Pénteken útjára indult a világ első önvezető villamosa Potsdamban. A szerelvény egy Siemens-Combino, mely navigációját egy mérnökökből, matematikusokból, fizikusokból és informatikusokból álló ötvenfős csapat fejlesztette ki. A jármű több radar, lidar (lézer alapú távérzékelés) és kamera-szenzor segítségével monitorozza a környezetet és magát a villamost is, mely megfelelően reagál a közlekedési jelzésekre, és képes az embernél gyorsabban mozgó veszélyforrásokra is válaszolni.
Az első úton az önvezető villamos egy hat kilométeres távot tett meg. A Guardian tudósítója ott volt az első utasok között, az ő beszámolója szerint az úton előre megbeszélt akadállyal tesztelték a jármű reakcióidejét. Egy jelöletlen gyalogosátkelőn babakocsit löktek a Combino elé, mire a villamos azonnal lefékezett. A biztonság kedvéért vezetőt ültettek a sofőrszékbe, akinek akkor csak annyi dolga volt, hogy újraindítsa a leállt villamost, miután lehúzták a sínekről a babakocsit. Egy másik alkalommal a beszélgetésükben elmerült tinédzserek léptek a jármű elé, de a robotpilóta számításai szerint ők még biztonságos távolságban voltak, így megállni nem kellett, csak lelassítani.
A villamosvezetőknek most még nem kell aggódniuk az állásuk miatt, de a jövőben valószínűleg őket is leváltja a mesterséges intelligencia. A BKV potsdami megfelelője, a ViP közlése szerint a vezetőket akkor sem bocsátják el, csak átsorolják őket a villamos ajtajaihoz, hogy felügyeljék az utasok áramlását, és hogy segítsenek a mozgáskorlátozottaknak és babakocsit tolóknak a fel- és leszállásban.
Németország élen jár a kötöttpályás közlekedési fejlesztésekben, itt indították el nemrég a világ első hidrogénvonatait is.