A kakaó árának emelkedése miatt még a legnagyobb csokoládégyártók is azzal néznek szembe, hogy teljesen elolvadhat a profitjuk. Ennek egyenes következménye az lesz, hogy az elmúlt években alaposan megdrágult édesség ára tovább fog nőni a boltokban.
A Hershey Co., a világ egyik legnagyobb csokigyártója a napokban jelentette be, hogy kénytelen elbocsátani alkalmazottai öt százalékát, mert csak így tudja kompenzálni a kakaó árának emelkedését. A vállalat 2023. negyedik negyedéve a karácsonyi szezon ellenére gyengén alakult, mert az inflációval küszködő vevők lemondtak a korábbi csokoládéfogyasztásuk egy részéről. A világ kakaótermelésének 60 százaléka Nyugat-Afrikából származik, ahol a klímaváltozás miatt kedvezőtlenül alakult az időjárás. Csökkentek a kakaóbab-hozamok, ami a termény árának jelentős emelkedéséhez vezetett a CNN friss, globális kakaó- és csokipiacot bemutató körképe szerint.
A kakaó árutőzsdei jegyzése tavaly a kétszeresére emelkedett, majd az év eleje óta további 40 százalékkal nőtt. Eközben drágul a cukor, nőtt a munkaerő költsége és más termelési tényezőkért is többet kell fizetniük a gyártóknak. Mindezek nyomán a Hershey termékeinek ára csak az elmúlt év utolsó három hónapjában 6,5 százalékkal ment feljebb. Az év egészében az amerikai piacon majdnem 10 százalékos volt a drágulás.
Magyarországon is elszállt a csokiár
Az amerikaiak 92 százaléka tervezte azt a Valentin-nap előtt, hogy csokoládét vagy más édességet vesz szerelmének – derült ki az Egyesült Államok édességszövetségének adataiból. A szervezet úgy becsülte, hogy a vásárlók ezen a napon összesen 4 milliárd dollárt költenek majd ezekre a finomságokra. (Ez Magyarország GDP-jének nagyjából két százaléka.) A Valentin-napon 400-450 vevő keresi fel a Krön Chocolatiert, az egyik kis New York-i inyencboltot, ami nagyságához képest nagyon sok. Marnie Ives cégtulajdonos beszámolója szerint 2020-ban még 4 dollárba került egy tízdekás csokitábla, ami 2022-re 4,5 dollárra ment fel, idén pedig már öt dollárt (1800 forint) kell fizetni érte. Ebben a négy évben az édességek és a rágógumik áremelkedése meghaladta a 28 százalékot, miközben a fogyasztóiár-index „csak” 19,4 százalék volt. A kis bolt vezetőjének beszámolója szerint a kakaóvaj, a cukor és a munkaerő drágulása mellett a csomagolás ára is nőtt.
Karl Schneider, egy másik boltos elismétel egy örök igazságot. Nevezetesen azt, hogy az árak soha nem csökkennek, ha egyszer elértek egy szintet. Ezért náluk standard áremelési rendszert vezettek be, hogy lépést tartsanak a költségeikkel.
A kakaódrágulás idehaza, a Központi Statisztikai Hivatal hivatalos statisztikáiban is látszik. Az inflációs kosárban a 70-100 grammos kakaópor mellett a 90-100 grammos mogyorós, táblás kiszerelésű tejcsokoládé szerepel. Előbbi országos átlagára idén januárban 678 forint volt, utóbbié pedig 541 forintnál tartott, szemben a 2022-es 486 és 396 forintos átlaggal. Vagyis 40 és 37 százalékos drágulásról beszélhetünk.
Nem igazán biztatóak a kilátások
„Jelenleg a klímaváltozás miatt a farmom nem sok termést hoz. Nem várok jó hozamokat idén sem” – mondta egy ghánai termelő a CNN-nek. Ez az ország és Elefántcsontpart adja a világ kakaóbab-termelésének 60 százalékát. Az elmúlt évben szárazság sújtotta Nyugat-Afrikát. Ez volt a háttere a termény jelentős drágulásának.
A klímaváltozás hatásainak előrejelzésével foglalkozó ClimateAI adatai szerint a légkör felmelegedése 529 millió dollár veszteséget okozhat az afrikai kakaótermelési láncban. Ghána és Elefántcsontpart elveszítheti kibocsátásának 30 százalékát. Ezt részben a növekvő hőmérséklet, részben a termés érésének idején érkező esők és az ezek miatti fekete rothadás növénybetegség terjedése okozzák.
Az áremelkedésnek persze nem a termelők a nyertesei. Az ő munkájukat továbbra is rosszul fizetik. A két említett afrikai országban a farmerek nem tudnak annyit keresni a kakaóbab-termesztéssel, ami fedezné a megélhetési költségeiket. Az egy főre eső napi kereset Ghánában 1,42, Elefántcsontparton 1,23 dollár. A megélhetéshez 1,96 és 2,45 dollár kellene. Látva szüleik sanyarú sorsát, nem csoda, hogy a fiatalok nem akarnak kakaóbab-termesztéssel foglalkozni. Az értéklánc másik végén ugyanakkor úgy tűnik, hogy a drágulás egyelőre nem jár végzetes következményekkel. A Krön Chocolatier tulajdonosának beszámolója szerint a Valentin-nap a jelentős áremelkedés ellenére mindig bebizonyítja, hogy az emberek nem akarnak lemondani a csokoládéról.