6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A járműgyártás egy ciklikus iparág, így a globálisan tapasztalt lassú gazdasági növekedés mellett nyugodt helyzetet kellene látnunk. A 2024-es év ehelyett óriási felfordulást hozott, az egész évnek egyfajta lenyomata, hogy a Volkswagen gigantikus leépítési programot indít, miközben két jelentős japán gyártó, a Honda és a Nissan előremenekülésként az egyesülésről tárgyal.

Erről lesz szó a cikkben:

  • A kínai konkurencia már megjelent
  • Az energiaár-emelkedések hatásai
  • Kulcskérdés lenne az innováció
  • Trump intézkedéseinek várható hatásai
  • A magyar üzemek is komoly kihívás előtt

Ha csak a globális értékesítési adatokat nézzük, akkor akár azt is gondolhatnánk, hogy a járműgyártás területén nyugodt óévet zártunk, hiszen a legnagyobb piacokon – Japánt kivéve – szerény növekedést mutatnak 2024 első kilenc havi adatai. Ugyanakkor ez csak a felszín, a háttérben ugyanis a tradicionális európai márkák komoly nehézségekkel szembesültek. Ez padig a magyarországi egységek miatt hazánk gazdaságára is érezhető – negatív – hatást gyakoroltak. Nem véletlenül szóltak az elmúlt hónapok például a Volkswagen válsághelyzetéről, amelyet a legnagyobb európai autógyártó vállalat jelentős leépítéssel próbál orvosolni. Sajtóhírek szerint hosszas egyeztetés után karácsony előtt sikerült a cég vezetésének megállapodnia a szakszervezetekkel. Ennek értelmében ugyan nem zárnak be gyárakat, csak kisebb telephelyeket, de 2030-ig 35 ezer embert fognak elbocsátani.

De mi vezetett ehhez a helyzethez az európai piacon, ami a magyar ipart is a mélybe rántotta, és a kormány által tervezett komoly – 3-4 százalékos – gazdasági növekedés helyett csak stagnálást hozott 2024-ben? A szakértők szerint nem lehet egyetlen okot megjelölni, az európai autógyárak válságának hátterében számos tényező áll. Éppen ezért a megoldás is nehézséget jelenthet, hiszen a kihívásokra önmagában a költségcsökkentés nem hoz gyógyírt.

Megbicsaklott az elektromos autókra való átállás

Az egyik legnagyobb visszhangot kiváltó ok, hogy a gyártók arra készültek, az elektromos járművek (EV-k) térnyerése sokkal gyorsabb lesz. Ez a feltételezés persze indokolt volt, már csak azért is, mert az uniós klímacélok miatt 2035 után gyakorlatilag nem lehet forgalomba helyezni belsőégésű motoros autókat. Ennek tudatában a hagyományos hajtástípusú járművek fejlesztését visszafogták a cégek és helyette a teljesen elektromos járművekre koncentráltak.

A kifutó (német) támogatások következtében bezuhanó kereslet viszont rávilágított arra, hogy a fogyasztók nem feltétlen akarnak környezetkímélőbb autókra váltani. Ezek ugyanis továbbra is érezhetően drágábbak, miközben a hatótávolságuk és a töltőhálózatok kapcsán is sok a probléma. A gyártók számára viszont az EV-k fejlesztése és gyártása jelentős beruházásokkal járt, miközben a vártnál kisebb kereslet miatt a megtérülés a tervektől elmarad.

Ráadásul az EU 2035-ig folyamatosan szigorítja a környezetvédelmi előírásokat. Ezek egyrészt a még forgalomban lévő belsőégésű motorokra vonatkoznak (ilyen követelmény például az Euro 7 norma), de a teljes értékesítésre is. Így ezekkel is arra próbálták terelni a gyártókat, hogy az EV-k fejlesztését és értékesítését erősítsék. A 2025-ös változások miatt például az egyébként is nehézségekkel szembenéző EU-s vállalatok többmilliárd eurós büntetőadóval néznek szembe.

A kínai konkurencia már megjelent

A német cégekre a technológiai váltás és a gyengébb kereslet mellett egy további fontos teher is rárakódott. A korábban számukra nagy növekedést biztosító kínai piacon a helyi gyártók egyre erősebbek lettek, ami nem csak helyben okoz számukra kihívást, de ezek a cégek globálisan is egyre komolyabb konkurenseikké kezdenek válni.

A kínai cégek – a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) által is tiltott – az állami támogatások és a hatalmas helyi piac révén nagyon gyorsan tudtak fejlődni az utóbbi években, így egyre versenyképesebb termékeket tudnak kínálni, jellemzően az európai gyártók árainál jóval kedvezőbb szinteken.

A legnagyobb kínai cég, a BYD 2024-ben a Teslát megelőzve a legnagyobb elektromosautó-gyártó lett, és nagyon ambiciózus terveik vannak – e célból világszerte több nagy üzemet építenek, többek között Magyarországon is. A kínai importot ugyan a bevezetett védővámok révén valamennyire távol lehet tartani az EU piacától, ám az itt készülő járművek komoly konkurenciát jelentenek majd a német vállalatoknak is.

Azt is érdemes megemlíteni, hogy az energiaárak az Oroszország által indított ukrajnai háború után felrobbantak. Ugyan 2023-ban komoly áresést láthattunk, 2024 második félévétől ismét drágulás következett be, ami ugyancsak hozzájárul az európai ipar versenyképességi problémáihoz. Ez egyébként a magyarországi üzemek számára is komoly kihívást fog jelenteni – ez is közrejátszik abban, hogy a kormány által várt 3-4 százalékos növekedéssel szemben számos elemző sokkal visszafogottabb GDP-bővüléssel számol.

Kulcskérdés lenne az innováció

Ugyan a német luxusmárkák (Audi, BMW, Mercedes-Benz) még mindig viszonylag erősek, szemben a hosszú ideje nehézségekkel küzdő középkategóriás márkákkal (Peugeot, Citroen, Fiat), ám rajtuk is egyre nagyobb a nyomás. A fiatalabb vásárlók körében a megítélésük egyértelműen sokkal vitatottabb, de bizonytalan gazdasági helyzetben, ami az EU piacát is jellemzi a Covid-járvány óta, a korosabb fogyasztók is a jó ár-értékarányt keresik az autóknál. Mindez azt jelenti, hogy vagy a gyártáshatékonyságon kellene ezeknek a vállalatoknak is javítani, ami egyes modellek esetén alacsonyabb árakat tenne lehetővé, vagy jobb technológiával kellene kirukkolni. A probléma az, hogy a fent részletezett kihívások miatt a költséghatékonyság és az innováció terén is nehézségeik vannak az európai vállalatoknak.

Egyelőre csak találgatások vannak az újraválasztott amerikai elnök, Donald Trump lépései kapcsán. Ám óvatosságra adhat okot, hogy a politikus az elmúlt hetekben is folyamatosan jelentősen vámemelésekkel fenyegetőzik. Amennyiben ezeket az EU-val szemben is bevezetnék, az súlyosan érintheti majd a német autóipart és közvetve a magyar gazdaságot is.

Persze mindez nem azt jelenti, hogy az unió járműgyártásának befellegzett, az viszont látszik, hogy a jövőben változhat annak – korábbi – kiemelt jelentősége. A vállalatoknak költséghatékonyabban kell működni, nem véletlen döntött például a Volkswagen a cikkünk elején is említett jelentős leépítés mellett. Közben pedig fokozni kellene az innovációt is. A 2024-es tapasztalatok után nagy kérdés, hogy az EU módosítja-e a környezetvédelmi előírásokat, könnyítve az autógyártók helyzetén, esetleg fokozzák-e a támogatásokat, ilyen módon segítve az EV-k terjedését. Mindenesetre a járműipar 2025-ben is kihívásokkal teli év elé néz, ami érdemben befolyásolhatja a magyar gazdaság kihívásait is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!