A cikk eredetileg laptársunk, a Piac & Profit oldalán jelent meg.
Motiváció újrahangolva? Miről szól a kérdés? A dolgozói motiváció fenntartásáról szélsőséges avagy nem megszokott körülmények között. Ma már nem önmagában a pandémiás helyzet okozta „sokk” áll ennek középpontjában, hanem az az átállási folyamat, amin a cégek keresztül mennek egy új, ideálisnak szánt berendezkedés felé. Ezt az akadályt bizonyos cégek könnyen veszik, míg mások bukdácsolnak. Egy közös mindegyikben: jó üzleti teljesítményt csak motivált emberekkel tudnak elérni.
Milyen alapvető motivációs stratégiák léteznek?
Mielőtt bármely cégvezető nekiállna, hogy merőben új irányokat kutasson fel, nézzük meg, milyen vezetői stratégiák léteznek a motiválásra.
A nyomásgyakorlás: külső motivátor, rövid távon hat és a szankcióktól való félelem a mozgatórugója, hosszú távon alulteljesítéshez vezet. Ez tehát a legrosszabb stratégia.
A jutalmazás: külső motivátor, amikor a vezető folyamatosan elismer, dicsér, célt tűz ki vagy például anyagi jutalmat helyez kilátásba. Az egyetlen gond ezzel, hogy nem a dolgozó saját tettei, hanem a jutalom utáni vágy mozgatja, amit folyamatosan biztosítani kell számára.
Az önmotiválás: belső motivátor, amikor maga a tevékenység, a munka általi alkotás, fejlődés öröme, valami újnak a létrehozása, ami egyben a motiváló erő, és a dolgozó önmagát ösztönzi a jó teljesítményre. Öröm és „flow-élmény” követi.
A rossz hír tehát az, hogy másokat „kívülről” motiválni nem lehetséges. Jó hír viszont, hogy a cégek kialakíthatnak olyan feltételeket home office-ban is, amelyek között a munkatársak kibontakoztathatják magukat – tanácsolja Túri Laura.
Hogyan alakítja át a motivációs portfóliót a home-office?
A szakember szerint számos motivációs faktor létezik, amely egy dolgozót belülről hajtani tud, de ez a „motivációs csomag” mindenkinél más. Leggyakoribb faktorok: a szakmai elmélyülés, a felelősség és felhatalmazás, szabadság és önállóság, a céggel való azonosulás, a társas kapcsolatok, a szolgáltatás-orientált beállítódás (szeret másoknak segíteni), mások vezetése, a kreativitás, a presztízs, a hatalom és befolyás, a biztonságérzet, a munka-magánélet egyensúlya, és a jövedelem. Mit boríthat fel leginkább a dolgozóban a home office lét? Túri Laura három tényezőt említett. Először is a társas kapcsolatokra való igényt, másrészt a biztonságérzetet, harmadrészt pedig a munka-magánélet egyensúlyát. Ezekre külön odafigyelve lehet az egyéneknél, illetve céges szabályozás szintjén kidolgozni intézkedéseket.
Ötletek, tippek az eddig bevált legjobb gyakorlatok:
Virtuális kávészünetek, fix időpontban. Például napindító kávé és köszöntés, összekötve azzal, ki-hogy van épp és ki-mit fog amúgy csinálni (ezt a vezető irányítja). Ugyanez működhet ebéd utáni felrázásként (ki-hogy van, ki-hol tart?) Ha a napi gyakoriság sűrű az adott csapat vagy cég életében, akkor jól működhet egy hétfő-szerda-péntek, vagy egy kedd-csütörtöki napindító kávézás.
Agilis csapat beszámoltatás heti kétszer. A vezető tartson új szemlétű beszámoltatást, ami segíti a haladást és a dinamizmus fenntartását a mindennapokban. Módszer: mindenkinek 5 perce van a csapatmeetingen, hogy elmondja a többieknek, hogy mivel haladt előző nap, mit fog ma csinálni, illetve milyen esetleges akadályokat lát, amihez segítséget kér a főnöktől.
Telefonhívás a törődést igénylőknek. Azokat a dolgozókat, akiknek a motiváció fenntartásához (személyiségük vagy élethelyzetük miatt) több empátia, odafigyelés szükséges, hívja fel ad-hoc, de legalább heti kétszer a vezetője, hogy a hogylétéről érdeklődjön.
„Meeting of the week” heti szakmai megbeszélés a komplexebb projektek csapatainak, avagy a top prioritású feladatok érintettjeinek.
10 pontos hétfői feladatlista a kevésbé önálló vagy a több kontrollt igénylő munkatársaknak
„Kukucs, Te hogy csinálod otthon? – Játék és jókedv!” Kéthetente legyen olyan játékos ötlet, ami megmozgatja és jókedvre deríti a csapatot. Példák: „Fotóverseny: A hét legcsúnyább home office asztala”, „Fotóverseny: Kávékészítés home office hangulatképek”.
Friss levegős meeting: csináljunk hetente 1 meetinget, amikor összehívjuk valahol az otthon dolgozó csapatot, és kint a szabadban meetingelünk. Ez lehet egy kávézó terasza vagy egy városi zöld környezet. Reggeli friss pékáruval megpakolt kosarat szívesen fogad mindenki a cégtől – főnökétől – egymástól, és már jól indult a nap.
„Jössz futni?”: a sport és a mozgás fokozza az adrenalin szintet, ezáltal a boldogság érzetünkhöz is hozzájárul. Ha van aktív vagy hobbi sportoló (például futó) a csapatban, lehetnek közös futó délutánok vagy reggelek minden héten, céges kezdeményezésben. Még ha bele is nyúlik a munkaidőbe, cserébe aznap garantáltan jobban fog tudni koncentrálni a munkára.
„Küldj egy számot!” A zene szintén sokat segíthet az agy aktivizálásban vagy épp pihentetésében. A közös online kommunikációs csatornákon lehet zenét „lejátszani” alkalmanként (például a vezető vagy a HR) avagy a dolgozók küldhetnek egymásnak számot bizonyos idősávokban.
4 szempont a legjobb home office motivációhoz:
A vezetők nem ússzák meg, hogy – a céges közös intézkedések mellett – ne állítsanak fel tehát egyéni motivációs stratégiát a beosztottjaikra. Ebből a 4 dimenzióból rakhatja össze, hogyan közelítsen a személyhez:
- milyen generációhoz tartozik a dolgozó (X, Y, Z), hiszen generációnként változnak az elvárások a munkavégzés kapcsán is, ami kihat a teljesítményre, motivációra
- milyen élethelyzetben van (családi háttér, fizikai feltételek az otthon dolgozáshoz)
- mennyire motiválja a személyt a a társas kapcsolatok megléte
- milyen fokú kontroll-t igényel a napi munkához az adott kolléga
Minden egyedi kombináció más és más kezelést igényel. Ezt Túri Laura egy példával is alátámasztotta, miszerint adott egy X generációs egyedülálló nő, akinek a család helyett a munkahelyi kapcsolatok elégítik ki a társas igényeit. Rendkívül vágyik az elismerésre, dicséretre, és ha ez megvan, a munkáját erőn felül végzi. Megváltozik az élet, és mostantól home office-ból kell ellátnia munkáját.
„Te, mint vezető, hogy kezelnéd őt a mindennapokban?” – teszi fel a kérdést a HR School.hu alapítója.