A pizza igazi karrierje nem is Itáliában, hanem Amerikában kezdődött. A sokezer számra érkező olasz bevándorlók honosították meg az Újvilágban e praktikus tésztaételt. Eleinte fiatal fiúk a fejükre rögzített kerek tálcáról kínálták a szeleteket, néhány centért. Később már Amerikából érkeztek Európába a pizzaláncok, hogy aztán ennek az ételnek sokféle olasz és tengerentúli változatát kínálják.
A Kincsem Parkban rendezett, körhintás, zenés, búcsúhangulatot árasztó vetélkedésen 23-an álltak rajthoz, amatőrök és profik egyaránt. Inkább a nápolyi változat uralkodott – a vékony tészta, a feltétek, és a 400-450 fokon történő 2-3 percig tartó sütés. A zsüri tagjai közé tekintélyes olasz és magyar vendéglátós szakembereket hívtak.
Verseny Pármában és Budapesten
A Piaggio Pizzakészítő Bajnokság – amelyet a Tavaszi Food Truck Show keretében rendeztek meg – ötletgazdája és fő szervezője Kovács Lázár, aki tavaly a duó kategóriában, Damu Lászlóval közösen, a 7. helyezést érte el Olaszországban, a Pármában megrendezett Pizza Világbajnokságon.
"A hazai bajnokság célja a fiatal pizzaszakácsok támogatása, fejlődésének elősegítése a versenyzésen keresztül, bizonyítási és rutinszerzési lehetőséget és motivációt nyújtva azoknak, akik még nem tudnak elindulni a világbajnokságon" – mondta érdeklődésünkre Kovács Lázár. Azt is megtudhattuk, hogy a magyar konyhában szintén akad példa hasonló ősi, laktató étekre, ilyen például a langalló, csak éppen más formában sütik meg, és eltérő módon gazdagítják.
Melyik a legkerekebb?
A legek versenye volt ez: a legszebb, legfinomabb és legkerekebb tésztákat díjazták, a közel 1 millió forint összdíjazású, egyfordulós vetélkedésen. A sajtótájékoztatón olyan szakmai titkokról is hallhattunk, hogy mennyire fontos a higiénia, a megfelelő öltözék, s az, hogy milyen ügyesen bánnak a sütővel a versenyzők.
A versenyt több olasz cég is támogatta, elsőként a névadó Piaggio, illetve a Buratti, amely osztrák-olasz, Magyarországra sok alapanyagot szállító vállalat. Olyan hozzávalókkal látják el a hazai megrendelőket, mint az igazi, belül kissé folyós bivalymozzarella, amely itthon kevés helyen kapható, vagy például a konzervben árusított grillezett padlizsán, vagy a mélyhűtve kapható szokatlan formájú, téglalap alakú, tészta.
Gyors, egyszerű, olcsó
Ami magát a főszereplőt illeti, az egyáltalán nem hasonlított a hazai mirelit termékekhez, vagy ahhoz, amilyet a futárok szállítanak házhoz, de azokhoz sem, amelyeket némely magyar étteremben pizzának neveznek. Eleve más stílusú a római fajta, mint ahogy az is, amilyet a híres amerikai lánc üzleteiben sütnek.
Ja, és hogy mégis mi a titka a pizzának? Nos, az, hogy gyors, egyszerű elkészíteni és viszonylag olcsó. De a sikerhez az olaszok zseniális marketing érzéke is kellett, amivel a legegyszerűbb élelmiszert is ügyesen tudják eladni és világhírűvé tenni.
Végül, de nem utolsósorban a helyezettek: első lett Szabó Sándor, a második Suzster Attila, a harmadik Bóka András.
Az olasz konyha rejtelmeivel laptársunk, a Privátbankár.hu is foglalkozott, itt olvashatja el a cikket.