Augusztusban összesen nettó 4,46 milliárd forintot költöttünk autópálya-matricára, ami 305 millió forinttal, vagyis 7,4 százalékkal magasabb, mint tavaly ilyenkor. Még éves matricából is elkelt 607 darab (ennek zöme a D2 kategóriából került ki) és a megyeiből is vásároltunk 33,3 ezret.
A haviból származó nettó bevétel, ahogy az idén mindig, elmaradt a tavalyitól, a hetire azonban többet fordítottunk augusztusban is.
Ezzel végképp borult az a korábbi feltételezésünk, miszerint a megyei matricának köszönhetően annak ellenére csökkenhet az értékesítés, hogy tavalyhoz képest jóval több úton kell fizetni. A személyautóknak 5 ezer forintos jogosultsággal ugyanis 10 ezer forintért egész évben elérjük a Balatont, de 15 ezerért még a déli parton is végigautózhatunk, illetve számos más útvonalon spórolhattunk volna. Ennek ellenére úgy tűnik, igencsak népszerű maradt a legrövidebb, 10 napos matrica.
A forgalmat nyilván hajtotta a gazdaság növekedése, a fogyasztás élénkülése és persze az alacsony üzemanyagárak.
Ha az első 8 hónap adatait nézzük, összesen 35,7 milliárdot költöttünk matricákra, amely 27,6 százalékkal magasabb, mint a tavalyi év hasonló időszakának 27,9 milliárdos költése. A vásárlások száma nem nőtt ilyen mértékben, hiszen idén a 7 főnél több személygépkocsik, a 3,5 tonnánál kisebb össztömegű tehergépkocsik és a lakóautók – az éves kivételével – kétszer annyit fizetnek, mint tavaly.
Nyilván az új rendszer még megszokást igényelt, ahogy a megyei matrica is. Ugyanakkor az a tény, hogy sokan még a nyolcadik hónapban is vettek az új típusú jogosultságból, előrevetíti, hogy jövőre már jobban kalkulálunk vele és inkább megvesszük az arányaiban drága 10 napos helyett.
Szász Péter
mfor.hu