7p

Miközben az első harmadéves statisztikai adatok szerint az előző év azonos időszakához képest 4,5 százalékkal emelkedtek a nettó bérek hazánkban, addig a gyakorlat azt mutatja, hogy 2,4 millió munkavállaló visz haza kevesebbet. A csökkenő tendencia azonban év végén nem érhet véget, a munkáltatók számára viszont adott egy törvényi lehetőség a kompenzálásra – hangzott el egy szerdai sajtóbeszélgetésen. Mfor.hu-tudósítás.

Szerda délelőtt az Étkezési Utalvány Forgalmazói Egyesülés szűk körű háttérbeszélgetésének központi témája a nettó bérek csökkenésének kompenzációja volt. A szuperbruttó jövő évre tervezett felezése ellenére ugyanis a bérek további csökkenésére kell számolnia az alkalmazottaknak, törvényileg azonban létezik egy alternatív megoldás. Összességében a jövő évi fizetés alakulását a szuperbruttó szorzótényező, az adójóváírás, valamint a bruttó bérek emelkedésének szintje fogja meghatározni – vélik a szakemberek.

A szuperbruttó kivezetése mintegy 80-90 milliárd forint többletet hagyna a munkavállalóknál, azonban az adójóváírás kivezetése 140-180 milliárd forinttal csökkenti a nettó béreket. Ahhoz, hogy ezt az összességében 60 és 90 milliárd forint közötti csökkenést a munkáltatók bérben kompenzálják, 120-180 milliárd forintot kellene bérnövelésre fordítaniuk.

A bérek megőrzése helyett kompenzáció a téma

Egykulcsos adónak kevés nyertese vannak, ezzel szemben a legtöbben szinte az adójóváírás csökkentésének hatására a vesztesek nagy táborát gyarapítják - ráadásul egyes ágazatokban ez általános probléma is. Példaként Pataky Péter az Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) elnöke a mezőgazdasági szektort említette. A probléma kezelése ráadásul a gazdaságban jelenik meg, hiszen a munkáltatóknak kellene bérkompenzációt megvalósítani. Az új adózási törvény veszélyeire a szakszervezetek figyelmeztettek, ám efelett átsiklottak a kormány oldalán lévők. (mfor.hu szerk: Nem csak a szakszervezetek figyelmeztettek, az mfor.hu már tavaly október 20-án megírta, hogy Lesznek nyertesek és vesztesek, kalkulátorunkkal pedig mindeki kiszámíthatta, hogyan fog adózni 2011-ben.) 

Így oda jutottunk, hogy a bérek csökkenésének ellensúlyozásáról tárgyalnak a felek, ahelyett, hogy a reálbérek megőrzése lenne a téma, ami a válságot követő időkben lenni szokott. A kormány ugyanis ebbe rondított bele az adóváltoztatással - folytatta.

A változás érdekes hatása volt, hogy a vesztesek köre is megoszlik, hiszen az alsó kategóriákban furcsa ellentmondás van. A minimálbérnél történt kompenzáció, míg a felette lévő kategóriákban nem. Ugyan a kormány megpróbálkozott a bérkommandóval (mfor.hu szerk: Rogán Antalék új törvényjavaslattal próbálják a bérkommandó hatékonyságát növelni, lásd: Most jön az igazi bérkommandó?), de ez sok eredményre nem vezetett, hiszen a helyi egyeztetéseken kiderült, hogy a legtöbb munkaadó, nem képes bér formájában kompenzálni a kiesett jövedelmeket.  

A közeljövőt illetően ugyan több forgatókönyv is megvalósulhat, azonban egyik sem kecsegtet pozitív változásokkal, hiszen akár az adójóváírás mértékét is csökkenthetik 7 100 forintra a jelenlegi 12 100 forint helyett, ami egyértelműen bércsökkenéssel járna. Egy másik lehetséges forgatókönyv szerint mégsem történik meg a szuperbruttó kivezetése.

Megszűnt a túlfogyasztás hazánkban

Bartha Attila a Kopint-Tárki Zrt. kutatási igazgatója a nettó reálkeresetek, és a lakossági fogyasztás alakulásával kapcsolatban kiemelte, hogy ma már alulfogyasztás jellemző a hazai gazdaságban, bár már közelítjük az 5 évvel korábbi szintet.

Emellett a korábban jellemző túlzott hitelfelvétel is mérséklődött, hiszen 2009 vége óta több hiteltörlesztés van, mint új hitelfelvétel. Önmagában az adóváltozások miatt a munkavállalók kétharmadánál csökkent a nettó bér, és jövőre is vélhetően csak a lakosság egy kis csoportja lesz kedvező helyzetben - ők a bruttó 250 ezer forint felett keresők lehetnek.

Ha az egyes szektorokat vizsgáljuk meg, kiderül, hogy a kereskedelem és a vendéglátás krízise a legmélyebb. 2008 eleje óta eltelt 13 negyedévből 11-ben a növekedésük kisebb volt, mint a GDP-é, vagyis nagyobb volt a visszaesés. A mi szempontunkból azért fontos az élelmiszerárak alakulása, mert az átlagos és az átlag alatti jövedelműek fogyasztási csoportját érzékenyen érinti az áremelkedés - ez pedig elmúlt időszakban különösen jellemző volt.

Ilyen körülmények között a belső fogyasztástól függő cégek jövedelmezősége rossz, és a vállalkozások foglalkoztatás-bővítése bizonytalan, egyedül a feldolgozóipari exportáló cégek esetében mutatkozik egy nagyon minimális pozitív irányú elmozdulás. Így a pozitív várakozásokat napjainkban az instabilitás érzete váltotta fel a bizonytalan munkaerő-piaci helyzet és a súlyos hiteltörlesztési terhek miatt.

Negatív spirálban vagyunk

Az idei és a következő évben jó esetben az egyes szolgáltató szektorok stabilitására lehet számítani. Már az átlagos jövedelmű társadalmi csoportok is újabb jövedelem- és fogyasztás-csökkenéssel szembesülnek majd. A remélt foglalkoztatás bővülés pedig, ami hosszú távon meghatározná a kilátásokat, csak 0 és fél százalék között mozoghat - ez történelmi mélypontot jelenthet. Az infláció idén 4 százalékra, jövőre 3,6 százalékra várható, idén így az élelmiszerek áremelkedése nagyobb (6 százalékos), jövőre az átlagos inflációval megegyező arányú lehet. Ugyan a GDP emelkedett az eltelt hónapokban és mára stabilizálódott az ország helyzete makroszinten - persze a lehetőségekhez mérten -, mégis csökkent a lakossági fogyasztás. Ilyen helyzetben pedig minden olyan gazdasági, társadalmi és politikai lépés, ami bér és a fogyasztási lehetőségeket stabilizálnál, különösen fontos lenne.

Lehetséges megoldás: étkezési utalványok

A nettó bérek csökkenését kompenzáló alternatív megoldást Bessenyey Bálint az Étkezési Utalvány Forgalmazói Egyesület (EUFE) igazgatója ismertette. A helyzet jelenleg az, hogy ahhoz, hogy a jelenlegi minimálbér nettóértéke nominál szinten maradjon a szuperbruttó és az adójóváírás kivezetése után, akkor kumuláltan a 2011 és 2013 között 21 százalékos emelést kellene végrehajtani, így érné el a szükséges 94 700 forintot. Ezt bérben a jelenlegi gazdasági helyzetben és instabil helyzetben a munkáltatók képtelenek kifizetni.

Az étkezési utalványok azonban megfelelő alternatívát jelenthetnének, hiszen nemcsak élénkítik a lakossági fogyasztást, de hozzájárulnak a gazdaság kifehéredéséhez, támogatják és fellendítik a vendéglátóipart, valamint támogatják a napi egyszeri melegétel fogyasztást is. Ennek ellenére az átlagos utalvány-igénybevétel a munkáltatók részéről 11 ezer forint, holott a törvény 18 ezerre adna lehetőséget. A limit kihasználásával a munkáltatók is jól járnának - emelte ki Bessenyey Bálint, hiszen a csökkenés kompenzációja így kevesebb költséget eredményezne, mint ha az bérben történne meg. Amennyiben ugyanis a dolgozó 18 ezer forint kedvezményes adózású béren kívüli juttatásban részesül, és a munkáltató kifizeti az adótartalmat (3 427 forint), akkor a munkáltató összes költsége 21 427 forint lesz. Ha viszont a munkvállaló bérébe építenék be ezt a 18 ezer forintot, akkor valójában mindössze csak 10 368 forint juttatásban részesülne - hangsúlyozta az EUFE igazgatója.

Éppen ezért a közeljövőben a szakszervezeteknek is elsődleges célja az utalványok választható köre, valamint egy általános cafeteria-rendszer kialakítása - tette hozzá Pataky Péter.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!