4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az olajtermelő országok szövetsége jelentős kitermeléscsökkentést határozott el, az olaj ára mégis csökkent. Így az autósokat egyelőre nem érinti az intézkedés, az árak akár csökkenhetnek is - derül ki a legfrissebb Mfor Üzemanyagár-figyelő írásból.

Hétről-hétre jelentkező sorozatunkban, az Mfor Üzemanyagár-figyelő legutóbbi anyagában azt jeleztük előre, hogy az OPEC+ ülése lehet az, ami kimozdíthatja a szűk sávba ragadt olajárakat. Az elemzők előzetesen azt feltételezték, hogy a nyári napi 1 millió hordónak megfelelő kitermelés-visszafogás után akár ennél nagyobb csökkentésről is születhet döntés, ennek folyományaként pedig emelkedő olajárra lehetett következtetni. Értelemszerűen az alapanyag árának növekedése a finomított termékeknél, így az üzemanyagoknál is érezteti hatását.

Az Eurostat legutóbbi adatai még az OPEC+ csütörtöki ülése előtti helyzetet tükrözik, így nem meglepetés, hogy érdemi változás nem igazán volt az árakban. A benzin esetében – euróban számolva – a magyarországi árak továbbra is az európai középmezőny alsó felében találhatóak.

Ami a régiós rangsort illeti, ott egy picit sikerült javítani. Ez persze leginkább a forint árfolyamának javulásával hozható összefüggésbe. Mindenestre, míg egy héttel korábban hat országban is olcsóbb volt a 95-ös, mint hazánkban, addig a legutóbbi adatok szerint már csak négy helyen lehet alacsonyabb áron tankolni.

Ha az európai gázolajárakat hasonlítjuk össze, akkor ismét csak azt lehet mondani, hogy a magyarországiak a középmezőny olcsóbb felében vannak. Ugyanakkor a dízel esetén is igaz az, hogy a régiós összehasonlításban némileg javult a helyzet. Az egy héttel korábbi adatok szerint a régióban öt olyan uniós ország volt, ahol alacsonyabbak az árak, mint Magyarországon, ezen a héten viszont már csak négy.

Milyen árakra számíthatnak a magyar autósok?

Az utóbbi hetekben a forint árfolyama stabil az euróhoz viszonyítva, hiszen 378-383 között mozgott, és a dollár ellenében sem volt komolyabb kilengés. Sőt, mivel az euró erősödött a zöldhasúval szemben, így értelemszerűen ez a forint számára is kedvező volt.

Csökkenő árakat hozhat a Mikulás. Fotó: Depositphotos
Csökkenő árakat hozhat a Mikulás. Fotó: Depositphotos

Az üzemanyagárak szempontjából a finomítói marzsok is csökkenést mutattak. Emellett a nyersolaj mozgása lehet a következő héten hatással a benzinkutak áraira. Jó hír, hogy miközben a cikk elején említett OPEC ülést megelőzően a Brent drágult, a bejelentés után esés jött. Igaz, az olajárak a csütörtöki 2 százalékos csökkenést követően pénteken stabilan alakultak. Az utóbbi napok mozgását az elemzők azzal magyarázták, hogy a piac nincs meggyőződve arról, hogy az OPEC+ koalíció legutóbbi termeléscsökkentési köre képes lesz újra a magasba lökni az árakat a közelmúltbeli visszaesést követően.

Az OPEC+ termelők csütörtökön megállapodtak abban, hogy a jövő év első negyedévében napi mintegy 2,2 millió hordó (bpd) kőolajat vonnak ki a világpiacról, és ez a mennyiség egyébként magában foglalja Szaúd-Arábia és Oroszország 1,3 millió bpd jelenlegi önkéntes csökkentését is, a két ország a hírek szerint továbbra sem növeli a kitermelését.

Az OPEC+, amely a világ kőolajtermelésének több mint 40 százalékát adja, az idei évben folyamatosan a termelés csökkentésére összpontosított. Ennek köszönhetően az árak szeptember végén megközelítették a 100 dolláros szintet. Hiába azonban a kínálati oldal visszafogása, a recessziós félelmek, illetve a vártnál gyengébb kínai növekedés miatt az elemzők a keresleti oldalon még nagyobb visszaesését várnak. Ráadásul számos nagy gazdaság kapcsán, legyen szó az Egyesült Államokról, Kínáról vagy épp az EU gazdasági nagyágyúiról a 2024-es évre a korábban prognosztizáltnál gyengébb gazdasági növekedéssel számolnak. Emiatt pedig az olaj iránti keresleti is elmaradhat az előzőleg várt szinttől – a tőzsdék ezt kezdték az utóbbi időszakban árazni.

A fentiek miatt a következő héten kisebb mértékű árcsökkenés jöhet a magyar piacon. A dízel és a benzin is 5-8 forinttal csökkenhet a következő időszakban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!