Titokzatos nagyberuházás érkezik Pécs környékére az év végéig - erről tudósított másfél héttel ezelőtt a 24.hu. Ám a fejlesztésről részletek nem láttak napvilágot - eddig.
Lapunk értesülései szerint a “titokzatos” befektető egy, pontosabban vélhetően több autóipari beruházást hajt végre. Mivel a tárgyalások erről még zajlanak,
az érdeklődő vállalkozásokról csak annyit lehet tudni, hogy ezek döntő többsége kínai és egy új, Európában még nem jelenlevő autógyárhoz kapcsolódnak.
Értesüléseink szerint a most kialakítandó, hatalmas 600 hektáros területre egy autógyár és az ezt kiszolgáló gyárak és létesítmények érkezhetnek. Ez utóbbi körbe főleg logisztikai és alkatrészgyártó cégek tartoznak - de új akkumulátorgyár érkezése már nem várható.
Pécs és környéke érthetően került a kormány ipartelepítési stratégiájának központjába. A most kijelölt beruházási terület a 6-os főútvonal és az M60 autópálya között terül el, iparvágánnyal és vasútvonallal is ellátott - igaz, egyelőre 80 százalékban mezőgazdasági terület, amely kisajátítások után minősíthető át ipari parkká.
Erre információink szerint a kormány 7-10 milliárd forint körüli összeget szán.
Mivel a kelet- és nyugat-magyarországi területek (Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza és Győr környéke) már telítettek, logikus lépés a fejlődésben alaposan el- és lemaradt Dél-Alföldre telepíteni-csábítani a külföldi befektetőket. A kínai tőke észvesztően felgyorsult betelepülésének oka az az uniós szabályozás, amely 2027 után megszigorítaná az Unión kívülről érkező termékek importját - védővámokkal is.
Az eddigi legjelentősebb beruházás, az BYD is ennek jegyében települ Magyarországra, pontosabban Szeged környékére. Más kérdés, hogy a BYD eredetileg Pécsre akarta volna központosítani a gyártókapacitását, de úgy tudjuk, hogy az ottani városvezetéssel nem találtak közös nevezőt. Ezt valószínűsíti az a tény, hogy a pécsi közgyűlés egy éve határozatban döntött akkumulátorgyár megépítése ellen. Erre akkor a kínaiak a városhoz közel levő Sellyét szemelték ki - a mostani tervek szerint ez a gyár a Szeged közelében levő Kisteleken épül fel, és ott nem gyártanak csak összeszerelnek majd.
A pécsi fejlesztés első tervezetében még egy 400 hektáros terület szerepelt, ez nőtt immár 600 hektárra. Ezzel az új ipari parkkal kezdődhet el Pécs újraiparosítása, mert ez a gigaberuházás életet lehelhet az évek óta “tetszhalott” város gazdaságába.
Bár a kiszemelt beruházási célterület fejlesztése még nem kezdődött el, a szomszédos Pannova Ipari Parkba - ennek területe megközelítőleg 60 hektár - már rendre érkeznek megfigyelő-tárgyaló delegációk azért, hogy onnan megtekintsék a szomszédos, jelenleg még mezőgazdasági művelés alatt álló területet. A Pannova területén ugyanis már kiépített infrastruktúra, működő üzemek és irodaház is található, és a park mellett halad el a vasútvonal is. Éppen ezért elképzelhető, hogy e két terület fejlesztése párhuzamosan kezdődik-folytatódik, feltéve, hogy a beruházás zöld utat kap Pécsett és a kormány részéről is.