6p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Emeli a kiskereskedelmi vállalatok különadóját a kormány, amely elsősorban a nemzetközi láncoknak fog fájni. A lépés persze sok kérdést felvet, hiszen az adó esetleges továbbhárítása növelni fogja az inflációt. Az sem egyértelmű, hogy a kereskedelmi cégeket akarják büntetni, vagy a költségvetés „összeomlása” miatt próbál pénzt szerezni Orbán Viktor.

2020 áprilisának végén a koronavírus-járvány első hullámának legaggasztóbb napjaiban derültek ki a pandémia okozta gazdasági válságot ellensúlyozandó kiskereskedelmi adó részletei. Azok már akkor is kellemetlenül érintették a szektort, az üzletláncok ráadásul nem is számíthattak arra, hogy a jogszabály alól ki tudnak bújni, hiszen a korábbi hasonló szektoriális adó kapcsán sem tett lépéseket az Európai Bíróság, hiába fordultak az intézményhez az érintettek.

A szabály egyértelműen a nagy láncokra „lett kitalálva”, hiszen a kisebb vállalatoknak alacsony adókulcsot állapítottak meg, míg a százmilliárd forint feletti árbevételt elérő cégeknél a különadó mértéke a nettó árbevétel 2,5 százaléka. Már akkor felhördülést keltett az érintettek körében, hogy a kormány előzetesen azt kommunikálta, hogy a vészhelyzetre hivatkozva vezeti be az adót, a törvénytervezetben erről már nem volt szó. Nem véletlenül tartottak az érintettek attól, hogy az elvileg átmeneti rendelkezés esetleg a veszélyhelyzet lezárása után is megmarad. Ez továbbra is nyitott kérdés, hiszen a kormány a járvány apropóján folyamatosan meghosszabbítja a vészhelyzetet.

A hétfőn este megjelent törvénytervezet, amelyet kedden délelőtt villámgyorsan el is fogadott a parlament, ezt a szabályt módosítja, ennek egyik fontos eleme, hogy a százmilliárd forintnál nagyobb árbevételt elérő társaságok adókulcsát 2,7 százalékra emeli. Emellett van egy érdekes kitétel is a tervezetben, amelyet a jogszabály értelmében az élelmiszerhulladék-képződés megelőzése és a rászorulók részére történő élelmiszer-elosztás fokozása érdekében hoznának. Ennek értelmében a 100 milliárd forintot meghaladó nettó árbevétellel rendelkező élelmiszer-kiskereskedők kötelesek a lejáró szavatosságú termékeket a minőségmegőrzési időtartam lejárta előtt legalább 48 órával az Élelmiszermentő Központ Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (a továbbiakban: ÉMK) részére felajánlani. A korábbi jogi analógiák alapján a tervezet ezen pontja nagy valószínűséggel vagy a hazai, vagy az uniós fórumokon el fog bukni, ami persze nem azt jelenti, hogy akár a jogszabály „elmeszelését” ne használná majd a kormány politikai célokra.

Megint a multik

Orbán Viktor régi álma, hogy a kiskereskedelmi szektorban a magyar tulajdoni arány 50 százalék feletti legyen. Ennek érdekében a 2010 óta számos intézkedés született, ezek közös jellemzője volt, hogy a nemzetközi tulajdoni hátterű vállalatok számára mindig hátrányosak volt, míg a magyar tulajdonú társaságokat nem, vagy csak korlátozottan érintették. Más kérdés, hogy ez tulajdonképpen komoly hatással nem volt a folyamatokra, hiszen a nemzetközi trendek, vagyis a diszkontláncok előretörése nálunk is ugyanúgy végbe ment, mint tőlünk nyugatra. Az elmúlt években ennek révén az elsőszámú hazai kiskereskedelmi lánc a Lidl lett, de mellette az Aldi és a Penny is jelentősen fejlődött. A gazdaság növekedésének köszönhetően a lakossági fogyasztás is szépen bővül, ami az egész szektorra pozitív hatással volt, a magyar láncok azonban érdemben nem tudták a piaci súlyukat növelni.

Ha a most megemelt adó kapcsán megnézzük a hazai üzletláncok sorrendjét, akkor ismét úgy tűnik, hogy megint a multik fizethetnek majd. Ez akkor is igaz, ha a  Trader Magazin idei összeállítása szerint ugyan a hazai kiskereskedelmi rangsor 4., 5. és 6. helyén is magyar tulajdonú lánc áll. A rangsor szerint a Coop 654 milliárd forintos, a CBA-csoport 542, míg a Reál 428 milliárdos forgalmat ért el 2020-ban. Csakhogy ezek az üzletláncok egységei - ellentétben például a Spar vagy a Tesco esetével - nem egy kézben vannak, hanem tagvállalatokra oszlanak. Ezek pedig kisebbek, és egyikük sem éri el a bűvös 100 milliárdos határt. Így a magyar üzletláncokat a megemelt sarc nem érinti, ahogy az alkotmányos aggályokat kiváltó beszolgáltatási kötelezettség sem.

A javaslat kiszivárgása és a törvénytervezet benyújtása között nagyon kevés idő telt el, így az érintett vállalatok, illetve a jellemzően az őket képviselő szervezet, az Országos Kereskedelmi Szövetség nem reagált a fejleményekre. Ugyanakkor a kormány kommunikációs paneljeit ismerve az adóemelés kapcsán a fő érv az lesz, hogy a gazdaságélénkítő lépések egyik nyertese a kiskereskedelem lett, a láncok forgalma bővült, így ki kell venniük a részüket a közteherviselésből. Egyébként is, a 0,2 százalékpontos adóemelés nem fogja őket csődbe vinni.

Ha megnézzük a társaságok 2020-as adózott eredményét, amelynek tartalmaznia kell a tavaly bevezetett 2,5 százalékos sarcot, akkor azt láthatjuk, hogy a Tescót kivéve a többi nagy élelmiszer-kereskedelmi lánc nyereséges volt. Nekik vélhetőleg különösen fáj majd az adóemelés, de a Spar, az Auchan és a Penny Market esetében is a nyereség 10 százalékát meghaladó mértékű lesz az adóemelés hatása.

Mi lesz az inflációval?

Mielőtt az üzletláncokért könnyeket hullatnánk, érdemes átgondolni, hogy a kormány ugyan őket sarcolja, de a végén jellemzően mégis a fogyasztókon csattan majd az ostor. Amennyiben az üzleti érdekük úgy kívánja, és a nyereségük megtartása, növelése a céljuk, akkor ezek a cégek szemrebbenés nélkül tovább fogják tolni a fogyasztókra az adóemelést. Értelemszerűen ez az árakban fog visszatükröződni, ez pedig tovább fogja felfele tolni az egyébként is rekordmértékű inflációt.

Arról nem is beszélve, hogy az élelmiszerek drágulása a kormány fő szavazói bázisát, az alacsony jövedelemmel rendelkező vidékieket és a nyugdíjasokat különösen erősen sújtja. Ők ugyanis a jövedelmük nagyobb részét fordítják ilyen cikkekre, mint a tehetősebbek.

Lehet egy másik olvasata is a lépésnek

Az mfor.hu néhány napja közölt elemzést arról, hogy a novemberi siralmas költségvetési hiány lépéskényszerbe hozta a kormányt. Erre reagálva Varga Mihály csütörtök este 350 milliárd forintos megszorítást jelentett be, amit persze szokásához híven a kormány sikerként kommunikált, hiszen ennek révén nőnek a pénzügyi tartalékok.

A költségvetési problémák logikájába illik Orbán Viktor hétfő esti bejelentése is, hiszen a miniszterelnök egyelőre lemond a hőn áhított repülőtér megszerzéséről is. Mint mondta, a választások után lesz majd időszerű, hogy a vásárlásra visszatérjenek. Ez annak függvényében, hogy novemberben még arról beszélt, hogy napok kérdése a légikikötő megvásárlása igen éles fordulatnak tűnik, és akár azt is sugallhatja, hogy üres a kassza.

A most megemelt kiskereskedelmi adónak a korábbi mértékhez képesti többletbevétele nevetséges összeg a novemberi 1000 milliárdos hiányhoz képest, hiszen alig 6 milliárdot tesz ki. Ám ennek ellenére a bevételek növelése érdekében tett lépés akár tovább erősítheti azt a feltételezést, hogy a kormány a költségek tervezésénél valamit nagyon elrontott.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!