7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kapnak-e extraadót a kórházi beszállítók, leállítják-e a budapesti egészségügyi fejlesztéseket, mennyi magyar nem tekinthető polgárnak, mi lett a beígért egymillió új munkahellyel? Ezekre a kérdésekre várjuk a miniszterelnök válaszait.

Múlt héten tartotta szokásos év eleji tájékoztatóját Orbán Viktor miniszterelnök. A  Kormányinfóra számos hírportált, újságot meghívtak, de azért így is csak egy szűrt mezőny jöhetett össze, mert például a 24.hu szerkesztőségét csalafinta eszközökkel tartották távol az eseménytől.

Orbán Viktor (MTI/Koszticsák Szilárd)
Orbán Viktor (MTI/Koszticsák Szilárd)

A megszokottól eltérően ezúttal nem e-mail formájában érkezett a meghívó a Kormányinfóra, hanem telefononon kaptak eligazítást az újságírók, hogy mely másik telefonszámon tudják regisztrálni magukat.

Ám ez sem jelentett garanciát arra, hogy a meghívottak kérdést tehessenek fel a miniszterelnöknek, mert a Kormányinfót vezető Kovács Zoltán államtitkár egy ponton berekesztette a tájékoztatót. Így viszont a jelenlévők fontos válaszok nélkül maradtak, akár a Kormányinfón elhangzott kormányfői bevezetővel kapcsolatban, akár attól független témában.

Portálunk munkatársa is hasonló helyzetbe került, ezért más módját választottuk annak, hogy  megismerjük a miniszterelnök álláspontját az általunk fontosnak tartott ügyekben. Kérdéseinket elküldtük a miniszterelnök sajtófőnökének, Havasi Bertalannak, s bár kisebb esélyét látjuk annak, hogy érdemi válaszokat kapunk, mint annak, hogy reakció nélkül marad a megkeresésünk, azért nem adjuk fel a reményt. Addig is lássuk, melyek azok a (dőlt betűs) kérdések, amelyeknek szerintünk el kellett volna hangozniuk a tájékoztatón, és amelyekre legalább írásos válaszban reménykedünk.

Miniszterelnök úr úgy definiálta a "polgárokat", hogy a saját lábukon állnak, nem rendelkeznek például hitellel. Miniszterelnök úr szerint jelenleg mennyi olyan magyar háztartás van, amelyik nem rendelkezik hitellel? Ők ezek szerint nem számítanak "polgárnak"?

Orbán Viktor a Kormányinfón egyebek mellett arról beszélt, hogy a magyar társadalom még nem áll teljesen készen a polgári Magyarország megteremtésére, majd részletezte, hogy mit ért "polgár" alatt, kik azok a polgárok. Például azok - hangzott el - akiknek nincs hitelük (mert önerőből képesek előteremteni a javakat). De vajon tudja-e a miniszterelnök, hogy ezzel a definícióval mennyi háztartást zár ki a polgárok közül? Ezt nem tudtuk meg a Kormányinfón, de lapunk megpróbált utánajárni, ebben a cikkben bemutattuk, hogy kik nem értek még meg arra, hogy a polgárság tagjaivá váljanak. Különbséget tettünk a hitelt az életminőség javítására, beruházásokra igénylők és a mindennapi életvitelhez kért kölcsönök között, mert feltételezésünk szerint a miniszterelnök sem tekinti egy halmaznak ezt a két ügyfélkört. Nem mellesleg manapság megint szárnyal a hitelpiac, és ez a nyilatkozatok szerint nincs ellenésre a pénzügyek felett őrködő intézmények - MNB, Pénzügyminisztérium - akaratának.

Miniszterelnök úr bejelentése szerint 800 ezer új munkahely keletkezett 2010 óta Magyarországon. A második Orbán-kormány 2010-ben azt ígérte, hogy 10 év alatt egymillió új munkahelyet teremtenek. Most 2020 van: hogy viszonyul a tegnap bejelentett 800 ezres szám ehhez az ígérethez?

Ehhez nem kell különösebb kommentár, vagy teljesült az ígéret, vagy sem. Tegyük hozzá, a 800 ezer új munkahely is dicséretes teljesítmény, amennyiben a közmunkát ettől függetlennek tekintjük. Nyilván ahány statisztika, annyi bizonyíték van arra, hogy teljesült-e a 10 évvel ezelőtti kampányszlogen, vagy sem, de a miniszterelnök által közölt számok legalábbis kétséget ébresztenek, hogy ki lehet-e pipálni ezt az ígéretet.

Miniszterelnök úr azt mondta a Kormányinfón a kórházi adósságokkal kapcsolatban, hogy nagy multik is vannak a beszállítók között, amelyek extraprofitot érnek el. Honnan tudja a magyar kormány, hogy extraprofit keletkezik ezeknél a cégeknél? Honnan tudja a magyar kormány, hogy a magyarországi tevékenységükből származik az extraprofit? Mivel ezek a cégek önként nem fognak lemondani erről a pénzről, milyen megoldások jöhetnek szóba az extraprofit becsatornázására az adósság csökkentésébe: különadót vetne ki a kormány ezekre a cégekre, vagy az árakat próbálják letörni?

A magyar egészségügy egyik gyógyíthatatlan problémája a finanszírozási rendszer elavultsága. Nem oda és nem annyi pénz megy, amennyinek mennie kellene. A kormányfő szavai alapján ezért részben a beszállítók tehetők felelőssé, amelyek a piaci átlagot meghaladó profitot tesznek zsebre, okfejtéséből levezethetően azért, mert monopolhelyzetben vannak. Arról ugyanakkor nem beszélt a tájékoztatóján, hogyan képzeli a cégek megsarcolását. Az biztos, hogy ezek a beszállítók egyrészt nem fogják elismerni, hogy extraprofit keletkezne náluk, másrészt önként egy fillér nyereségről sem fognak lemondani. Marad tehát a központilag irányított beavatkozás a piacba, ami történhet az árak maximalizálásával, extra adó kivetésével, vagy piaci szereplők kiszorításával. Bármelyik eszközt is alkalmazza a kormány, újabb jelentős nemzetközi felzúdulást fog kiváltani, hiszen a korábbi, piacszabályozó intézkedései is perekhez, uniós kötelezettségszegési eljárásokhoz vezettek. (Részben ide kívánkozik, hogy a miniszterelnök a Kormányinfón a kórházi fellesztések leállítását helyezte kilátásba, amíg meg nem történik a várótermek, kórtermek felújítása ott, ahol erre három éve nem került sor. Megválaszolatlan kérdés jelenleg, hogy ez hogyan viszonyul a főváros és a kormány alkujához, amely szerint 50 milliárd forint jutna a budapesti ellátóhálózat fejlesztésére, beleértve az eszközpark frissítését. Az ügynek tehát erős politikai színezete van, ezért sem mellékes, hogyan befolyásolja a legfrissebb kormányzati intézkedés a budapesti egészségügyi fejlesztési programot.)

Nemrég érdekes vita alakult ki a pénzügyminiszter és a jegybankelnök között az euró bevezetéséről, ja egybankelnök szerint érdemesebb volna egy eurázsiai monetáris rendszerhez közeledni inkább, mintsem az euróhoz. Miniszterelnök úr hogyan tenne igazságot ebben a kérdésben, szerinte csak az euró válthatja a forintot idővel, illetve lát-e reális lehetőséget arra, hogy 2030 előtt Magyarország bevezesse az eurót?

A Kormányinfón nem derült ki, hogy Orbán Viktor szerint is van-e alternatívája az eurónak (a gondolat megfogalmazója Matolcsy György jegybankelnök volt), vagy kizárlólag az euró válthatja a forintot. És ha utóbbi álláspontot osztja, mikor lehet reális a közös pénz bevezetése. A kormányfő mostanában 2030-g terjedő stratégiai tervekkel szokott előállni, ezért adja magát ez a dátum, amelyhez képest meghatározható az euró bevezetésének időzítése. Megérzésünk szerint ha a miniszterelnökön múlik, Magyarországon nem váltja fel a forintot az euró ebben az évtizedben. Mindössze annyi derült ki, múlt csütörtökön, hogy a kormányfő véleménye szerint Magyarország nem áll készen arra, hogy az eurót bevezesse, annak a mostani bevezetése beláthatatlan, katasztrofális következményekkel járna.

Miniszterelnök úr évekkel ezelőtt kifejezte óhaját, hogy egyszámjegyű legyen a személyi jövedelemadó kulcsa. Eddig erre nem került sor, de a pénzügyminiszter nemrég bejelentette, hogy 2021-ben változhat az szja mértéke. Mikor lehet 9 százalékos, vagy még alacsonyabb az szja kulcsa?

Ez egy olyan kívánsága a miniszterelnöknek, amelyik nem teljesült, tehát lényegében a fehér holló kategóriába tartozik. Az szja mértéke jelenleg 15 százalék, de ezen szinten be is ragadt évekkel ezelőtt. Újabb csökkentésre a jelek szerint 2021-től nyílhat alkalom, kérdés, hogy akkor egy lépésben visszanyesik-e 10 százalék alá (mintegy 600-700 milliárd forint bevételtől fosztva meg a költségvetést) az adót, vagy fokozatosan haladnak. A munkaerőpiac, a fogyasztói kereslet szempontjából a nagyobb csökkentés lenne a meggyőző, de figyelembe kell venni a költségvetés teherbíró képességét is.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!