3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Stádium 28 kör közoktatási fórumán az oktatási kérdések, az iskolarendszer problémái mellett hangsúlyosan jelent meg az oktatás és a gazdaság közti összefüggés témakörének vizsgálata is. Erős a korreláció a matematika-tudás és a gazdasági növekedés között.

444.hu beszámolója szerint az MTA-s Varga Júlia megmutatta, hogy milyen szoros összefüggés van egy országban a diákok matematika és természettudományos teljesítménye és a gazdasági növekedés között. Minél jobban megy a diákoknak a matek és a természettudomány, annál gyorsabban növekszik a gazdaság.
 
Jobb matektudás, nagyobb növekedés 

Az elmúlt évtizedekben azonban nagyon megváltozott az egyes munkafeladatok aránya. Ötféle feladatról volt szó,
  • manuális rutinfeladat – egy gyártósor melletti munka;
  • kognitív rutinfeladat – egységes szabályrendszer mentén végrehajtható, például könyvelés;
  • nem rutin manuális feladat – bútorrestaurátor;
  • strukturálatlan problémamegoldás – sokféle szabályrendszer rangsorolása és alkalmazása, például orvosi diagnózis;
  • új információ alkalmazása – egy szálloda vezetőjének eldönteni, hogy szükség van-e új légkondicionálókra, és ha igen, milyenre.
Ebből az utóbbi kettőre nő az igény, a többire stagnál, vagy inkább csökken. 
 
 

Az automatizálás miatt bizonyos munkafeladatok elvégzését a számítógép olcsóbban és jobban megoldja, mint az ember. Ezért
„minden tanterv, ami arra épül, hogy kövessük az egyszerű utasításokat, hogy megtaláljuk az egyetlen helyes választ, olyan feladatokra, munkakörökre készít fel, melyek el fognak tűnni”.
Varga Júlia szerint pedig a magyar szakképzésben pontosan ez történik, csökkent a közismereti, a tudományos órák száma. A testnevelést nem számolva így alakultak az óraszámok:
 
Szakiskola 2003: 832 közismereti óra
Szakiskola 2016: 676 közismereti óra
 
Volt az előadásában két összehasonlítás is Németországgal és Dániával, ahonnan elvileg a szakképzés átalakításának példáit vette a kormány. Kiderült belőle például, hogy egy magyar gyerek annyi oktatást sem kap, mire befejezi a magyar szakképzési rendszert, mint amennyit egy német, mielőtt belép a szakképzésbe. Az is elég beszédes, hogy
Magyarországon a szakoktatásban résztvevők diákok 0,8 százaléka tanul meg angolul, Dániában ez az arány 65 százalék.
 
Szerencsére a matematikaoktatás fontosságát felismerte Matolcsy György is, aki éppen ma a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara gazdasági évnyitóján sorolta a versenyképességi fordulat szükséges összetevői közé, hogy változtatnunk kell a matematikai képzettségünkön, mert az elmarad az EU átlagától.
444.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!