4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az olaj ára az utóbbi időben sokat emelkedett, ami ezen a héten már a kutaknál is látszódott, hiszen a gázolaj ára többször is jelentősen drágult. Sajnos a folyamat nem torpant meg, így a jövő héten újabb áremelések elé nézünk - derül ki a friss Mfor Üzemanyagár-figyelőből.

Az mfor.hu heti rendszerességgel jelentkező üzemanyagár-figyelő sorozatában az előző pénteken komoly áremelkedést előlegeztünk meg, részen az olaj drágulása, részben a dollár erősödése miatt. Ha valaki követi a forintban fizetendő árakat, akkor tudja, hogy éppen pénteken ugrott meg a gázolaj ára 11 forinttal. Ráadásul úgy, hogy szerdán már 15 forinttal megemelte a Mol a nagykereskedelmi árait. A fentiek miatt a hazai kutakon a gázolaj 676 forint körüli átlagáron forog. Kisebb áremelkedéssel megúszák a benzint használók, bár ők sem dőlhettek hátra, hiszen két lépésben ez az üzemanyagfajta is összesen 15 forinttal drágult a héten.

Az érdekesség ugyanakkor az, hogy az Eurostat adatai alapján euróban nem volt drágulás a gázolaj esetében. Ez még akkor is meglepő, ha a hét elején tapasztalt számokat mutatják, míg a hazai áremelések csak szerdán és pénteken léptek életbe. Ugyanakkor a dízel ára már az ezt megelőző héten elkezdett felfele kúszni. A lényeg, hogy az euróban számított változásoknak köszönhetően a régiós rangsorban az egy héttel korábbi – nem túl dicsőséges – vezető pozíciót Magyarország átadta, és Ausztriában ismét drágább volt ez az üzemanyagfajta.

Ha az Európai Unió egészét nézzük, akkor továbbra is megfigyelhető bizonyos fokú korreláció az életszínvonal és az árak között. Ennek megfelelő az északi országokban kell a legtöbbet fizetni, de Nyugat-Európában is egyértelműen magasabbak az árak, mint a keleti régióban.

Hasonló egyébként a helyzet a benzin esetén is, a 95-ös oktánszámú üzemanyag Európa nyugati felén egyértelműen drágább, mint a közösség keleti országaiban. Ráadásul ennek a típusnak az ára a szeptember 4-11. közötti időszakban sok helyen tovább emelkedett. Ebből a szempontból megnyugtató, hogy Magyarország kivétel volt.

Ha a közép-európai országokat nézzük, akkor persze közel sem ennyire rózsás a helyzetünk, hiszen az általános jövedelmeket tekintve a magyar autósoknak továbbra is sokat kell fizetni. Csak az osztrák és a szlovák kutaknál drágább a benzin, mint nálunk.

Egy héttel ezelőtt az jeleztük előre, hogy a meglóduló olajár és a dollár erősödése együttesen olyan hatással van, amely rövid időn belül érvényesülni fog a töltőállomásokon is. Mondhatnánk, hogy sajnos nem tévedtünk, hiszen ahogy azt a cikkünk elején is jeleztük, a gázolaj esetében kifejezetten nagy áremelkedés volt a napokban, de nőtt a benzin ára is.

Fájó, hogy a Brent olaj tőzsdei jegyzése továbbra is szinte töretlenül emelkedik, ennek eredményeként pénteken átlépte a 94 dolláros szintet. Ez az egy héttel korábbihoz képest 4 százalékos ugrásnak felel meg. A mostani árfolyam 11 hónapos rekordnak számít, tavaly októberben volt ennél feljebb a jegyzés.

Egyre fájóbb az árak emelkedése. És hol van még a vége? Fotó: Depositphotos
Egyre fájóbb az árak emelkedése. És hol van még a vége? Fotó: Depositphotos

Ráadásul autós szempontból a kilátások sem túl örvendetesek, hiszen mind a keresleti, mind a kínálati oldalról érkező hírek további áremelkedést valószínűsítenek. Utóbbi esetében továbbra is Oroszország és Szaúd-Arábia termeléscsökkentése áll a fókuszban, amelyet egyelőre nem tudnak más forrásokkal, például iráni vagy Venezuelából származó olajjal pótolni. Ráadásul most azon várakozások is változnak, hogy a kereslet továbbra is nyomott lesz.

A pénteken közzétettek szerint a vártnál jobb kínai gazdasági adatok érkeztek, ráadásul a rekord olajfogyasztásról szóló jelentések megerősítették azt a nézetet, hogy a világ második legnagyobb nyersolajfogyasztójának kereslete továbbra is növekedni fog. A most közölt kínai statisztikák szerint ugyanis a kőolaj-finomítók feldolgozása augusztusban rekordszintre, 64,69 millió tonnára emelkedett, ami 19,6 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Bár a statisztikákból nem derül ki, de a finomítók magas teljesítménye mögött részben az áll, hogy számos új egység indult be idén, amelyek egyébként hozzájárulnak ahhoz is, hogy az európai piacokról kieső finomított orosz olajtermékek ne okozzanak az EU-ban hiányt.

Aki emlékszik a tavaly novemberi magyarországi eseményekre a kutak előtt kígyózó sorokra, az vélhetőleg a fentieket összességében inkább pozitívumként látja. A megnövekedett kínai kereslet viszont rövid távon nem előnyös. Tekintve, hogy ezzel párhuzamosan az utóbbi időszakban a dollár is tovább erősödött ez további áremeléseket generálhat a magyar piacon. Így a gázolaj ára akár már az őszi időszakban átlépheti a 700-as szintet, ahogy azt egyébként lapunk elemzése korábban prognosztizálta.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!