3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Tavaly is megőrizte vezető helyét a világ repülőgép gyártásában az Airbus. Bár a beszállítói láncok töredezése miatt elmaradtak a tervektől, még így is "utcahosszal" verték legnagyobb - és egyetlen - riválisukat, az amerikai Boeinget.

Eddig szokatlan feszültség szorítja a világ két legnagyobb repülőgép gyártóját, az Airbust és a Boeinget. Robbanásszerűen megnőtt világszerte az utazási kedv, ugyanakkor a beszállítói láncok megszakadása miatt nem tudnak annyi gépet gyártani, amennyire szükség lenne - és amennyit a piac felvenne. Ez jól látszik a frissen közzétett adatokon is.

A tavalyi évben az európai gyártó 661 repülőt tudott leszállítani a tervezett 720 helyett, a Boeing viszont csak 480 rendelést tudott kielégíteni, így immár negyedik éve kullog az Airbus mögött.

Nyerésre áll az európai óriás. Fotó: Airbus
Nyerésre áll az európai óriás. Fotó: Airbus

Az amerikai óriáscég gyenge teljesítményéért nem csak az alkatrész beszállítók a felelősek, két éve ugyanis szó szerint földre kényszerült legsikeresebb géptípusuk a 737Max. A keskenytörzsű gépmadár két tragikus baleset miatt nem repülhetett - és gyártását értelemszerűen le kellett állítani. Az ezzel egy kategóriában versengő Airbus A320neo típus viszont szárnyal. Olyannyira, hogy nem győzik a gyártását. A toulousei bázisú cég gyártósorait az elmúlt év végén havonta 55 darab hagyta el, 2025-ig ezt havi 75-re szeretnék emelni. Nagy kockázatot a gyártás felfutásával sem vállalnak, ugyanis 2029-ig ki vannak tömve megrendelésekkel. A Boeingnek is merész tervei voltak a 737Max-szal, a havi kibocsátást 50 darabra akarták emelni - ezt húzta keresztül a két tragédia.

Az európai előny a rendelések területén is megmutatkozik. Míg az Airbusnak jelenleg 820 gépre van érvényes megrendelése, addig a Boeingnek csak 774-re. Az előbbi olyan nagy cégeket tudott el- és átcsábítani az amerikai konkurenstől, mint az ausztrál Qantas és a China Southern Airlines.

A keskenytörzsű típus mellett a transzatlanti járatokra alkalmas vastagtörzsű géptípus esetében is nagy a verseny. Itt viszont a Boeing áll picit jobban, mert a 787-es jelzésű Dreamliner nagyon kedvelt a légitársaságok körében, vetélytársa az Airbus A350 csak a második legtöbbet értékesített típus ebben a kategóriában.

A Boeing-gel ellentétben az Airbus már nyilvánosságra hozott pénzügyi adatokat is az elmúlt évről. Ezek szerint árbevétele meghaladta az 5,5 milliárd eurót, ami némiképpen elmarad az elemzők által prognosztizált 5,7 milliárdtól.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!