 43 milliárd zlotyra (1 zloty=92 forint) becsülik, de a beruházás része lesz egy átfogó infrastrukturális csomagnak, amiben benne van például a Varsót Poznannal és Wroclawval összekötő gyorsvasút is. A beruházást kincstári értékpapírok kibocsátásából tervezik fedezni (57 milliárd zloty), de számítanak hitelekre, valamint európai uniós eszközök felhasználására is. 

Egy közös elem van a magyarral, ez pedig az, hogy 8 milliárd zloty értékű részesedést átengednének egy magánberuházónak. Ferihegyen jelenleg 20 százalékban részesedik a Budapest Airportból a francia Vinci Airport, a kormány a maga 80 százalékából legfeljebb 10 százalékot esetleg elad egy katari befektetőnek, de erről még nincs döntés és Nagy Márton szerint egyeztetnek majd erről a francia társtulajdonossal.

A varsói repterek helyzetének teljes körű értékeléséhez az is hozzátartozik, hogy Lengyelországban sokkal nagyobb a regionális városok gazdasági szerepe, mint nálunk (eleve a lakosságszám is jóval magasabb ott, mint a mi nagyvárosainkban – a szerk.) Ezt figyelembe véve a varsói kormány a vidéki repülőtereket is fejleszteni akarja, miközben korszerűsíti a főváros melletti Modlinban működő, fapados légitársaságok által használt repülőteret is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!