2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A robotsofőrös Combino Potsdamban szállítja az utasokat.

Pénteken útjára indult a világ első önvezető villamosa Potsdamban. A szerelvény egy Siemens-Combino, mely navigációját egy mérnökökből, matematikusokból, fizikusokból és informatikusokból álló ötvenfős csapat fejlesztette ki. A jármű több radar, lidar (lézer alapú távérzékelés) és kamera-szenzor segítségével monitorozza a környezetet és magát a villamost is, mely megfelelően reagál a közlekedési jelzésekre, és képes az embernél gyorsabban mozgó veszélyforrásokra is válaszolni.

Robot vezeti a Combinót
Robot vezeti a Combinót

Az első úton az önvezető villamos egy hat kilométeres távot tett meg. A Guardian tudósítója ott volt az első utasok között, az ő beszámolója szerint az úton előre megbeszélt akadállyal tesztelték a jármű reakcióidejét. Egy jelöletlen gyalogosátkelőn babakocsit löktek a Combino elé, mire a villamos azonnal lefékezett. A biztonság kedvéért vezetőt ültettek a sofőrszékbe, akinek akkor csak annyi dolga volt, hogy újraindítsa a leállt villamost, miután lehúzták a sínekről a babakocsit. Egy másik alkalommal a beszélgetésükben elmerült tinédzserek léptek a jármű elé, de a robotpilóta számításai szerint ők még biztonságos távolságban voltak, így megállni nem kellett, csak lelassítani.

A villamosvezetőknek most még nem kell aggódniuk az állásuk miatt, de a jövőben valószínűleg őket is leváltja a mesterséges intelligencia. A BKV potsdami megfelelője, a ViP közlése szerint a vezetőket akkor sem bocsátják el, csak átsorolják őket a villamos ajtajaihoz, hogy felügyeljék az utasok áramlását, és hogy segítsenek a mozgáskorlátozottaknak és babakocsit tolóknak a fel- és leszállásban.

Németország élen jár a kötöttpályás közlekedési fejlesztésekben, itt indították el nemrég a világ első hidrogénvonatait is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!