3p

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Magyarország legnagyobb árbevételű vállalata tulajdoni részesedést ad át az általa alapított Mohu Budapest Zrt.-ben a BKM Budapesti Közművek Zrt. nevű nonprofit cégnek.

A Mol Nyrt. és a BKM Budapesti Közművek Zártkörűen Működő Nonprofit Részvénytársaság a közös irányításuk alá akarják vonni a Mol által megalapított Mohu Budapest Zrt.-t, amely fő feladataként a Budapesten és Pest megye egyes településein hulladékgazdálkodási koncesszori alvállalkozói, régiókoordinátori szerepkört lát majd el. Így foglalta össze a három társaság a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH) tett összefonódás-bejelentését.

Ezt két vagy több cég akkor köteles megtenni, ha tranzakciójuk estén fennáll annak a lehetősége, hogy az úgynevezett összefonódásuk a piacon erőfölényt okoz, illetve jelentősen befolyásolja a piaci viszonyokat. A GVH két lehetőség közül választ: vagy vizsgálatot indít, vagy nem lát okot erre, ami automatikusan azt jelenti, hogy áldását adja a szóban forgó ügyletre.

A nyilvánosan elérhető cégbírósági dokumentumok szerint a Mol idén május 10-én alapította meg a Mohu Budapest Zrt.-t, 100 millió forintos alaptőkével. A cégbíróság húsz nappal később jegyezte be az új társaságot.

Zöld jelzést kaptak? Fotó: Depositphotos
Zöld jelzést kaptak? Fotó: Depositphotos

A cég négytagú igazgatóságában két ismertebb személy is helyet kapott: Mártha Imre energetikai szakértő, a BKM vezérigazgatója. Valamint Atkári János, aki egykoron Demszky Gábor volt főpolgármester helyettese, majd Tarlós István pénzügyi szaktanácsadója volt, de a konkrét esetben a jelenlegi funkciója az érdekes, miszerint a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. igazgatóságának tagja.

A Fővárosi Közgyűlés tavaly szeptemberben döntött úgy, hogy a BKM a Mollal fele-fele arányban közös céget hoz létre 2023. június 30-ig, amely azután átveszi a hulladékszállítás és -kezelést. Ennek értelmében az önkormányzatok helyébe a koncessziós jogokat 35 évre elnyerő Mol Nyrt. lép, így 2023. július elsejétől az olajtársaság, pontosabban alvállalkozói végzik a hulladék begyűjtését, szállítását és feldolgozását is.

Az már a bejelentéskor nyilvánvaló volt, hogy a részvényesi megállapodás  csak akkor léphet hatályba, ha az Európai Unió Versenyhatósága jóváhagyja a közös vállalat működését. A Mol és a BKM közös kérelemmel fordult az uniós versenyhivatalhoz annak érdekében, hogy engedélyezze az új társaság közös tulajdonlását, azaz az összefonódást. Ennek sorsáról nincs hír, ám az, hogy most a felek megkeresték a GVH-t, arra utal, az uniós hatóság zöld jelzést adott.

(Csabai Károly szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!