4p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A DyrCom Informatikai Tanácsadó Kft. 2019-es adózott nyeresége másfélszer lett nagyobb a 2018-asnál, ezt a 217 millió 758 ezer forintot a cég egyedüli gazdája, Száraz István csaknem az utolsó fillérig ki is vette osztalékként.

Száraz István neve 2013 végén lett közismert, amikor elindította a vs.hu nevű portált. Mint később, 2016 tavaszán kiderült, a lapot kiadó New Wave Media Group Kft. az induláshoz szükséges több mint félmilliárd forintot a Matolcsy György vezette Magyar Nemzeti Bank alapítványaitól kapta. Ez utóbbi információ nyilvánosságra kerülésekor Száraz cége, a New Wave Media már egy másik portál, az Origo.hu-t kiadó céget is a magáénak tudhatta, miután azt 2015 végén több mint 4 milliárd forintért megszerezte. Ha némi csúszással, de ennél a cégnél is felbukkant a Matolcsy-név, a New Wave-t ugyanis 2017 nyarán a jegybankelnök fia, Matolcsy Ádám cége, a Magyar Stratégiai Zrt. vásárolta meg. 

A céget azóta már a Magyar Stratégiai Zrt. ingyen átadta a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak, amelyen a jelek szerint – mint arra cikkünkben rámutattunk – nem kevés pénzt bukhatott a jegybankelnök fiának cége. 

Száraz a médiából való kiszállását követően sem tűnt el az üzleti életből, sőt új területeken tűnt fel. Például a bankszektorban. Egy bizonyos Quartz Befektetési Alapkezelő Zrt. tavaly augusztusban adott ki egy sajtóközleményt arról, hogy „az általa kezelt Uncia Magántőkealap közvetett tulajdonába kerül a Bankonzult Finance Zrt., amely így közvetett befolyást szerez az MKB Bank irányításában”. Ez közel 33 százalékos pakett megszerzését jelentette, a tranzakció eredményeként végbement tulajdonosváltást 2019 novemberében jegyezte be a cégbíróság. Mivel a magántőkealapok nem kötelesek tulajdonosaik kilétét felfedni, némi utánjárás kellett ahhoz, hogy lapunk kiderítse, a Quartz Zrt. mögött Száraz áll. 

Jó éve volt Száraz István cégének. Fotó: M2 Petőfi TV
Jó éve volt Száraz István cégének. Fotó: M2 Petőfi TV

Nem sokkal később Száraz másik cége, a Frank Digital Kft. pedig egy közbeszerzési eljáráson arra szerzett jogot, hogy 2020 végéig 1,95 milliárd forint plusz áfáért egyebek mellett az NHP Fix, illetve a növekedési kötvényprogram, a bankjegycserék, valamint a jövő márciusban elindítani tervezett azonnali fizetési rendszer kommunikációját elvégezze.

Idén szeptember közepén pedig a gyógyszeripar következett az egykori médiabefektető számára, aki informatikai tanácsadócégén, a DryCom Zrt.-n keresztül a Gemil Pharma Zrt.-ben szerzett irányítást.

Ez utóbbi értelemszerűen még nem járulhatott hozzá a DryCom tavalyi sikeréhez. Merthogy aligha lehet másként értékelni azt, hogy Száraz cége a 2019-es évet a 2018-ashoz képest 37 százalékkal magasabb, 633,5 millió forintos nettó árbevétellel zárta – derül ki a társaság tavalyi évének főbb számait tartalmazó kiegészítő mellékletből. A saját tulajdonú, bérelt ingatlanjai bérbeadása, üzemeltetése közel 46 milliót hozott a konyhára (2018-ban nullát, mivel ilyen tevékenysége a társaságnak akkor még nem létezett), az egyéb tevékenységek viszont egy nagyságrenddel többet, csaknem 485 milliót. Hogy ezek mi fán teremtek, az nem derült ki a kiegészítő mellékletből. Mindenesetre jól jöttek, miután a DryCom megnevezett másik két tevékenységéből az üzletviteli és egyéb vezetési tanácsadásból a tavalyelőttinek csak a felére, 102 millióra tett szert a cég, a 2018-ban még 124 milliót hozott reklámügynöki tevékenységéből pedig 2019-ben már egyetlen fillért sem származott.

Igaz, a DryCom 124 milliós üzemi eredménye több mint 20 százalékkal elmaradt a tavalyelőttitől. Ennek oka, hogy mind az anyagi, mind a személyi jellegű ráfordítások megugrottak, magyarul, sokat költött a cég. Különösen az igénybe vett szolgáltatásokra kiadott közel 200 millió tűnik magasnak, az több mint háromszorosa az előző évinek. Az emelkedés oroszlánrészét a 125 milliós szakértői díjak tették ki, amelyek csaknem kereken 100 millióval haladták meg az egy évvel korábbiakat. De az 50 milliót kóstáló személyi jellegű kiadások (ebből mintegy 37 millió a bérköltség) is csaknem háromszoros emelkedést mutatnak. 

Az, hogy ennek ellenére mégis eredményesebb lett Száraz cége 2019-ben, mint 2018-ban, a pénzügyi műveletekből származó közel 125 milliós bevételnek köszönhető. Így a DryCom adózott eredménye 217 millió 758 ezer forint lett, amelyet Száraz csaknem teljes egészében osztalékként kivett, mindössze az e tekintetben kerekítési összegnek számító 758 ezret hagyta a cégben. S akkor még mértéktartóbb is volt az egy évvel korábbinál, amikor nemcsak a 142,9 milliós 2018-as profitot vette magához, hanem további 40 millióval még a cég eredménytartalékát is megcsapolta.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!