Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	

100 férőhelyes magán jachtkikötővel tennék tönkre az utolsó balatoni szabadstrandok egyikét Siófok Aranyparton. A tervek előzetes engedélyeztetés alatt állnak, a helyiek közül azonban többen is tiltakoznak a beruházás ellen.

A siófoki szabadfürdői strand a helyszíne annak a magánberuházásban megvalósításra váró jachtkikötőnek, amit az Arany Apartmanok elé, a Balatonba szigetszerűen nyúlva terveznek megépíteni. A luxusapartmanok tulajdonosai a honlap szerint az örök panoráma mellett számos szolgáltatást is élvezhetnek kezdve a 24 órás portaszolgálattól, a gyermekjátszótéren át a saját úszómedencéig, mindez azonban még saját jachtkikötővel is kiegészülne a tervek szerint. A szándék tehát adott, és lehetőség is van a magánkikötőre az adott, Natura 2000-es területen a helyi szabályozási terv szerint.

"Az  Országos Területrendezési Terv, valamint a Balaton törvény Siófokon 3 helyen jelöl ki vitorláskikötő építésére lehetőséget. Ezek közül kettő már megvalósult, egyik Balaton-széplakon, a másik Siófok központi részén a Bahart kikötő mellett. A Siófoki Szabályozási Terv kötelezően kell, hogy figyelembe vegye a Balaton törvény előírásait, azzal ellentétes rendelkezés nem fogalmazható meg benne" - tájékoztatta az mfor-t Kónyáné dr. Zsarnovszky Judit, Siófok jegyzője.

szerk.: A projekt a 2005-ben alapított Divinus Yacht Club Kft.-hez köthető, mely a debreceni milliárdos, Disznós Zoltán Endre tulajdonában áll. A vállalkozó nevéhez köthető az 5-csillagos debreceni Divinus Hotel is.

A helyi szabályozás tehát megengedi a kikötő létesítését, sőt, a Siófoki Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője 2014-es szakhatósági állásfoglalásában semmilyen akadályát nem látta a mgánberuházásnak.

"A tervezett beruházás (...) meghatározott környezetvédelmi, természetvédelmi követelményeknek a dokumentáció alapján megfelel, a vitorláskikötő létesítése helyi jelentőségű természetvédelmi területet nem érint" - véli a helyi önkormányzat.

A kikötő terve
(Forrás: Siófok Aranypart DIVINUS Zrt. beruházásában készülő vitorláskikötő előzetes műszaki vizsgálata; 2016)

Pedig a Balaton önmagában magas ökológiai értéket képviselő Natura 2000-es terület, így a jachtkikötő építése nemcsak esztétikai jellegű vitákat szül. Egyrészt a beruházás az utolsó szabadstrandok egyikén valósul meg, amivel több család és a vízisportok szerelmeseinek kikapcsolódását árnyékolhatják be, másrészt szignifikáns hatással lehet a helyi ökoszisztémára. A kikötőépítés utóhatásaira könnyen találni példát a nem is távoli múltban, Balatonlellén a kialakítás után a terület eliszaposodásával kellett megküzdeni.

Mivel NATURA 2000 területen tervezik a beruházást, a jogszabályok szerint csak közérdek igazolása és igazoltsága esetén lenne a kikötő engedélyezhető. A kérelmező a közérdekre a beadványában így hivatkozik:

„Nagyobb hazai és nemzetközi vitorlás sportesemények megrendezéséhez is fontos a kapacitás bővítése. El kellene érni, hogy az a társadalmi réteg aki e sportnak híve és tehetős ne idegen országban (Horvátországban) építse fel azt az ingatlanát és költse pénzét melyre igénye van. Nem jelentéktelen ez a réteg.”

Maga a kikötő 100 férőhelyes lesz, igaz, két évvel ezelőtt még 184 férőhelyesnek képzelték el. Abban, hogy végül a méretcsökkentés mellett döntöttek, minden bizonnyal nagy szerepe volt a szükséges engedélyek megszerzésének. 2015 végén ugyanis még úgy vélték: a kikötő férőhelyszámának csökkentése a beruházás céljával lenne ellentétes. Az apartmanok száma ugyanis kötött, azokat ráadásul a kikötőkkel együtt értékesítenék, ezért a méretcsökkentés az ingatlanok értékcsökkenésével és ezáltal a beruházó számára veszteséggel járna.

Látványterv

A tervezett létesítmény 143 méter széles lesz, noha a partszakasz rehabilitációs tervben mindössze 60 méter van kijelölve kikötőként. A tervek szerint ezt úgy oldották meg, hogy a kikötő a parttól 93 méter távolságra fog indulni és onnan foglalja el a 143x129 méternyi területet. A létesítményhez egy 3 méter széles mű-fából készült hídon keresztül lehet majd eljutni, melyen golfautós közlekedést terveznek. 

Még nem biztos, hogy megépül

A megvalósítás nem megy zökkenőmentesen, a beruházócég évek óta küzd már a szükséges engedélyek megszerzéséért. Noha az első tervek már 2011-ben megszülettek, 2015-ig gyakorlatilag senki sem tudott róluk, sőt információink szerint az apartmantulajdonosok közül sokan csak idén nyáron értesültek a kikötő tervéről (többen pedig tulajdonosként is ellenzik a beruházást), mellyel kapcsolatban jelenleg a környezetvédelmi hatóság állásfoglalására várnak - immár harmadik alkalommal. 

(Fotó: mfor.hu)

A Fejér Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztálya tehát már két döntésében állapította meg, hogy a jogszabályi rendelkezések alapján a kikötő megvalósítására nem adható ki az engedély. Az interneten fellelhető dokumentumok alapján főként a táj- és természetvédelmi hatások akadályozzák a projekt megvalósulását is, ugyanakkor széles körű ellenállás alakult ki a helyi civilek körében.

Utóbbiak tartanak a káros környezeti hatásoktól, valamint attól, hogy a korábbi családias, hangulatos szabadstrand a vízisportok lehetőségével végleg megszűnik már abból kifolyólag is, hogy a kikötő hajózási útvonala a strandolásra alkalmas részen keresztül vezet. Az "Ellenzem a Siófok-szabadifürdői magán yacht kikötő építését" Facebook-csoport létszáma már 900 fő, a tiltakozó petíciót pedig 6 nap alatt közel 300-an írták már alá. 

A helyi tiltakozás hatására a beruházó, Divinus Yacht Club is összefoglalta az álláspontját, mely szerint

  • a kikötő az ott lakók és a környékbeliek igényét is ki tudja majd elégíteni,
  • a 90 méteres hídra azért van szükség, mert a felkért műszaki egyetemi szakemberek így látják megelőzhetőnek a kikötő hónaljában az eliszaposodást,
  • a szóban forgó területen semmilyen élővilág nem található, sem növényi, sem állati élőhely (szerk.: a hatóságok végzései és a fellelhető dokumentumok és az alábbi fotó ezt a megállapítást nem feltétlenül támasztja alá),
  • a fényszennyezés semmilyen káros hatással nincs és nem lehet az itt élő madár és egyéb élővilágra,

végül, de nem utolsó sorban, a beruházás megvalósítása mellett szól az a tény is, hogy

"annak idején nyilvános pályázaton a siófoki önkormányzat a kemping értékesítési árát éppen az előtte kialakítható kikötő létesítési engedélyének a lehetőségével srófolta fel. Mi ennek tudatában és birtokában vásároltuk meg ezt a területet".

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

 

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.

 

Legyen Ön is előfizetőnk!

Előfizetőink naponta 4-6 egyedi, máshol nem olvasott,
minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, az első hónapban 390 forintért.