3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Nemzetközi Bankárképző Központ (NBK) alelnöke szerint bizonyos időszakokban akceptálható, hogy a pénzügyi intézmények a közteherviselésből nagyobb részt vállaljanak. Marsi Erika szerint az árbevétel vagy kamatjutalék normatívabb vetítési alap lenne, mint a mérlegfőösszeg.

A kormány akcióterve szerint a bankokra, biztosítókra és egyéb pénzügyi cégekre "bankadót" rónának ki, az érintett cégeknek már az idén - a 2010-es költségvetésben tervezett 13 milliárd forint különadót is beszámítva - összesen 200 milliárd forintot kellene befizetniük az államkasszába. A különadó a legutolsó információk szerint két évig maradna érvényben, és a bankok között a tőlük elvárt 120 milliárd forintos elvonást a mérlegfőösszegük alapján "dobnák szét".

Marsi Erika, az NBK alelnöke az MTI-nek nyilatkozva rámutatott: a fő kérdés az lesz, hogy miután a bankok nem ugyanolyan állapotban vannak, a kormány által tervezett "bankadó" egyeseket nem ösztönöz/kényszerít-e arra, hogy aktivitásukat csökkentsék, ez ugyanis visszaütne a gazdaságra.

Ha minden pénzügyi intézmény jelentős eredményt tudna felmutatni, s az eredmény fedezetet nyújtana a befizetésre, nem lenne probléma. A bankrendszer azonban heterogén, s azon hitelintézeteket, amelyeknek az eredménye tavaly nem volt számottevő, vagy veszteségesek voltak, egy ilyen befizetési kötelezettség biztos veszteségbe dönt - mondta.

Marsi Erika a tavalyi banki eredményeket alapul véve úgy vélekedett, hogy a mérlegfőösszeg alapján kirótt befizetés néhány banknak nem jelentene nagyon-nagy gondot, vannak olyanok, melyeknél ez már nehezebben kitermelhető lenne, s vannak az alacsony nyereséget elérő hitelintézetek, melyeknek - így például a CIB-nek, az MKB-nak és a Raiffeisennek - nagyon jelentős gondot okozna. A tulajdonos ilyenkor vagy tőkét emel a leánycégben, hogy az kifizethesse az adót, vagy ennek hiányában a leánycég áthárítja a terhet az ügyfelekre, megváltoztatja üzletpolitikáját, például visszafogja tevékenységét.

Ezért is nagyon fontos, hogy sikerüljön olyan számítási módot kidolgozni, ami normatív, és nem jár azzal a kockázattal, hogy a gazdaságban jelentős szerepet betöltő bankok mérséklik aktivitásukat - hangsúlyozta az alelnök. Tőkeereje növelése érdekében már amúgy is mindenki csökkenti kockázatait, különösen, hogy a tulajdonosok elvárása is ez; mindez megfejelve még egy tényezővel, súlyos következményekkel járhat - hangsúlyozta a szakértő.

Marsi Erika szerint, ha nem lehetne átstrukturálni, az eredmény lenne a legigazságosabb vetítési alap, ez esetben azonban nem jönne össze a 120 milliárd forint, mert akinek nincs eredménye, az nem fizetne.

Úgy vélekedett, a bankok esetében adóalapként normatívabb lenne az árbevétel típusú, vagyis a kamat-jutalék bevétel, mert jobban tükrözi, hogy mennyi a banki tevékenységből megtermelt bevétel. Így például, ahol nagyobb a nem teljesítő hitel, ott nem képződik kamatbevétel, a mérlegfőösszegben azonban benne vannak a nem teljesítő tételek is - mutatott rá. Ez a módszer nem ösztönözne a terhek áthárítására sem, ha ugyanis emelik a kamatot, nő az adó.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!