4p

A vállalatok 20 százaléka tervez létszámcsökkentést a mostani nehéz gazdasági helyzetben, további 57 százaléknál pedig létszámstop várható – derült ki a Hewitt Tanácsadó cég felméréséből. Az mfor.hu a Legjobb Munkahely Felmérés 2008 sajtótájékoztatóval egybekötött ünnepélyes díjátadóján járt.

Sok dolgozót küldhetnek el

A hazai vállalkozásoknak számos negatív külső hatással kellett számolniuk az elmúlt időszakban. A Világgazdaság-Hewitt Legjobb Munkahely Felmérésének eredményeiből (amelynek a mintavétele ez év áprilistól júliusig tartott) kiderült, hogy a cégek 25 százaléka tervezett létszámleépítést 2008-ban, 13 százaléka pedig 2009-2010-ben. A források csökkentésének szándékáról a vállalatok 47 százaléka számolt be idén, míg a következő két évben 25 százalékuknál lehet erre számítani.

Az adatokból az látszik, hogy a válság előszelét már ekkor érezték a magyarországi társaságok. A felmérést végző tanácsadó cég az elmúlt néhány hónapban egy „mini felmérés” keretében újból megkérdezte a vállalatokat, hogy a krízis negatív hatásainak következtében milyen intézkedésekre készülnek. Létszámcsökkentést 20 százalék tervez, 57 százalékuk létszámstopot hirdetett meg, míg 33 százalékuknál várható a bérek befagyasztása és a bónuszok csökkentése – ismertette az eredményeket Csépai Martin, a Hewitt munkatársa a sajtótájékoztatón csütörtökön.

A megváltozott üzleti környezetben a munkavállalók is jobban tartanak állásuk elvesztésétől: a felmérésben részt vevő cégek dolgozóinak 18 százaléka kifejezetten fél ettől, míg 13 százalékuk válaszolta, hogy inkább fél attól, hogy utcára kerül.

Az önzés időszaka?

Érdekes folyamatok figyelhetők meg a dolgozói motivációban is: a mostani időszakban leginkább az egyéni célok kerülnek előtérbe (a munkatársak jobban figyelnek a megélhetésükre), a munkakedv és a lelkesedés lanyhulni látszik, a munkavállalók érzelmi kötődése csökken és az elkötelezettség is alacsonyabb lehet. Ugyanakkor az alaphelyzetben is biztonságkedvelő magyar munkavállalók (72 százalékunk ilyen) számára még fontosabbá válik a stabilitás, ezért az ezt nyújtó munkahelyek felértékelődnek.

A cégeknek tehát nehéz feladatot jelenthet, hogy úgy tartsák fenn és erősítsék a dolgozók elkötelezettségét, hogy közben a külső kihívásoknak is eleget tesznek. Ráadásul mindezt pénz szűkében kell megtenniük, hiszen a költségcsökkentés ilyenkor az elsődleges célok közé tartozik.

Pénz szűkében hogyan?

Mindennek az alapja a bizalom megtartása lehet, vagyis nagy hangsúlyt fektetni arra, hogy a dolgozók ne bizonytalanodjanak el, mivel az munkahelyváltáshoz vezethet. Különösen a cég legjobb embereit, a tehetségeket kell meggyőzni arról, hogy a rosszabb gazdasági helyzetben is életképes a cég, és együtt, csapatmunkával sikerülhet túljutni ezen az időszakon.

Nehéz lehet mindezt úgy megtenni, hogy a cég őszinte kommunikációt használ (a munkavállalóknak még mindig csak 40 százaléka mondja, hogy elégedett ezzel). A krízis időszakában felértékelődik az iránymutatás szerepe is, és az, hogy a vezetői szintek összhangban legyenek.

Különösen jól jöhet ilyenkor, ha a vezetők képesek elismerni a dolgozók teljesítményét. Láttatni kell a munkavállalókkal, hogy fontosak, számít a véleményük, hasznos lehet ilyenkor bevonni őket a döntésekbe és meghallgatni a véleményüket. De a teljesítmény erkölcsi elismerése és a rendszeres dicséret is csodákat tehet.

Egy munkaadónak ilyenkor nagyon oda kell figyelnie arra, hogy még erősebben differenciáljon a teljesítmény alapján és extra ösztönző elemeket is bevezethetnek a kritikus eredményeket illetően (például nagyobb hangsúlyt fektetnek a salesesek támogatására).

Mitől a legjobbak?

A legjobb munkahelyeknek talán nagyobb esélyük van átvészelni a krízisidőszakokat, hiszen számukra az alkalmazott a legértékesebb erőforrás. Ezen túl a felmérés alapján azok a legjobbak, amelyek vonzóak a tehetségek számára, jó munkahelynek számítanak, a róluk kialakult kép összhangban áll a személyes tapasztalattal, ahol a vállalati és munkavállalói érdekeket is figyelembe veszik, a felsővezetés jól irányítja a vállalatot és ahol tesznek azért, hogy növeljék a munkavállalói elégedettséget.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!