4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ezen a véleményen van a Habitat for Humanity Magyarország. Véleményük szerint luxusberuházások helyett megfizethető lakások kellenek – Rákosrendezőn is.

Több állami gigaberuházásról is hallhattunk az elmúlt években, legutóbb a 'mini-Dubaj'-nak nevezett, Rákosrendezőn tervezett beruházás kavart nagy port a közéletben, amellyel kapcsolatban a Habitat for Humanity Magyarország sajtóközleményt adott ki a projekt lakhatási hatásáról, és arról, hogy milyen építkezésekre, felújításokra lenne inkább szükség.

A szervezet szerint jelentősen meghatározza a magyarországi lakhatási trendeket, hogy egyre többen akarnak a fővárosba, illetve annak agglomerációjába költözni, abban bízva, hogy az ország legdinamikusabban fejlődő területén jobb eséllyel találnak jól fizető állásokat, oktatást, olyan szociális és közösségi ellátásokat, amelyek a perifériákon egyre kevésbé elérhetők. Ugyanakkor a budapesti lakások egyre kevésbé megfizethetők, az új építésű lakások esetében az 1 millió Ft-os négyzetméterárak már szinte átlagosnak minősülnek, akárcsak a több százezer forintos bérleti díjak. Ennek is köszönhető, hogy naponta közel félmillió ember ingázik az agglomeráció településeiről Budapestre, majd vissza.

Rákosrendező
Rákosrendező
Fotó: MTI

Budapesten évi 40 ezer lakás építésére lenne szükség, ezzel szemben, a népszámlálás adatai alapján  2011 és 2022 között csupán 13 000-rel nőtt a lakott ingatlanok száma. A lakhatással foglalkozó szakemberek többsége szerint egy nagyszabású bérlakásépítési, valamint szociális bérlakásokat biztosító program nélkül a lakhatási szegénység kezelése nem megoldható. 

Az utóbbi közel egy évtizedben a kormányzat összekapcsolta a lakhatási, szociálpolitikai és demográfiai céljait és eszköztárát, de ez sem azt eredményezte, hogy az igazán rászoruló, első otthonra váró családok jutottak volna könnyebben lakhatáshoz, sokkal inkább a közép- és felső-középosztálybeli háztartások tudták az új lakások árait bevállalni. A CSOK-ot igénybe vevők kétharmada egy, a korábbinál nagyobb, használt ingatlant tudott megvásárolni a támogatásból. Mindeközben viszont mind az új, mind a használt ingatlanok ára nagymértékben emelkedett a támogatások miatt.



Budapesten az utóbbi évtizedben két olyan rozsdaövezeti felújítási program került legalább részleges kidolgozásra, amely a fenti problémák orvoslását is célul tűzte ki: a Diákváros projekt, illetve a Budapest Parkváros projekt. Előbbi elé a Fudan Egyetem tervei gördítettek akadályt (még ha nem is lehet biztosan tudni, jelenleg mi az egyetem, illetve a Diákváros projekt helyzete, sorsa). Utóbbi keretében a közelmúltban hírhedtté vált Rákosrendező pályaudvar felszámolása, a terület felújítása történne meg, ahol 8-10 ezer új lakás is épülne. Ennek helyén a kormányzat a mini-Dubajként emlegetett iroda és luxusingatlan befektetést preferálja.

A Habitat for Humanity Magyarország szerint luxuslakások építésével nem lehet a lakhatási problémákat enyhíteni, sőt, nagy valószínűséggel ezek létrejöttével tovább emelkednek majd az ingatlanárak, vagyis a szegénységi olló tovább nyílik.

Ezt csak tetézi, hogy a terület jelenlegi tulajdonosa, a MÁV már az ingatlanfejlesztést lehetővé tevő törvény elfogadása előtt elkezdte a területen élő lakosok kiköltöztetését, az ott bérleti joggal rendelkező vállalkozások szerződéseinek felmondását. Sudár Orsolya, zuglói képviselőjelölt adatigénylése alapján a presztízsberuházás érdekében 56 üzlet és 27 lakás bérleti jogát mondta fel a MÁV, a bérlők elhelyezése korántsem mondható megoldottnak – tehát a tervezett fejlesztés a lakhatási szegénységet biztosan nem csökkenti.

Budapestnek nagy szüksége van új lakásokra, a meglévő ingatlanállomány felújítására és korszerűsítésére, valamint a magánszektort és az önkormányzatokat is bevonó bérlakásprogram beindítására. Erre, több lehetséges terület is rendelkezésre áll, de a kormány beruházási tervei és ingatlanfejlesztési politikája megakadályozzák a társadalmilag igazságos, nem kizárólag ingatlanberuházási célokat szolgáló projektek megvalósulását. Ez nem csökkenti, hanem előreláthatóan tovább növeli a már így is jelentős lakhatási válságot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!