Az elmúlt években ugyan Kínában is rohamléptekben bővül a motorizáció, egyelőre semmi nem fenyegeti az USA pozícióit. Így várhatóan még jó ideig a világ legnagyobb importőre marad Amerika. Éppen ezért különösen nagy súlya van annak, hogy Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke komoly fenyegetést küldött számukra, a hétvégén azt jelezte, hogy 20 százalékos vámot vet ki az Európai Unióból importált autókra, ha az európaiak nem bontják le gyorsan az amerikai termékeket sújtó vámokat és kereskedelmi akadályokat.
Egy új vám ugyanis szignifikáns hatással járna, az európai autógyártók jövedelmeit nagyjából 10 százalékkal vetné vissza. Talán személetesebb, ha összegekkel is jelezzük a tétet: az Eurostat számai szerint az amerikai piacra éves szinten 254 milliárd euró értékben szállítanak autókat, miközben az EU-ba a tengerentúlról csak 77 milliárd euró értékben érkeznek járművek. Az is beszédes adat, hogy a washingtoni székhelyű Autógyártók Szövetségének számításai szerint az importált járművel átlagosan 5800 dollárral drágulhatnak. A drágulást a prémium kategóriában még talán át tudják a cégek hárítani a vevőkre, de az olcsóbb kocsik esetében valószínűleg a forgalom visszaesésével járna a vámok bevezetése.
Miután az amerikai exportból a legnagyobb szeletet a német vállalatok hasítják ki, ezért az ottani gazdaságot fogja elsősorban sújtani a kereskedelmi háború újabb frontja. A potenciális hatásokat Ricardo Garcia, az UBS vezető elemzője összegezte, akit a CNBC idézett. A közgazdász szerint az autóipar problémái az egész német gazdaságot érintenék, és a GDP-t 0,2 százalékkal csökkentené ennek a sarcnak a kivetése. A teljes EU-s GDP számára pedig 0,1 százalékot jelentene.
Azt nagyon nehéz számszerűsíteni, hogy hazánk számára milyen mértékű visszaeséssel járna, az azonban bizonyos, hogy a magyar GDP-t is lefele húzná, ha Trump megvámolná az importált autókat. Jelzésértékű, hogy a a járműgyártásnak a magyar gazdaságban évről-évre egyre nagyobb súlya van. 2016-ban ez az ágazat adja a magyar export 20 és a GDP 5 százalékát. Beszédes adat az is, hogy értéke 7 év alatt 1700 milliárd forintról 4100 milliárd forintra nőtt, köszönhetően annak, hogy a magyar járműgyártás főként exportra ment. Így a német gyárakat ért támadás a magyar exportot is érzékenyen érinthetné, ennek továbbgyűrűző hatása pedig a külkereskedelmi mérleg romlása és a forint gyengülése lehet.
Ugyanakkor az elemzők felhívják a figyelmet, hogy az autóiparon túlmutató hatása is lenne a vámoknak. Az visszaeső nyereség miatt az autógyárak részvényei akár tovább csökkenhetnek, miközben az elmúlt napokban már komoly mínuszokat láttunk a VW, a Daimler és a BMW esetében is. Ezen felül a befektetők amiatt is szomorkodhatnának, hogy várhatóan alacsonyabb osztalék ütné a markukat.
Arról sem szabad megfeledkezni, hogy az utóbbi időben az autóiparban látványos és a korábbinál is erősebb kutatás-fejlesztési tevékenység zajlik, legyen szó akár az alternatív üzemanyagok, akár az önvezető járművekről. Az eredmények visszaesése akár az ilyen költségek lefaragásával is járhatna, ami újabb területeket érintene.