3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mit lehet tenni az ideális guminyomás megtartásának érdekében a zavartalan autóvezetés jegyében? Egyáltalán hol tudjuk ellenőrizni a nyomásértékre vonatkozó irányelveket az autónkon? 

Ezek a kérdések nagyobb figyelmet érdemelnének annál, mint amennyire az autóvezetők általában foglalkoznak velük. Pontosan ezért emeljük ki a legfontosabb tudnivalókat ebben a bejegyzésben.

Hasznos igazodási pontok az ideális guminyomás kiderítéséhez

Legelső szempontként azt érdemes észben tartani, hogy minden egyes autóra a gyártó szabja meg a paramétereket. A legkönnyebb mód az ellenőrzésre, ha a jármű gépkönyvében megadott számokat vesszük alapul.

Ha mondjuk az Olcsobbgumi.hu webshop kisteher gumi választékából sikerül kiválasztani egy garnitúrát, ezt követően az ideális guminyomás értékeit akár a kesztyűtartóban, a vezetőoldali ajtó tövében vagy a váltó mellett felragasztott matricán le tudjuk olvasni.

Ami a mértékegységeket illeti, psi-ben vagy bar-ban fogjuk látni a szóban forgó értékeket. Hogy az értelmezésük se jelenthessen problémát, a gyártók rendszerint táblázatos formában is segítik az eligazodást. Leginkább akkor, ha más váltóméretű gumik használata is engedélyezett.

Hányféle probléma lehet abból, ha nem ideális guminyomás mellett autózunk?

Kétféle irányban alakulhatnak negatívan a történések, ha nem megfelelő nyomás mellett történik az autóhasználat. 

Az egyik véglet a túl alacsony nyomásérték. Aminek az lesz az eredménye, hogy a gumifelület vállai gyorsabban kopnak a középső részhez képest. Ez minél tovább lesz így, a probléma úgy fog eszkalálódni. Vagyis az útburkolattal érintkező felület folyamatosan kipúposodik, a középső rész pedig el fog távolodni a felszíntől. 

De ugyanúgy baj lehet a túlságosan magas guminyomásból. Ennek hatására a felnin lévő abroncsok megduzzadnak, emiatt a kopás a középső részre koncentrálódik. Így lecsökken az úttal érintkező felület, úgyhogy a tapadás is jóval elmarad a kívánalmaktól. Ha ez nem volna elég, még a menet közbeni zaj is hangosabb lesz, és még a futómű is károsodhat.

A guminyomás értékét optimális szinten tartani könnyebb, mint sokan gondolják

Már csak emiatt is elszomorító adat, hogy egy pár évvel ezelőtt végzett kutatás szerint a magyar autósok 71%-a az előírtnál alacsonyabb guminyomás mellett vezeti az autóját. Márpedig ebből egyenesen következik a megnövekedett üzemanyag-fogyasztás.

Holott a megelőzés nem túl bonyolult feladat. Pláne a modern autótípusokat vezetve, amelyeknél fejlett elektronika figyelmeztet, ha a nyomás értéke kívül esik a javasolt tartományon.

De akkor sem szabadna megfeledkezni a kérdéskör fontosságáról, ha régebbi modellt vezetünk. Szinre bármelyik benzinkúton percek alatt ellenőrizhető a nyomás értéke, és a tankolással egy füst alatt ez a kérdéskör is kényelmesen letudható. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!