4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A jót könnyű megszokni, ezért lesz fájdalmasabb, ha egyszer vége a kánaánnak.

Az olaj és ezzel együtt az üzemanyag árának alacsony szintje hatalmas ajándék a magyar gazdaságnak. Ahogy arról korábban írtunk, csak februárig közel 60 milliárd forint maradt a lakosságnál, a vállalkozásoknál és persze a közszférában, amelynek eredménye már jól látszik a kiskereskedelmi adatokon is.

Emellett ez óriási ajándék a kormánynak is, hiszen nem csak hogy több pénz marad az embereknél és nő az életszínvonal, az üzemanyag átveszi a stafétát a rezsicsökkentéstől is az inflációs adatokban is.

Bár az üzemanyagárak még mindig vaskos mínuszban vannak az egy évvel korábbi árakhoz képest, az olaj ára már elhagyta korábbi mélypontját, most pedig Szaúd-Arábia és öbölbeli szövetségeseinek harca a sííta húszi lázadók ellen okozhat további drágulást, ahogy az történt csütörtökön, amikor a Brent és a WTI is 5-5 százalék feletti mértékben drágult. Ugyan még messze vagyunk a 100 dollár feletti értékektől, mivel a jót könnyű megszokni, annál rosszabb lesz, ha egyszer visszatér a korábbi állapot. Megmutatjuk miért.

Emlékezetes, hogy az üzemanyagok 2011-ben komolyan megdrágultak. A benzin az év eleji 362-365-ös szintről 2012-re 420-430 forintos magasságokban emelkedett. A gázolaj, pedig a 350-360 forintról nőtt 440 forint környékére. A fogyasztás persze csökkenni kezdett, de közel sem olyan mértékben, mint amennyivel az árak nőttek. Ez különösen igaz a gázolajra, hiszen ott nem elsősorban a lakossági fogyasztás, hanem az ipari dominál. A fuvarozóknak akkor is dolgozniuk kell, ha hirtelen megnő az ár.

Persze a fogyasztást számos tényező befolyásolhatja a reáljövedelmek alakulásán át az olyan tételekig, mint a rezsicsökkentés, de az nehezen vitatható, hogy a kutak totemoszlopain lévő számok komoly tényezők.

A második grafikonon éppen ezért a gázolaj árának és fogyasztásának éves bázisú alakulását mutatjuk. Fontos, hogy a piros pontok a változást mutatják, tehát a nulla közeli értékek azt jelentik, hogy az ár a korábbi magas szinten stabilizálódott. Láthatjuk, hogy 2012-ben a fogyasztás csak mérsékelten reagált az árak emelkedésére, viszont 2013-ban, mikor már „megszoktuk”, hogy 4-essel kezdődnek az árak, a cégek is megkötötték új szerződéseiket, illetve élénkült az emberek fogyasztási kedve, üzemanyagból is többet égettünk el. A tendencia tavaly sem tört meg, azonban látható, hogy a növekedés már közel sem volt olyan ütemű, mint korábban, egészen az utolsó négy hónapig.

Ez pedig azt jelenti, hogy a gázolaj-fogyasztásunkat egy olyan tényező befolyásolja, amely globális hatásokra hektikusan változhat. Ahogy pedig 2012-ben is láthattuk, az áremelkedésre nem olyan könnyű reagálni. A pénz pedig, amelyet a felpörgött üzemanyag-fogyasztás miatt ismét az olajexportálóknak fizetünk – áttételesen persze – az máshonnan fog hiányozni. A fogyasztásból, a beruházásokból, stb.

Míg a gázolaj együtt mutatja a gazdasági szféra és a lakosság fogyasztási szokásait, a benzin grafikonja inkább az utóbbit képes modellezni. Itt is látható, hogy a 2012-es áremelkedést kisebb mértékben követte az autózás visszaesése, ugyanakkor ahhoz is idő kellett, hogy megszokjuk a 400 forint feletti szintet. A 2013-as év itt is bővülést hozott és persze az utolsó négy hónap is, bár ez utóbbinak üteme közel sem olyan mértékű, mint a gázolaj esetében. A lakosságnál persze nem a megkötött szerződések fogják még a dráguló üzemanyag mellett is szinten tartani a fogyasztást, hanem a kényelem. Azok, akiknek ez az árszint már éppen elegendő arra, hogy esetleg BKV-ról kocsiba üljön, azok nagyon nehezen fognak ismét „visszakászálódni” a villamosra.

Ezt az emberi és persze a gazdasági mechanizmusokból eredő tulajdonságot a kormányzat is kihasználhatná, ha egyszer úgy dönt (szerk.: ne döntsön így), hogy növeli az üzemanyag adótartalmát. Ennek szerencsére egyelőre nincsenek jelei és az olaj árának emelkedése ellenére még mindig komoly előnyben vagyunk októberhez képest, így nem tudhatjuk, hogy mikor áll vissza a 400 forintos szint fölé az üzemanyag.

Az viszont biztos, hogy nem az teszi okosan, aki most a fogyasztását növeli, hanem az, aki a megspórolt pénzét energiafüggősége csökkentésére fordítja.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!