2020. január 4. 06:30

Bizonytalan időre kitiltották a turista és városnéző buszokat, valamint a teherautóforgalmat a Lánchídról. Az átkelő ugyanis a friss felmérés szerint rosszabb állapotban van, mint gondolták. A tilalom ugyanakkor aligha független az átkelő finanszírozásáról jövő héten induló főváros-kormány közti alkudozástól.

Szombattól nem hajthatnak fel 5 tonnánál nehezebb járművek a Széchenyi lánchídra a dunai átkelő felújításáig. A tilalom alól kizárólag a BKV buszok mentesülnek. A kerékpárok, személygépkocsik, kisbuszok, furgonok továbbra is áthaladhatnak a hídon, de a városnéző és turistabuszok, valamint a teherautók nem. Ezeket az Erzsébet hídra irányítják át, ám ezzel meg az a gond, hogy a híd alatt egy FŐTÁV-vezeték felújításkor beleakadtak a híd megerősítését szolgáló, utólag beépített vasbetonlemezekbe, így ott is le van zárva egy sáv. 

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatása szerint a híd szerkezetét folyamatosan, napi rendszerességgel ellenőrzi a hídüzemeltető Budapest Közút. A tilalmat azonban nem ezek alapján, hanem egy közelmúltban elkészült hídvizsgálati állapotjelentés nyomán rendelték el, amelyben arra jutottak a szakértők, hogy szigorúbban kell betartani a hídon meglévő súlykorlátozásokat. A híd terhelésének csökkentését pedig a nehéz járművek kitiltásával érhetik el. A korlátozás feloldására csak a felújítás végeztével kerülhet sor.

A főváros döntése aligha éri váratlanul a Lánchíd-felújítás történetét figyelemmel kísérőket. Az átkelőről készült átfogó műszaki felülvizsgálat már 2011-ben megállapította, hogy a híd  kritikus műszaki állapotban van, az átfogó felújítás nem halogatható tovább. 

A Lánchíd átfogó rekonstrukcióját egyébként már 2002-ben beígérte a városvezetés. A hidat ugyanis legutóbb 1986 és 1988 között újították fel. Akkor úgy számolták, hogy 5-6 évvel később elkerülhetetlen lesz a nagy rekonstrukció. Ebből nem lett semmi. A 2011-re elkészült felülvizsgálat zárójelentéséből pedig kiderült, hogy a huszonnégy évvel ezelőtti felújításkor használt anyagok – festék, szigetelés, burkolatok... – már nem garantálják a teherhordó szerkezetek elvárható mértékű védelmét. A híd vasbeton pályalemeze pedig olyan súlyosan károsodott, hogy ki kell cserélni. Ez később bizonyítást is nyert, amikor az egyik vaslemez beszakadt egy autó alatt. A városvezetés akkor annyi biztatót tudott mondani, hogy „a hidat eleink sokszoros túlbiztosítással építették meg”. 

Abban viszont mindenki egyetértett, hogy a munkálatokat mielőbb el kell kezdeni, különben a költségek jelentősen megemelkednek. Meg is hirdették a tervezői tendert a Lánchíd és a Váralagút – és ehhez kapcsolódóan a Clark Ádám tér – teljes felújítására. A nyertes Főmterv-MSc-CÉH konzorciummal 2013 decemberében írták alá a tervezési szerződést a BKK. A felújítási tanulmányterv 2014 áprilisára készült el, és a műszaki rekonstrukció keretei között különféle fejlesztésekre is javaslatokat tett, amely főként a járdaszélesítés okán nagy vihart kavart. 

A kivitelezői tendert azonban csak 2018-ban sikerült kiírni, de a járdaszélesítés elhagyása miatt vissza kellett hívni. A kormány elégedetlensége jelenként lecsípett egymilliárdot a hídfelújításra korábban adott 7 milliárdos támogatásból. (Később visszaadta a pesti hídfő körüli terek fejlesztésére). 

Az új közbeszerzési pályázatot júliusban hirdették meg, de a határidőt kétszer is kitolták, így a tenderbontást csak szeptember 23-án ejthették meg. Az Mfor városházi információi szerint nem sok meglepetés érte a BKK-t sem a jelentkezők, sem az ajánlati árak terén. A városvezetés azonban meghökkent.

Tarlós István még főpolgármesterként azzal fenyegetőzött, hogy a túlárazott Lánchíd tendereket ugyanúgy visszadobja, ahogy kétszer is tette azt a 3-as metró infrastruktúra pályázataival. 

Tarlós ugyanis korábban többször hangsúlyozta, hogy a híd és az alagút felújítását egyszerre végzik el, hogy minél rövidebb ideig kelljen lezárni a két műtárgyat. Az önkormányzati választások előtt nem sokkal megejtett tenderbontáson azonban kiderült, hogy a beérkezett ajánlatokban szereplő vállalási árak messze meghaladják az előzetesen becsültet, így a rendelkezésre álló forrásokból legfeljebb az egyikre futja. 

A Fővárosi Közgyűlés május végén 23,4 milliárd forintban határozta meg a Lánchíd, az alagút és a pesti villamos-közúti aluljáró felújításának költségkeretét. Ebből 6 milliárdot szántak az alagútra.) Éppen ennyit ad bele az állam, míg 14,7 milliárd forintot tesz ki az EIB (Európai Beruházási Bank) hitele, a többit a főváros adja hozzá. A kivitelezők ennél jóval többet számláznának.  A legtöbbet a Dömper Kft. kérte, amely a két munkára összesen 38,597 milliárdot számlázna. Alig négyszázmillióval kér kevesebbet (38,19 milliárdot) az aktuális kormányokkal mindig jóban lévő, a fővárosnak most éppen a hármas metró déli szakaszának állomásait felújító Strabag építőipari cégcsoport egyik leánya a Strabag-leány STR Mély- és Magasépítő Kft. Régi partnere, az elmúlt években furcsa metamorfózison átment Hídépítő csoporthoz tartozó (egyik cége jelenleg a Mészáros és Mészáros Kft.-vel együtt építi a komáromi új Duna-hidat) A-Híd Zrt. kérte a tenderen második legkevesebbet 35,853 milliárddal.  A 35,81 milliárdos ajánlatával legolcsóbbnak számító Közgép pedig a közbeszerzések visszatérő csillaga. A Simicska-birodalom egyik ékköve idén júliusban került a Duna Aszfaltot is birtokló, Mészáros Lőrinc üzlettársaként ismert Szíjj Lászlóhoz.

Mint látható a legalacsonyabb ajánlati ár is jócskán - 12,41 milliárddal - meghaladja a rendelkezésre álló keretet. Az új városvezetés a választások után megpróbálta lejjebb szorítani az árakat, de nem sok eredményre jutott a céges alkuban. A költségeket várhatóan úgy próbálják csökkenteni, hogy az alagút felújítását későbbi időpontra halasztják. De a hídfelújítás önmagában is túl drága.

A Lánchíd csaknem kétszer annyiba kerül, mint amennyi pénz rendelkezésre áll – jelentette ki az Mor-nak korábban Karácsony Gergely főpolgármester. - Mivel a rekonstrukció nem halogatható tovább, megpróbáljuk újragondolni a felújítás tartalmát, illetve megnézzük, hogy miképpen kapcsolódik ez a rakpartok és az alagút felújításához. De újra kellene gondolni a híd funkcióját is. Első körben az ajánlati kötöttség kitolása mellett döntöttünk, hogy ki tudjuk találni, hogy lefújjuk ezt a tendert és más műszaki tartalommal írunk ki egy újat, vagy megpróbáljunk plusz forrásokat bevonni.

Úgy tűnik, először az utóbbival próbálkoznak. Karácsony Gergely kabinetje már a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának decemberi ülésén is felvetette a Lánchíd-felújítás többletfinanszírozását. Akkor Gulyás Gergely kancelláriaminiszter azt válaszolta, hogy a kormány kész tárgyalni a kérdésről. Az Mfor információi szerint a jövő héten megkezdődik a főváros-kormány közötti alkudozás. Csipkedniük kell magukat, hiszen január 21-én lejár a tender eredményhirdetési határideje, így a fővárosnak vagy ki kell választania kivitelezőt és aláírni a szerződést, vagy eredménytelennek kell nyilvánítania az eljárást és újat kell kiírnia más műszaki tartalommal. A városvezetésben felmerült a Lánchíd gyalogos átkelővé alakításának gondolata is. Karácsony Gergely kabinetje bízik a kormány együttműködési készségében és a plusz forrásban. 

Kérdés, hogy mit kér a kormány az ország egészét szolgáló híd felújításához eddig megítélt - egyébként nem túl nagyvonalú, a költségek alig hatodát fedező - támogatás feletti összegért cserébe. Aligha lepődne meg bárki is, ha a Liget-projekt befejezése lenne a feltétel. Ha ezt Karácsony Gergely elfogadja, akkor egy fontos kampányígéretéből kénytelen kihátrálni, márpedig a Liget-projekt ellenzői komoly támogatói bázist jelentettek számára a kampányban. Erre egyébként az Mfor-információi szerint kevés a városvezetői hajlandóság, hiszen érvényes közgyűlési határozat van a projekt leállításáról. Ha nem fogadja el a feltételt, akkor Budapest magára maradhat a Lánchíd-felújításával, ami a forgalomkorlátozás további kiterjesztésével – az átkelő kvázi gyalogoshíddá alakításával – még elhúzható egy ideig. Ez viszont a hídon kedvtelve furikázó Orbán Viktor kormányfőnek aligha lesz ínyére, így még a megajánlott 6 milliárdot is visszavonhatja, hiszen arról csupán egy kormányhatározatban rendelkeztek. Igaz, ezt a budapestiek újabb támadásként élhetik meg, ami a színházak és a BKV ügye után kezd kicsit sok lenni a jóból. Márpedig a politika már 2022-re készül.

Ha a városvezetésnek sikerül plusz pénzt szereznie, akkor a felújítás még az idén elkezdődhet. Az se lesz egy fáklyás menet. A felújításról szóló kormányhatározat ugyan csak 18 hónapnyi lezárást engedélyez, de ez csak a közúti forgalom korlátozására vonatkozik, a felújítás időtartama 30 hónap. Ám ez aligha lesz tartható. 2014-ben még úgy számoltak, hogy a Lánchíd túl keskeny ahhoz, hogy a járművek és a munkagépek együtt elférjenek rajta, így a hidat a munkák teljes idejére le kell zárni. 

 

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.