3p

Az idén is az infláció, a forintárfolyam és az energiaárak alakulása a legmeghatározóbb trend.

A Magyar Reklám Szövetség (MRSZ) 5. Barométer felmérése szerint a kommunikációs piac egyre kevésbé optimista. Gulyás János, a szervezet elnöke a felmérés legfőbb megállapításait összegezte:

  • A cégek egyre kevésbé látják derűsen piaci pozíciójukat, ami a polikrízist tekintve nem meglepő.
  • A szakma szerint javult a munkaerőpiaci helyzet 2022-ben és ez a tendencia 2023-ban is folytatódik, de a borúlátó kilátások aránya még mindig 50 százalék körüli.
  • Nem meglelő, hogy tovább dübörög a home office.
  • De az álláskeresőkre nehezebb év vár, mert a cégek egyharmada él létszámstoppal.
  • A szabadúszó reklámszakemberek feje felett is felhők tornyosulnak: a kata kivezetésével drágult szolgáltatásaikat kevésbé tudja megfizetni a szűkösebb időket élő szakma.
  • A 2022-ben tapasztalt és a 2023-ban várható trendkihívások (infláció, forintárfolyam, rezsiárak) szinte ugyanazok.
  • A piac várakozásai szerint a 2023-as médiatorta 320,8 milliárd forint méretű lehet, minimális, 1,4 százalékos nominális növekedési mutatva, ami reálértéken 15-20 százalékos csökkenést jelenthet

Amennyiben 2023-ra teljesülnek a piaci jóslatok - a 2023-as kommunikációs torta marketingkommunikációs szeleteit 233,4 milliárd forintra becsülik -, a 2021-es szintre esik vissza a marketingkommunikációs költések összege, ami reálértéken 20-25 százalékos visszaesést jelenthet.

Továbbra sem tért vissza a piac a járvány előtti szinthez. Fotó: Pixabay
Továbbra sem tért vissza a piac a járvány előtti szinthez. Fotó: Pixabay

A válaszadó cégek többsége csökkenő optimizmussal tekint a jövőbe: az év elejére 17 százalékra nőtt a visszaesésre számítók aránya a 2022. januári 6 százalékról, míg a növekedést prognosztizálók aránya 40 százalékra esett vissza az előző felméréshez képest. A pénzügyi helyzetet tekintve már csak a cégek 42 százaléka számol növekedéssel 2023-ra.

A 2022. januári 54 százalék helyett már csak harmaduk vár növekedést saját cége bevételeiben, a saját szegmensén belül pedig csak a válaszadók ötöde remél növekedést a bevételekben (a 2022. januári 46 százalékkal szemben). Munkaerőpiaci kép értékelése kapcsán 2022-ben ugyan javulás volt megfigyelhető. A 2023-ra vonatkozó várakozások is növekvő arányban (45 százalék) számítanak (további) javulásra, de a pesszimista kilátások aránya még így is 50 százalék körül mozog. 

Töretlenül növekszik az otthoni munkavégzés népszerűsége: 10-ből 9 cégnél van home office és a cégek első körben ennek jóval nagyobb mértékű alkalmazását választják (38 százalék). Az összetett válság negatív hatásainak mérséklésében második legnépszerűbb intézkedés a létszámstop (30 százalék), bronzérmes helyet foglal el a fizetésemelés elhalasztása / bérek befagyasztása (25 százalék). A dobogóról ugyan lecsúszik, de fej-fej mellett (15-15 százalék) a szerződéses szakemberektől (szabadúszóktól) való megválás és a szakmai képzések elhalasztása is népszerű intézkedés. 

A megkérdezett vállalatok jellemzően az elhalasztott fejlesztésekkel (36 százalék) és beruházásokkal (33 százalék), valamint a szakmai konferenciákon, rendezvényeken történő részvétel korlátozásával (29 százalék) igyekeztek gyorsan faragni a növekvő költségeikből. Ugyan hosszabb távon megvalósítható, de láthatóan egyre népszerűbb tendencia a kisebb energia igényű irodára váltás (16 százalék) is.
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!