8p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az árverezési és kilakoltatási moratórium júliusi lejárta után negyedévente 5-10 százalékos értékesítési kvótát lehetne meghatározni a bankok számára, ezzel belátható időn - 2,5-5 éven - belül lehetne megtisztítani a bankok portfólióit - olvasható a jegybank csütörtökön közzétett háttéranyagában. Ugyanakkor a szakemberek szerint néhány területet, például Budapestet érdemes lehet kivenni a kvóta alól, mivel a fővárosi ingatlanpiac talán fel tudja szívni a lakásokat. Mfor.hu-háttér.

A problémás hitelek által terhelt ingatlanok száma 2010 végére meghaladta a 90 ezer darabot. Ez több mint 125 százaléka a teljes, 2010-es lakáspiaci adásvételi forgalomnak. Ez az arány abszolút értelemben és nemzetközi összehasonlításban is igen magas, így feltételezhető, hogy a problémás ingatlanok piacra kerülése jelentős kínálati sokkot okozna - szögezik le háttéranyagukban a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szakemberei.

Sok probléma van mostanra a moratóriummal

Hazánkban tavaly nyár óta van életben kettő, a jelzáloghitelek mögötti ingatlanfedezetek érvényesítését gátló moratórium. Jelen állás szerint mindkettő 2011. július 1-ig: egy kilakoltatási moratórium és egy árverezési moratórium - emlékeztetnek a jegybank szakemberei. A kettő közül elsősorban a kilakoltatási moratóriumnak vannak mostanra negatív hatásai.

Egyrészt a tilalom bizonytalanságot okozott a jelzáloghitelek mögötti ingatlanfedezetek jogi érvényesíthetőségével kapcsolatban, ezzel átmenetileg csökkentette a hitelek mögötti fedezetek értékét. A másik probléma, hogy a moratórium negatív befolyással volt az adósok fizetési hajlandóságára is, mivel sok adósban azt a benyomást kelthette, hogy a hitel nem-fizetésének nincsen következménye - állapítják meg a háttéranyag szerzői.

"Bár átmenetileg enyhítette azt a nyomást az ingatlanpiacon, amit a nem teljesítő adósok ingatlanjainak a lakáskínálatban való megjelenése okozott volna, a problémás adósok számának halmozódásával egyre nagyobb rejtett feszültséget épített fel az ingatlanpiacon" - olvasható a moratórium további hátránya. Negyedikként az MNB szakemberei felhozzák, hogy a kilakoltatás tilalma a piac keresleti oldalát is torzította, mivel a potenciális lakásvásárlók a moratórium feloldása és az általa kiváltott további áresés reményében elhalaszthatták vásárlásaikat.

A 90 napon túli késedelemben levő jelzáloghitelek a hazai pénzügyi rendszerben

"Az érintett ingatlanok száma igen jelentős a hazai lakáspiac méreteihez képest, ezért a moratórium feloldása sem kockázat nélküli, azonban ezen kockázatok kezelhetőek. Bár a moratórium fennmaradása közel százezer ügyfelet véd a kilakoltatástól, de közben több millió jól teljesítő ügyfélre nagyon jelentős terheket ró" - olvasható a dokumentumban. A szerzők szerint minél tovább marad fenn a moratórium, annál komolyabb kockázatok épülnek fel a gazdaságban. A nemzeti bank egyébként néhány hete a pénzügyi stabilitásról szóló jelentés ismertetésekor is kiemelte, hogy a kockázatok ellenére fel kell oldani a moratóriumot, mivel annak mostanra több a hátránya, mint az előnye.

Milyen lakások dőltek be?

Azon ingatlanok száma, amelyeket 90 napon túli késedelemben levő jelzáloghitel terhel, 2010 végén meghaladta a 90 ezer darabot. Ezek közül 90 százaléknál devizahitelről van szó. Ennek nagyobb része, mintegy 67 ezer ingatlan a bankrendszer által nyújtott hitelek mögött állt, a maradék a pénzügyi vállalkozások illetve kisebb részt takarékszövetkezetek hiteleihez köthető. Főleg a bankrendszer által nyújtott hitelekre jellemző, hogy ugyanazon ingatlan akár több hitelszerződéshez is kapcsolódhat, ezért a problémás hitelszerződések száma lényegesen meghaladja a ténylegesen érintett ingatlanok számát - áll a tanulmányban.

"Az ingatag pénzügyi helyzetben lévő lakástulajdonosok száma a 90 napon túli hitelkésedelemben levő 90 ezer adósnál ugyan lényegesen magasabb is lehet, azonban a továbbiakban – mint igazán kritikus helyzetben levőkre – csak rájuk koncentrálunk (és használjuk a „problémás jelzáloghitel-adós” kifejezést rájuk). Figyelembe kell azonban venni, hogy ez a probléma méretének inkább alsó becslését adja" - írja az MNB csapata.

A jegybank adatai szerint a terhelt ingatlanok többsége 5-15 millió forintos érték közötti alsó-középkategóriás lakás, és a problémás adósok legalább 25 százalékánál a hitel értéke meghaladja az ingatlanét - derül ki az MNB összesített adataiból.  Emellett a hiteladósok további negyedének kevesebb, mint 2,5 millió forintja maradna az ingatlan eladása és a hitel visszafizetése után. Ezeknek az adósoknak tehát a hitelügylet zárása és a kisebb lakásba költözés szinte bizonyosan nem alternatíva.

A nem teljesítő adósok aránya a teljes lakásállományhoz illetve a 2010-es ingatlanforgalomhoz képest az egyes lokális részpiacokon

A legalacsonyabb, 5 millió forint alatti lakásszegmensben – ez a hazai ingatlanállomány közel ötöde – a jelzáloghitelezés nem volt jellemző (a tulajdonosok alacsony hitelképessége és a fedezet alacsony értéke miatt), a felső kategóriás, 30 millió forintnál értékesebb ingatlanok pedig felülreprezentáltak ugyan a jelzáloghitellel terhelt ingatlanok között, számarányuk a problémás jelzálog-ügyleteken belül azonban így is csak 8 százalék.

A bankok már lenyelték a veszteséget

" 2010 végén a bankrendszer problémás jelzáloghiteleinek – értékvesztéssel csökkentett – nettó értéke az ilyen hitelek mögött álló ingatlanfedezet közel 75 százalékát tette ki. Ez azt jelenti, hogy a hitelintézetek rendszerszinten alapvetően már elszámolták azt a veszteséget, ami egyfelől a (főként deviza)hitelállomány – a forintgyengülés miatt bekövetkezett – növekedése illetve a fedezetül szolgáló ingatlan árának csökkenése miatt érte őket" - emeli ki a jegybank háttértanulmánya.

A problémás jelzáloghiteleknek a lakáspiacra és a pénzügyi rendszerre gyakorolt hatásai (folyamatábra)

A nettó LTV 75 százalékos értéke azt is jelenti, hogy elméletben a bankokat az ingatlanfedezet értékének további 25 százalékos csökkenése esetén sem érné további veszteség. Ugyanakkor ez a megközelítés alulbecsli a bankok sérülékenységét: egyrészt nem számol sem a fedezetértékesítés költségeivel, sem egy esetleges további forintgyengülés hatásaival, illetve maga a számítás felülbecsli az egyedi hitelek átlagos fedezettségét (a nettó LTV érték ugyanis portfóliószinten számolódik, míg a valóságban a túlfedezett hitelek ingatlanjaiból befolyó többletbevétel nem nyújt fedezetet az alulfedezett ingatlanokon elszenvedett veszteségekre). Emellett egyes bankoknál a nettó LTV értékek az átlagosnál jóval magasabbak is, tehát a banki pufferek aszimmetrikusak.

Kell a kvóta

Az MNB szerint a kérdéses 90 ezer lakást nem lehet egy tételben a piacra borítani, mert az további meredek ingatlanár-zuhanáshoz vezetne. "A kínálat korlátozása elsősorban adminisztratív úton érhető el, ahogy tették ezt maguk a moratóriumok is, de minden ilyen korlátozás szükségszerűen torzítja a piaci folyamatokat, ezért fenntartása csak átmenetileg lehet előnyös. A durvább lakáspiaci beavatkozásoktól eltekintve (például az építési engedélyek kiadásának korlátozása) a banki jelzáloghitel-fedezetek érvényesítésére vonatkozó kvóta útján érhető el a leginkább a lakáspiaci kínálat csökkenése." - olvasható a tanulmányban.

Ugyanakkor a szakértők szerint a fedezetértékesítési kvóták meghatározásánál a célnak kettősnek kell lenni: az ingatlanpiaci árhatások simítása mellett az is fontos, hogy a kvóták a szükségesnél ne lassítsák jobban a banki portfóliótisztítást illetve ne torzítsák a piaci folyamatokat. "A  kvótát magára a bírósági vagy bíróságon kívüli fedezetérvényesítésre (árverezésre) kell meghatározni méghozzá olyan módon, hogy a fedezetérvényesítés lehetősége a követelés átruházásával is megmaradjon (voucher-rendszer)" - állapítja meg a jegybank stábja.

Mindez azt jelenti, hogy ne a hitelérték, hanem a darabszám legyen a kvóta alapja, és akkor a bankoknak szabad mozgásterük lesz abban, milyen ütemben tisztítják meg portfóliójukat, hiszen maguk dönthetik el, hogy először az értékes, vagy a kevésbé értékes ingatlanokon lévő jelzálogjogot érvényesítik.

"A kvóta vetítési alapját célszerű lehet a 2011. március 31-i késedelmes állományra, a kvóta mértékét pedig negyedéves szinten meghatározni, de mindkettő felülvizsgálandó negyedévente" - emeli ki a jegybank. A szakemberek szerint a kvóta nagysága a késedelmes portfólió 5-10 százaléka lehetne negyedévente, és akkor 2,5-5 év alatt teljesen eltűnhetnének a bankok mérlegéből a bedőlt hitelek. Ez nagyságrendileg megfelel annak a kvótának, ami az mfor.hu által nemrég közölt jegyzőkönyv tervezetben szerepel, ott 5 százalékos értékesítési arányról volt szó negyedévente.

Mindezek mellett néhány területen kivételt lehetne tenni: megfontolandó például, hogy a kvóta ne vonatkozzon a 30 millió forint feletti ingatlanokra, illetve a budapesti lakáspiacra. Az MNB csapata szerint ugyanis a fővárosi piac mélyebb, ezért nagyobb eséllyel képes felszívni a bedőlt ingatlanokat.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!