6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Könnyen lehet, hogy a Növekedési Hitel Program első pillérének megemelt kerete jelentős részben a hitelkiváltásokra fog elmenni, és csak minimális lesz az új hitelek folyósítása.

A címben feltett kérdésre a válasz, igen, biztosan fog valamennyi gazdasági növekedést generálni, de hogy a GDP beruházási részét az új hitelek folyósítása nagyon megdobná, az erősen kérdéses.

Az ok pedig egyszerű. A programnak csak az első pillére, vagyis a kis- és középvállalatoknak nyújtható 2,5 százalékos hitel ad, illetve adhat közvetlen érdemi lökést a GDP-nek. A második és harmadik pillér ugyanis amellett, hogy leépít valamennyit a magyar gazdaság külső (külföldiek által finanszírozott) adósságából, elsősorban a jegybank kamatveszteségét csökkenti (harmadik pillér), illetve jövedelemtranszfert nyújt a kkv-szektornak az olcsóbb hitellel (második pillér).

A jövedelemtranszfer alapja az a megspórolt kamatkülönbözet, amely az új forint alapú hitel 2,5 százaléka és a mostani devizahitelük ennél magasabb kamata között van. Ez esetben egyébként a kamatkülönbözet kevésbé jelentős összeg, nem úgy, mint a program első pillérénél. Az MNB legfrissebb statisztikája szerint a nem pénzügyi vállalatoknak nyújtott forinthitelek aktuális kamatlába április végén ugyanis 7,5-8,3 százalék között mozgott. Ráadásul ez a teljes (nem pénzügyi) vállalati szektorra igaz, vagyis ebben az átlagos kamatlábban benne vannak azok a hitelezési szempontból kiváló nagyvállalatok is, akik ennél olcsóbban kapnak hitelt. Így egy kisvállalkozás, ha a 2,5 százalékos hitelből egy meglévő forint alapú hitelét (aminek a kamat 9-10 százalék körül van) tudja kiváltani, akkor igen jelentős megtakarítást érhet el.

A jegybank legfrissebb stabilitási jelentése szerint az NHP (Növekedési Hitel Program) eredeti 250-250 milliárdos első két pillére, ha azokból csak hitelkiváltás történik, 20 milliárdos jövedelemtranszfert jelent (ez közvetetten azért hozzájárulhat a gazdasági növekedéshez). Azóta pedig, mint tudjuk az 500 milliárdból 750 milliárd lett, így a megtakarítási lehetőség kerete is lényegesen nagyobb. Pontos számot egyelőre nem közölt az MNB, de nagy valószínűség szerint 30 milliárd feletti tőketranszfernél járhatunk, mivel annak az első pillérnek a keretösszegét emelték meg jobban, ami egyébként is magasabb megtakarítási lehetőséget nyújt (hiszen a forinthitelek kamatlába magasabb, mint a devizahiteleké).

Ezek után nem lehet azon csodálkozni, a vállalkozások "zörögtek, dörömböltek, kopogtattak és csengettek" az MNB-nél, hogy részt kívánnak venni a programban. És itt értünk el a program kritikus részéhez, vagyis ahhoz, hogy a megcélzott kis- és középvállalkozások közül kik juthatnak majd hozzá az olcsó hitelhez, és hogy azt mire fogják használni.

Matolcsyék többször hangsúlyozták, és reményüket fejezték ki arra vonatkozólag, hogy a bankok között verseny alakulhat ki a vállalkozásokért, és az MNB-elnök még azon sem lepődne meg, ha lenne olyan pénzintézet, amely a maximált 2,5 százalék kamat alatt adna hitelt. Tehát a jegybank versenyt szeretne, aminek egyébként meg is van az esélye. Mit lép a kereskedelmi bank, ha tudja, hogy a versenyt - ami egyébként a saját jövedelmezőségét jelentősen rombolja - nem tudja elkerülni? A legjobb ügyfeleit, amelyek a legkisebb kockázatot, de nagyobb hitelvolument és így kamat- és szolgáltatásbevételt generálnak, megpróbálja magához "láncolni". És erre kiválóan alkalmas az a "jövedelemtranszfer-torta", amelyről fentebb szó volt.

A Pénzügyi Szervek Állami Felügyeletének (PSZÁF) legfrissebb hitelstatisztikája alapján március végén egy középvállalkozás átlagos hitelállománya 98,3 millió, egy kisvállalkozásé 21,1, míg egy mikrovállalkozásé 6,9 millió forint volt. Ez utóbbiaknál a problémás minősítésű hitelek aránya a teljes hitelállományon belül 32,1, a kisvállalkozásoknál 26,9, míg a középvállalkozásoknál 22,1 százalék volt. Vagyis a kkv-szektorból a bankok számára a legjobb ügyfelek mind volumen, mind kockázat szempontjából a középvállalkozások.

Az ő teljes hitelállományuk az első negyedév végén 1630 milliárd forint volt, amiből teljesen problémamentes 955 milliárd. Mivel a PSZÁF statisztika a teljes állományra nem közli, hogy abból mennyi a forinthitelek aránya, így azzal az 46 százalékkal számolhatunk, amelyet az MNB közölt a teljes kkv-szektorra a NHP-t bejelentő sajtótájékoztató anyagában. Így a középvállalkozások problémamentes forint hitelállománya 439 milliárdot (955*0,46) tesz ki. Illetve ennél valamivel magasabb, mivel a március végi PSZÁF statisztika nem tartalmazza a fióktelepi hitelintézetek, illetve a pénzügyi vállalkozások által nyújtott állományt.

A Növekedési Hitel Program első, megemelt pillérének kerete viszont "csak" 425 milliárd forint. Vagyis a bankok által nagy valószínűség szerint megtartani szándékozott középvállalkozások jó minőségű hitelállományának a kiváltására sem teljesen elegendő. Így pedig kérdés, hogy egyrészt a középvállalkozásokon kívül vajon jut-e az olcsó hitelből a kis-, illetve mikrovállalkozások számára, másrészt, hogy a hitelkiváltásokon túl marad-e keret a beruházási hitelekre.

Ez utóbbiak igénylése, elbírálása ráadásul sokkal időigényesebb folyamat, mint a már futó hitelek kiváltása. Különösen, ha figyelembe vesszük az augusztus végi határidőt is és azt, hogy az MNB az igényelt, de fel nem használt keret után büntetni fogja a hitelintézeteket.

Ugyan a bankok számára a jól fizető ügyfelek mostani hiteleinek az NHP keretein belüli leváltása kisebb kamatmarzsot, így kvázi veszteséget okoz, de a fenti tényezők miatt könnyen előfordulhat, hogy a 425 milliárd túlnyomó része a középvállalkozások jó minőségű hiteleinek kiváltására "fog elmenni" és nem az egyébként többletbevételt jelentő új beruházási hitelekre. Ez esetben pedig a bankrendszer a várt 150-200 milliárdnyi új beruházási hitel helyett lényegesen kevesebbet fog folyósítani, így elmaradhat a hitelezési fordulat, és a GDP növekedéséhez is lényegesen kisebb mértékben tud majd hozzájárulni az NHP. Ráadásul a bankok hitelportfóliója sem javul, hiszen az olcsó hitelkeret az amúgy is jó hitelállomány lecserélését finanszírozza.

szp
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!