4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ezt a projektet szinte biztosan nem függesztik fel a költségvetési megtakarítás és kiigazítás jegyében.

A költségvetési megtakarítás, kiigazítás érdekében a bejelentések alapján a kormány saját magán is spórolni fog, mely egyik eszköze egyes állami beruházások elhalasztása lesz. A projekteket jelenleg Lázár János miniszter nézi át, de az szinte biztosra vehető, hogy futó projekteket - így az előkészítési szakaszban lévő Budapest-Belgrád vasúti beruházást - nem fog érinteni az elhalasztás. Már csak azért is látni erre kevés esélyt, mert határokon átívelő munkáról van szó, melyben nemcsak a magyar állam és az adófizetők pénze jelenti a forrást, hanem jelentős mértékben kínai hitel is biztosítja a projekt teljes költségét.

Pedig a beruházás egyre több pénzbe kerül - ez már a jövő évi költségvetésből derül ki. A beruházás felpörgésével párhuzamosan egyre nagyobb költségigény jelentkezik, ezzel is magyarázható, hogy minden eddiginél több pénzt biztosított az Orbán-kormány erre a jövő évi költségvetésben. A Technológiai és Ipari Minisztérium fejezetében találtunk rá a részletekre, miszerint

2023-ban 192,8 milliárd forintos a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának felújításának előirányzata.

Rengeteg pénz ment már el rá. Fotó: Pixabay
Rengeteg pénz ment már el rá. Fotó: Pixabay

Mint az jól látható az alábbi ábrán, évről évre egyre több forrást igényelt már a projekt, ami nem meglepő, hiszen a munkálatok is egyre nagyobb volumenben zajlanak. 2021 és 2023 között évi 30 milliárddal emelkedik az előirányzat összege, ám, hogy mennyi lesz a tényleges költség, az csak a zárszámadásokból fog kiderülni (a 2021-est majd valamikor ősszel nyújtják be a parlamenthez).

Összesítésünk szerint a következő évi költéssel együtt már 577 milliárd forintot emésztett fel a végeredményben legalább 750 milliárd forintos projekt, mely megtérülése egyébként többszáz év lesz a becslések szerint.

De hogy mire is megy pontosan a jövő évi majd' 200 milliárd forint? A Technológiai és Ipari Minisztérium jövő évi költségvetéshez benyújtott fejezeti kötete erre is választ ad.

Ebből az összegből történik majd:

  • A Budapest-Kelebia vasútvonal 160 kilométeres szakaszán a fejlesztés engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítése, valamint az építés megkezdéséhez szükséges további előkészítési feladatok.
  • A fejlesztéshez kapcsolódóan kormányrendeletek alapján 2,088 milliárd forintot biztosítanak a MÁV Zrt.-nek.
  • A projekt megvalósításához szükséges, a vasúti építményekre vonatkozó átjárhatósági műszaki előírások követelményeinek való megfelelés ellenőrzési és tanúsítási tevékenységének biztosítása, valamint a projekthez kapcsolódó, a MÁV hatáskörébe utalt szakmai feladatok ellátásához szükséges költségek fedezetére 1,72 milliárd forint megy.
  • Ebből a pénzből történik a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi fejlesztésének előkészítéséhez kapcsolódóan a kínai-magyar nonprofit vegyesvállalat működéséhez és tevékenysége ellátásához szükséges pénzügyi és finanszírozási feltételek biztosítása, évi 2,3 milliárd forint összegben.
  • A projekt Soroksár-Kelebia szakaszának tervezési, beszerzési, kivitelezési feladatainak ellátására jövőre 186,6 milliárd forintot biztosít a kormány.

Az iménti felsorolásból említésre méltó az a 2,3 milliárd forintos tétel, melyet a kínai-magyar nonprofit vegyesvállalatnak ad a kormány. A dokumentumban foglaltak szerint ahhoz is költségvetési pénzt kap a kooperáció, hogy a feladatait el tudja látni.

A kínai-magyar vegyesvállalatnál egyelőre csak a problémák látszanak. Bevétel alig-alig volt, még az egymilliót sem érte el, viszont az anyagjellegű ráfordítások 1,1 milliárd fölé rúgtak és személyi jellegűként 828 milliót számoltak el. A végeredmény tetemes, 1,9 milliárd forintos veszteség lett, ami nagyobb a korábbi 1,6 milliárd forintos mínusz után. A társaság anyagi helyzete azonban stabil. Mint az a kiegészítő mellékletből is kiderült, 2021 februárjában a 2,3 milliárd forintot ázsiós tőkeemelés formájában betették a cégbe. "A társaság működésének finanszírozása szempontjából kulcsfontosságú az üzleti tervben tervezett tőkeemelések ütemezett megvalósítása, és az ezek finanszírozási hátterét biztosító állami támogatás időben történő rendelkezésre állása" - írják a dokumentumban.

A beruházásban kivitelezőként Mészáros Lőrinc egyik cége, az RM International is részt vesz, mely tavalyi évéről nemrég számoltunk be. A cég bevételei 3 milliárd forintról 16 milliárd fölé emelkedtek, amiből a végén 2,3 milliárd forintos profit maradt - ez 626 százalékkal magasabb az előző évinél.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!