2023 volt az az év, amikor Müller Cecília új hivatalt kapott. Augusztus 1-jén ugyanis a Nemzeti Népegészségügyi Központba (NNK) olvasztották az Országos Gyógyszerészeti- és Élelmezés-egészségügyi Intézetet (OGYÉI). Bár sokak szerint ez inkább a lefejezése volt az 1962 óta önálló intézményként funkcionáló OGYÉI-nek. Hiszen közvetlenül előtte, épp egy éve indoklás nélkül megváltak a főigazgatótól, majd a szakma krémjét jelentő további vezetőtől, valamint jópár munkatárstól is, mások pedig önként távoztak a nagymúltú szakmai műhelytől.
Nemigen van példa más országokban, hogy megszűnjön az alapvető gyógyszerhatóság, miközben a patikaláncok feje felett lebeg az intézeti gyógyszertári szolgáltatás átalakítása is: a kormány egy projektcégnek akarja kiszervezni a kórházban működő patikákat. Az elképzeléssel kezdetek óta nem ért egyet a Hálózatban Működő Gyógyszertárak Szövetsége.
Meggyőződésük, hogy a projektcéggel egy profitorientált vállalkozás kap kulcsszerepet, amellyel nemcsak új lakossági patikák létesítésében válik érdekeltté, hanem a versenyhátrányba kerülő, a lakossági gyógyszerellátást biztosító gyógyszertárak működése mind gazdasági, mind pedig szakmai szempontból veszélybe kerülhet.
Az ügyet a Rogán Antal alá rendelt Nemzeti Koncessziós Iroda (NKOI) intézi, a pályázat győztese pedig hozzájuthat az ország kórházainak legforgalmasabb patikahálózatához, amely mintegy 60 egységből áll. A Válaszonline a Medicina Évkönyv 2023 adataira hivatkozva azt írja, hogy az ország legnagyobb forgalmú intézeti gyógyszertára a Dél-Pesti Centrumkórházban, a régi Szent László Kórház területén működik. A 2022-es adatok szerint ez az egyetlen intézmény 9 milliárd (!) forint tb-támogatást kapott, és ebbe nem számít bele sem a biztosítottak által a kiváltott receptekért fizetett összeg, sem a vény nélkül kapható vitaminok, fájdalomcsillapítók és egyéb pirulák ára. A második legforgalmasabb patika az Onkológiai Intézeté 6,3 milliárdnyi tb-támogatással, a harmadik a fővárosi Uzsoki Kórházé 2,3 milliárd forinttal. A legnagyobb vidéki a kaposvári kórházé 2,2 milliárd forint tb-támogatással. Tehát egy igen jól fialó piaci szegmensről van szó.
Ebben a furcsa exlex állapotban néztük meg, milyen volt a patikaláncok tavalyi éve.
BENU Magyarország Kft. (több, mint 300 patika)
Az elmúlt évek legmagasabb, 9,5 milliárd forintos forgalmát produkálta a cég, aminek meg is lett az eredménye: ebből 5 milliárd tiszta nyereséget könyvelhettek el tavaly.
A BENU Magyarország a mannheimi Phoenix Pharma SE csoport tagja. A tavalyi konszolidált pénzügyi beszámoló szerint az egységesítés elve miatt euróban számolják el az országok bevételeit (de forintban is kimutatják, mi ezt közöljük). Így a magyar infláció mértékét remekül tükrözik a számok.
Ugyanis a vállalati hálóba tartozó 13 állam közül a BENU Magyarország Kft. bevételeit számolják el messze a legmagasabb árfolyamon, 2023-ban nevezetesen 380,6 forinton. Utánunk csak jóval lemaradva jönnek a szerb BENU-bevételek, ahol a szerb dinárt 117,2-es átlagárfolyamon számították fel.
A Phoenix csoport egyébként nincs jelen sem Ukrajnában, sem Oroszországban, ám figyelemmel kísérik az ukrajnai háború óta kialakult jókora geopolitikai és gazdasági káoszt. Úgy látják, hogy emiatt jelentős a bizonytalanság és az üzleti teljesítményre is hatást fognak gyakorolni a magasabb üzemanyag- és energiaárak, a magasabb inflációs ráták, az emelkedő kamatlábak és az egyes európai országokban növekvő adósságszint.
Szimpatika (közel 400 egység)
Nem csak a BENU Magyarország, hanem a Szimpatika gyógyszertárakat üzemeltető Phoenix Pharma Zrt. is a német Phoenix-csoport tagja.
Itt jegyezzük meg, hogy a fenti két franchise-csoport (a BENU és a Szimpatika, valamint az Alma és a Gyöngy patikák) számos együttműködési formát alakított ki. Ezért a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2021 márciusában vizsgálatot indított, amelyben azt veszi górcső alá, hogy a nagykereskedők és a velük együttműködő patikák között létrejött megállapodások hatásaként torzult-e a verseny a magyarországi gyógyszer-forgalmazási piacokon. A GVH szerint ez még nem jelenti, hogy a vállalkozások jogsértést követtek volna el, de tény, hogy immár több mint három éve tart a vizsgálat, ami elég ritka eset.
A Szimpatika-patikákért felelős Phoenix Pharma Zrt. tovább növelve árbevételét tavaly már 472,5 milliárd forintot ért el, míg nyeresége, jócskán túlteljesítve a 2022-es évit, 9,2 milliárd lett.
Alma- és Gyöngy-patikák (858 egység)
A 308 Alma-, valamint a jelenleg 550 Gyöngy-patikákat üzemeltető Patika Management Kft. is jobb évet tudhat maga mögött. Bár nettó forgalma hajszálnyit elmaradt a korábbitól, és 4,1 milliárd forint lett, a korábbi veszteségét sikerült 33,2 millió forintos nyereségbe fordítania.
A Hungaropharma Zrt. tulajdonában álló Patika Management Kft. cégbeszámolója szerint az idén a referenciapatika program fejlesztése, és a programba belépők körének bővítése, a tagok jövedelmezőségének növelése és a többrétegű szolgáltatásnyújtás menedzselése mellett és a társaság jövedelmezőségének a javítása marad a fókuszban.
Kulcspatikák (közel 200 egység)
Magukra úgy gondolnak, mint akik 2009-ben létrehozták az első - és mindezidáig egyetlen - olyan patikai közösséget Magyarországon, amely nemcsak gazdasági megfontolásból született, de valódi, közös értékrenden alapszik.
A Kulcspatikák Zrt. 1,5 milliárd forintos 2022-es nettó árbevétele tavaly 2,1 milliárdra nőtt. Ugyanakkor nyeresége nem követte a tendenciát, a korábbi évhez képest kicsit visszaesve, 103,8 millió lett.
Pingvin patikák (38 patika és 5 gyógynövény- és reformház)
Az ország déli és keleti részén üzemelő patikalánc tavalyi éve érdekesen alakult. Tavalyi árbevétele a 2022-es 6,7 milliárd forintost túlszárnyalva, 7,2 milliárd lett. Ezzel szemben nyeresége a korábbi 152,4 millió forintról 2023-ban 6,4 millióra apadt. Ennek oka lehet az is, hogy megnőttek a rövid távú kötelezettségei.
A Magyarország 18 városában jelenlévő patikáikban több mint 4 millió vásárló fordul meg évente. A Pingvin Patika hálózat gyógyszertárai sikeres működésének öt alapelve van: stabilitás, betegközpontúság, szakértelem, megújulás és megfizethetőség. Ez utóbbira még most, az inflációs környezetben is törekszenek.
A patikaláncok között egyébként nagy a verseny a vevőkért: mindegyik gyárt már magazint, online tartalmat, sőt, podcastot, van, amelyik saját tv-műsort is, s akad, amely ingyenes, szakszerű edzéssorozattal is várja vásárlóit a honlapján.