13p

A Papp testvérek szabadulószobát nyitottak a brit fővárosban, mely mindössze egy év működés után már a legnépszerűbb turisztikai látványosságnak számított Európa egyik vezető idegenforgalmi célpontjában a Tripadvisor szerint.

A cikk eredetileg a G7-en jelent meg.

2013 karácsonya azzal telt a négy fiúból álló Papp testvéreknek, hogy egy vállalkozás elindítását mérlegelték. A legidősebb báty, Gábor állt elő azzal, hogy közösen belevághatnának egy szabadulószobás vállalkozásba. Az egyik unokatestvérüktől hallott a műfajról, aki a barátnőjét vitte el randizni egy játékra.

A szabadulószobák akkor már elkezdtek terjedni Magyarországon. Mivel Gábor már kilenc éve Angliában élt testnevelő tanárként, közösen arra jutottak, hogy Budapest helyett Angliában vágnak bele a vállalkozásba. Januárban már dolgoztak a megvalósításon, Londonban egy lepattant külvárosi irodaházban húztak fel egy szabadulószobát 60 négyzetméteren. Teljesen önerőből, a győri származású testvéreknek csak szüleik és egyikük barátnője segített. Ez volt a második angliai szabadulószoba, a szintén magyarok által alapított HintHunt után, amely egyébként már globálisan terjeszkedik.

Ez a logikai feladatokra épülő szórakoztatóipari forma részben magyar gyökerű. Bár Ázsiában vagy az USA-ban már korábban megjelentek logikai feladványokra vagy online szerepjátékokra épülő játékok, a világ, de legalábbis Európa első, mai formájában elterjedt szabadulószobájának a 2011-ben megnyílt budapesti Paraparkot tartják (amely már szintén több országban van jelen). A szabadulószobák kevesebb mint tíz év alatt óriási üzletté nőtték ki magukat, mára több mint 10 ezer ilyen működik szerte a világban.

Egy év után lenyomtak mindent Londonban

A szabadulószobák elképesztő növekedését jól illusztrálja a Papp testvérek vállalkozásának első éve: a karácsonyi ötletelés után nagyjából egy évvel már ők számítottak a legnépszerűbb turisztikai látványosságnak Európa egyik vezető idegenforgalmi célpontjában a Tripadvisor szerint*

A clueQuestnek elnevezett vállalkozás első szobája végül 2014 májusában nyílt meg, de az első pár hónap „nagyjából üresjárat volt”. Az áttörést az hozta meg, hogy megfuttattak egy akciót egy kuponos oldalon*  keresztül, és sikerült eladniuk 1700 jegyet. A szabadulószobájukat megrohanó emberektől nagyon rövid időn belül nagyon sok ötcsillagos értékelést kaptak a Tripadvisoron, ennek köszönhetően 2014 elején az összes londoni látnivaló közül a clueQuest robbant be az első helyre az oldalon.

„Ebben a kategóriában minden benne volt, a Madame Tussaud, a London Eye vagy a Big Ben, de mi mindet lenyomtuk”

– mondta a cég vezérigazgatója, Papp Zoltán, aki 31 évével a legfiatalabb a testvérek közül. Kinézete távol áll attól, amire elsőre asszociálhatnánk egy közel 50 fős cég vezérigazgatójától Európa pénzügyi központjában: hosszú hajú, szakállas, budapesti találkozásunkkor pedig rövidnadrágot és egy sportos felsőt viselt.

Balról jobbra: Gábor, Péter, Gergely és Zoltán egy korábbi képen. Fotó: clueQuest
Balról jobbra: Gábor, Péter, Gergely és Zoltán egy korábbi képen. Fotó: clueQuest

Az sem lehet megszokott céges gyakorlat Londonban, hogy 2014 karácsonyát már az egész család ismét azzal töltötte, hogy szabadulószobákat épített fel. Az óriási érdeklődés miatt ugyanis a legtöbb időpontjuk hónapokra előre le volt foglalva, és a növekedés érdekében úgy döntöttek, hogy költöznek. A belvárosba tették át a székhelyüket, és a családi összefogással megvalósított költözést mintegy két nap alatt zavarták le karácsonykor, hogy ne kelljen bezárniuk. Az új helyen már öt szobájuk volt, és két különböző játékuk (az öt szobából tehát három a pontos másolata volt a két típusnak).

Ezt az első két szobát még közösen találták ki, de a cég növekedésével fokozaton szét kellett választaniuk a feladatokat egymás között. Az ötletgazda legidősebb testvér, a jelenleg 41 éves Gábor az elején vezette a vállalkozást. Két év után azonban visszaköltözött Magyarországra, és már inkább projektjelleggel vesz részt a cégben, ő volt a felelőse az építkezéseknek. A testvéreknek nem ez az első közös vállalkozása, 2009 óta füldugókat forgalmaznak Magyarországon, ez szintén Gábor ötlete.

A füldugós vállalkozást a 38 éves Péter felügyeli. Péter a clueQuestnél az informatikáért felel, lényegében külsősként, mivel neki egy saját, megrendelésektől függően 5-10 fős IT-vállalkozása is van. A clueQuest elindítása óta a kisebb ügyfeleit leépítette, és megrendeléseinek 30-40 százalékát már a londoni vállalkozás teszi ki. A honlap mellett egy saját céges vállalatirányítási rendszeren is dolgoznak.

A 35 éves Gergő korábban a bécsi képzőművészeti egyetemre járt, ő viszi a kreatív vonalat. Gergő találta ki az arculatot, ő felel a játékokért, és az ő felügyelete alá tartozik az a feladattól függően 4-8 fős magyarországi műhely, ahol gépészmérnökök, belsőépítészek vagy asztalosok munkájával elkészítik a játékokat. A különböző területeket a legfiatalabb testvér, Zoltán fogja össze vezérigazgatóként, a napi működésért is ő felel. Egyedül ő él Angliában a testvérek közül, a többiek ingázni szoktak.

Annak, hogy testvérként vállalkoznak, óriási előnye Papp Zoltán szerint, hogy végtelen a bizalom egymás felé. „Ha vállalkozol, az egyik legfontosabb, hogy akivel ezt teszed, ne lopja el a tudásod, a pénzed és az ügyfeleket. Ezen nekünk sosem kellett aggódnunk egy percig sem” – mondta. A kihívások közé tartozik viszont, hogy a testvéri viszony miatt többet is várnak el egymástól.

„Néha láthatatlanul is belép a viszonyrendszerünkbe, hogy ki az idősebb, ki a fiatalabb. Nem jól definiálhatóan, de mégis hat ránk, hogy ilyen felosztásban nőttünk fel”

– mondott még egy további szempontot. Ez külön „érdekes dinamikát alakított ki” annak fényében, hogy ügyvezetőként a legfiatalabb Zoltán áll részlegvezető bátyjai fölött, míg tulajdonosként ők vannak többségben.

Zoltán szintén jellemfejlődésként beszélt arról, hogy a túlzások miatt pár éve lefektették szabályként, hogy családi eseményeken nem beszélnek üzletről. Sokszor vitáztak egymással, mivel mindnyájuknak erős elképzelései vannak. Emiatt is jelentett nehéz átállást, amikor a cég növekedése miatt szét kellett bontani a feladatokat. „Legyen akármilyen vita, a végén mindig visszatalálunk egymáshoz” – mondta.

Salma Hayek és Tony Blair

Az összefogásra szükség is volt, mivel a kezdeti aranyévek után számtalan kihívással találták szembe magukat. A legfontosabb a Tripadvisor átalakulása volt: nagyjából egy évvel a clueQuest csúcsra törése után az utazási oldalnál rájöttek, hogy rengeteg szabadulószoba tört be az élbolyba sok európai városban, így kivették őket a látnivalók közül, és egy alkategóriába sorolták őket.

„Ha bárki rákeresett Londonra, máris az oldal tetején voltunk, most viszont 5-6 kattintás után jutnak el hozzánk. Ez brutális változás” – mondta a vezérigazgató. Az átállás a Tripadvisoron két év alatt, fokozatosan ment végbe, de így is óriási kihívást jelentett a clueQuestnek. Míg az első két évben a vendégeik több mint 50 százaléka érkezett a Tripadvisoron keresztül, mára ez lecsökkent négy százalékra.

„Ez egy ébresztő volt, hogy nem szabad egy csatornára hagyatkozni, főleg egy olyanra, amely maximálisan a kontrollodon kívül esik”

– mondta Zoltán. A Tripadvisoron a saját kategóriájukban a mai napig az első kettő között vannak, de a kezdeti aranyévek elmúltak, amikor 90 százalékos foglaltsággal működhettek bármiféle reklámköltség nélkül. Ugyan időközben bővültek, és jelenleg már 800 négyzetméteren 11 szobájuk működik (négy különböző típussal), de így 60 százalékos a kihasználtságuk, miközben komoly pénzeket költenek marketingre.

A viszonylagos visszaesésnek egyéb okai is vannak. Rengeteg lett a versenytárs, és ezzel párhuzamosan a kezdeti boom után a szabadulószobák már nem számítanak annyira különlegesnek, mint korábban. Nemcsak a városon belüli verseny nőtt meg, hanem most már szinte minden európai nagyobb városban vannak szabadulószobák, tovább csökkentve a varázst. A bevételük így tavaly először nem növekedett, és az eredményük is negatív volt. Ennek hátterébe az állt, hogy több befektetése is volt tavaly az eredményét szinte mindig teljes egészében visszaforgató vállalkozásnak.

Havonta így is van nagyjából ötezer látogatójuk (25-30 fontos/fő, azaz 9500-11400 forintos jegyárért), összesen eddig közel 300 ezren játszottak náluk, és volt 13 lánykérés is. „A legbüszkébb talán arra vagyok, hogy építettünk egy olyan márkát, amelyet ismernek az emberek” – mondta Zoltán. Amikor a barátnője például Párizsban élt, az ottani kollégái közül többen mondták neki, hogy voltak a clueQuestnél, és milyen jó volt. „Elértük azt a határt, hogy teljesen véletlenszerű helyekről jön visszajelzés, hogy voltak már nálunk vagy hallottak rólunk” – mondta.

A két legismertebb vendégük talán Salma Hayek színésznő és Tony Blair korábbi brit miniszterelnök volt, bár végül egyiküknek sem sikerült kiszabadulnia. Hayeknak állítólag nem is tetszett a sikertelenség miatt, míg Blairnél az volt az érdekes, hogy a titkosszolgálat emberei pár nappal a foglalás előtt kijöttek felmérni a telepet, nem is árulták el, hogy ki fog jönni. Blair egyébként a fia születésnapját jött ünnepelni a családjával, mivel a menye nagy szabadulószoba-rajongó.

A clueQuestnél rendszeresek a céges csapatépítések, volt már náluk többek között a Google, a Facebook, a Coca-Cola, a Sony vagy a Lego is. „Egyik évben elkezdtem végignézni a céges vendégeket, és alig bírtam olyan cégre keresni, amely nem volt nálunk” – mondta Papp Zoltán.

A céges kapcsolatoknak azért is igyekeznek nagy teret adni, mert a magyar Continental HR-vezetőjének leigazolásával egy új szolgáltatást terveznek kiépíteni. Egy olyan rendszert fejlesztettek ki, amely akár meglévő céges csapatot, akár állásjelentkezőket értékel a szabadulószobákban mutatott viselkedésük alapján. Bizonyos kritériumok alapján azt lehet nézni, hogy hogyan működnek együtt, hogy delegálnak feladatokat, hogyan reagálnak stresszes szituációkban vagy mennyire képesek hátralépni, meghallgatni másokat. Ez egyelőre kezdeti fázisban van, de a saját cégüknél már segített a felvételiztetésnél. „Leginkább azoknak az embereknek a kiszűrésében, akik nagyon jól tudnak interjúzni, de kevésbé kooperatívak csapatban” – mondta a vezérigazgató.

Ha király a terméked, soha nem megy el a hajó

Ahogy a cikk elején említettük, a szabadulószobák számottevő iparággá váltak kevesebb mint tíz év alatt. A kínálat még csak most kezdi el utolérni a keresletet, világszerte konferenciákat tartanak több száz ember részvételével, és megjelentek a külső beszállítók is: míg a Papp család még saját erőből, kézműves megoldásokkal húzta fel az első szobáit, addig mára komplett ipar települt rá, mindent össze lehet vásárolni egy szobához és az üzemeltetéséhez.

A hatalmas boom nyilván lehetőséget teremtett olyan szereplőknek, akik a kezdetekben voltak jó pozíciókban, mint a clueQuest az egyik legnagyobb európai városban. Zoltán azt mondta, hogy évekig globális lefedettségről álmodozott, de vállalkozóként az egyik legnagyobb tanulsága az elmúlt éveknek az volt, hogy az adott pillanatban lássák saját határaikat.

Többször komolyan tárgyaltak különböző partnerekkel a terjeszkedésről. Egyszer például egy szórakoztató központba lett volna lehetőségük exportálni a szobáikat. Két éven át tárgyaltak, le is gyártottak négy szobát a magyarországi műhelyükben, de végül egy héttel a szállítás előtt elálltak az üzlettől.

„Aki korábban megkeresett minket, szólt, hogy ő már nem dolgozik a cégnél, és figyelmeztetett minket, hogy több más partnernek nem fizetett a volt cége” – mondta Zoltán. Az utolsó pillanatban emiatt kiugrottak, és elbuktak egy csomó pénzt. Egy évvel később hasonló eset történt: szintén egy náluk jóval nagyobb vállalatcsoporttal tárgyaltak, de végül nem egyeztek az elképzeléseik, és nem is volt elég pénzük a közös befektetéshez.

„Ezek rengeteg tanulsággal szolgáltak, és rájöttünk, hogy tisztában kell lenni a határainkkal. Egy relatíve kicsi cég vagyunk, és tudnunk kell a helyünket, ha egy rengeteg pénzzel és profi jogi csapattal rendelkező céggel tárgyalunk. Ilyenkor mindig emlékeztetnünk kell magunkat, hogy azért kezdtünk el vállalkozni, hogy ne legyen főnökünk. Ha ugyanis nagy partnerrel tárgyalsz, akkor ők diktálnak”

– mondta.

A kudarcok ellenére folyamatosan gondolkodik a terjeszkedésen, és nem mondott le róla, bár a 2013-2015 körül aranykorszakban talán könnyebb lett volna. „Felmerül a kérdés, hogy a hajó elment-e már. Szerintem ha nagyon király a terméked, akkor nem megy el a hajó” – mondta.

Ennek érdekében teljesen máshogy is működnek, mint ahogy a méretük jelenleg megkívánja. „Úgy fejlesztettük a céget, hogy folyamatosan készen álljon a terjeszkedésre. Ha nem gondolnánk, hogy valamikor terjeszkedni fogunk, nem kellene egy ilyen jól szabályzott csapat, nem kellene ennyire jól dokumentálni a szobákat, nem kellene ilyen informatikai fejlesztéseket csinálnunk. Rengeteg pénzt költöttünk ezekre, egyelőre jól látható anyagi hozadék nélkül” – mondta.

A tervek miatt nagyon sok energiát fektettek a stabilizálásba minden egyes növekedési ütemnél. A legtöbb szabadulószobával ellentétben például folyamatosan dolgoznak a meglévő szobáikon, és már a berendezésüket is standardizálták. Persze a terjeszkedést az is gátolja, hogy a családból hozott mentalitás miatt a hitelt kerülik, a befektetőket pedig élből elutasítják, mivel a fő motivációjuk továbbra is az, hogy nem akarnak senkit maguk fölé.

Végül Zoltán arról is beszélt, hogy mik voltak a legnagyobb kihívásai külföldön vállalkozóként. A legnagyobb nehezítés a kapcsolati tőke szinte teljes hiánya volt, önmagában kihívás volt az angliai munkakultúra vagy a szabályok megismerése, a piac megértése. Kelet-európaiként nehéz volt megszoknia, hogy az angliai munkavállalók – a Londonban dolgozó állományuk többsége ilyen, nem pedig bevándorló – a magyaroknál jóval öntudatosabb, viszont jobban elvárja, hogy minden eléje legyen rakva.

„Ez elég megfoghatatlan, de olyan érzésed van, mintha pukifóliába lennének betekerve. Itt olyan érzésed van, hogy mindenre tréning kell, majdnemhogy még arra is, hogy egy tűzőgépet hogyan kell használni. Persze a sok tréning jó és hasznos, de egyben frusztráló is, mivel rengeteg energiát visz el” – mondta. Amikor azonban a vendégekkel kell foglalkozni, akkor nagyon profin, odafigyeléssel és csapatra szabott kedvességgel végzik el a munkát. Ennek is köszönhetően van a Tripadvisoron több mint háromezer kiváló értékelésük.

(G7)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!