6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A hónapokkal ezelőtt megváltozott munkakörnyezet, a koronavírus-járvány miatt bevezetett távmunka számtalan munkavállaló életét borította fel egyik napról a másikra. Mit tehet ilyenkor egy főnök? Túri Laura, a HRSchool.hu alapítója árult el a Piac & Profitnak olyan praktikákat és stratégiákat, amelyek bármelyik cégvezetőnek hasznosak lehetnek.

A cikk eredetileg laptársunk, a Piac & Profit oldalán jelent meg. 

Motiváció újrahangolva? Miről szól a kérdés? A dolgozói motiváció fenntartásáról szélsőséges avagy nem megszokott körülmények között. Ma már nem önmagában a pandémiás helyzet okozta „sokk” áll ennek középpontjában, hanem az az átállási folyamat, amin a cégek keresztül mennek egy új, ideálisnak szánt berendezkedés felé.  Ezt az akadályt bizonyos cégek könnyen veszik, míg mások bukdácsolnak. Egy közös mindegyikben: jó üzleti teljesítményt csak motivált emberekkel tudnak elérni.

(Fotó: depositphotos.com)
(Fotó: depositphotos.com)

Milyen alapvető motivációs stratégiák léteznek?

Mielőtt bármely cégvezető nekiállna, hogy merőben új irányokat kutasson fel, nézzük meg, milyen vezetői stratégiák léteznek a motiválásra.

nyomásgyakorlás: külső motivátor, rövid távon hat és a szankcióktól való félelem a mozgatórugója, hosszú távon alulteljesítéshez vezet. Ez tehát a legrosszabb stratégia.

jutalmazás: külső motivátor, amikor a vezető folyamatosan elismer, dicsér, célt tűz ki vagy például anyagi jutalmat helyez kilátásba. Az egyetlen gond ezzel, hogy nem a dolgozó saját tettei, hanem a jutalom utáni vágy mozgatja, amit folyamatosan biztosítani kell számára.

Az önmotiválás: belső motivátor, amikor maga a tevékenység, a munka általi alkotás, fejlődés öröme, valami újnak a létrehozása, ami egyben a motiváló erő, és a dolgozó önmagát ösztönzi a jó teljesítményre. Öröm és „flow-élmény” követi.

A rossz hír tehát az, hogy másokat „kívülről” motiválni nem lehetséges. Jó hír viszont, hogy a cégek kialakíthatnak olyan feltételeket home office-ban is, amelyek között a munkatársak kibontakoztathatják magukat – tanácsolja Túri Laura.

Hogyan alakítja át a motivációs portfóliót a home-office?

A szakember szerint számos motivációs faktor létezik, amely egy dolgozót belülről hajtani tud, de ez a „motivációs csomag” mindenkinél más. Leggyakoribb faktorok: a szakmai elmélyülés, a felelősség és felhatalmazás, szabadság és önállóság, a céggel való azonosulás, a társas kapcsolatok, a szolgáltatás-orientált beállítódás (szeret másoknak segíteni), mások vezetése, a kreativitás, a presztízs, a hatalom és befolyás, a biztonságérzet, a munka-magánélet egyensúlya, és a jövedelem. Mit boríthat fel leginkább a dolgozóban a home office lét? Túri Laura három tényezőt említett. Először is a társas kapcsolatokra való igényt, másrészt a biztonságérzetet, harmadrészt pedig a munka-magánélet egyensúlyát. Ezekre külön odafigyelve lehet az egyéneknél, illetve céges szabályozás szintjén kidolgozni intézkedéseket.

Ötletek, tippek az eddig bevált legjobb gyakorlatok:

Virtuális kávészünetek, fix időpontban. Például napindító kávé és köszöntés, összekötve azzal, ki-hogy van épp és ki-mit fog amúgy csinálni (ezt a vezető irányítja). Ugyanez működhet ebéd utáni felrázásként (ki-hogy van, ki-hol tart?) Ha a napi gyakoriság sűrű az adott csapat vagy cég életében, akkor jól működhet egy hétfő-szerda-péntek, vagy egy kedd-csütörtöki napindító kávézás.

Agilis csapat beszámoltatás heti kétszer. A vezető tartson új szemlétű beszámoltatást, ami segíti a haladást és a dinamizmus fenntartását a mindennapokban. Módszer: mindenkinek 5 perce van a csapatmeetingen, hogy elmondja a többieknek, hogy mivel haladt előző nap, mit fog ma csinálni, illetve milyen esetleges akadályokat lát, amihez segítséget kér a főnöktől.

Telefonhívás a törődést igénylőknek. Azokat a dolgozókat, akiknek a motiváció fenntartásához (személyiségük vagy élethelyzetük miatt) több empátia, odafigyelés szükséges, hívja fel ad-hoc, de legalább heti kétszer a vezetője, hogy a hogylétéről érdeklődjön.

„Meeting of the week” heti szakmai megbeszélés a komplexebb projektek csapatainak, avagy a top prioritású feladatok érintettjeinek.

10 pontos hétfői feladatlista a kevésbé önálló vagy a több kontrollt igénylő munkatársaknak

„Kukucs, Te hogy csinálod otthon? – Játék és jókedv!” Kéthetente legyen olyan játékos ötlet, ami megmozgatja és jókedvre deríti a csapatot. Példák: „Fotóverseny: A hét legcsúnyább home office asztala”, „Fotóverseny: Kávékészítés home office hangulatképek”.

Friss levegős meeting: csináljunk hetente 1 meetinget, amikor összehívjuk valahol az otthon dolgozó csapatot, és kint a szabadban meetingelünk. Ez lehet egy kávézó terasza vagy egy városi zöld környezet. Reggeli friss pékáruval megpakolt kosarat szívesen fogad mindenki a cégtől – főnökétől – egymástól, és már jól indult a nap.

„Jössz futni?”: a sport és a mozgás fokozza az adrenalin szintet, ezáltal a boldogság érzetünkhöz is hozzájárul. Ha van aktív vagy hobbi sportoló (például futó) a csapatban, lehetnek közös futó délutánok vagy reggelek minden héten, céges kezdeményezésben. Még ha bele is nyúlik a munkaidőbe, cserébe aznap garantáltan jobban fog tudni koncentrálni a munkára.

„Küldj egy számot!” A zene szintén sokat segíthet az agy aktivizálásban vagy épp pihentetésében. A közös online kommunikációs csatornákon lehet zenét „lejátszani” alkalmanként (például a vezető vagy a HR) avagy a dolgozók küldhetnek egymásnak számot bizonyos idősávokban.

4 szempont a legjobb home office motivációhoz:

A vezetők nem ússzák meg, hogy – a céges közös intézkedések mellett – ne állítsanak fel tehát egyéni motivációs stratégiát a beosztottjaikra. Ebből a 4 dimenzióból rakhatja össze, hogyan közelítsen a személyhez:

  • milyen generációhoz tartozik a dolgozó (X, Y, Z), hiszen generációnként változnak az elvárások a munkavégzés kapcsán is, ami kihat a teljesítményre, motivációra
  • milyen élethelyzetben van (családi háttér, fizikai feltételek az otthon dolgozáshoz)
  • mennyire motiválja a személyt a a társas kapcsolatok megléte
  • milyen fokú kontroll-t igényel a napi munkához az adott kolléga

Minden egyedi kombináció más és más kezelést igényel. Ezt Túri Laura egy példával is alátámasztotta, miszerint adott egy X generációs egyedülálló nő, akinek a család helyett a munkahelyi kapcsolatok elégítik ki a társas igényeit. Rendkívül vágyik az elismerésre, dicséretre, és ha ez megvan, a munkáját erőn felül végzi. Megváltozik az élet, és mostantól home office-ból kell ellátnia munkáját.

„Te, mint vezető, hogy kezelnéd őt a mindennapokban?” – teszi fel a kérdést a HR School.hu alapítója.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!