A tárca közleménye szerint jelenleg mintegy 100 állam által finanszírozott PPP-program (a közszféra és a magánszféra együttműködésén alapuló - Public Private Partnership) fut, és az összes ilyen projekt átalakítása a költségvetés hosszú távú terheit megközelítőleg 400 milliárd forinttal csökkenti.
A költségvetést a teljes futamidő végéig 3 ezer milliárd forint összegben terhelik a PPP-konstrukcióban épített sportlétesítmények, utak, kollégiumok, büntetés-végrehajtási intézmények után fizetendő kötelezettségek.
A tárca közleménye rögzíti: az átvilágítás után, a szerződés lezárását elfogadó vállalkozók minden esetben megkapják a beruházásra fordított pénzüket és a kiváltással kapcsolatos jogszerű igényüket. Feltűnő értékaránytalanság és vitatható vállalkozói követelések esetén az állam a peres eljárást is vállalja.
Az eddigi vizsgálatok szerint valamennyi beruházás összege jóval magasabb annál a költségnél, amennyibe a fejlesztés kizárólag állami megvalósítás esetén került volna. Sem a transzparencia nem érvényesült, sem valódi monitoring rendszer nem működött, a projekteket senki nem ellenőrizte - közölte az NFM.
A leginkább jellemző hibák a tárca közleménye szerint a magánbefektetők-kivitelezők érdemi versenyeztetésének hiánya, a gyenge minőségű kivitelezés, az eltúlzott méretek, a központi ellenőrzés mellőzése, a magas állami kockázatvállalás és alacsony érdekérvényesítés, a drága és nem hatékony üzemeltetés.
MTI