8p

Amitől sokan tartottak, elmaradt az első félévben: a kormányzatot a januártól júniusig tartó időszak adatai alapján semmiképp sem lehet a fiskális alkoholizmus vádjával illetni. Sőt, a második negyedévben 8 éve nem látott többletet halmozott fel a költségvetés. A választási év felé közeledve azért sokasodnak a kérdőjelek.

Rendkívül kedvezően alakultak a hazai költségvetési folyamatok a második negyedévben. A kormányzati szektor 480 milliárd forintos többletet produkált. Ennél nagyobb szufficitre több mint 8 éve, vagyis 2017 első negyedéve óta nem volt példa.

Arra számítani lehetett, hogy a bevételi oldalon a fogyasztás felpörgése pozitívan hathat a kormányzati szektor áfabevételeire, és a béremelkedés miatt a munkavállalói hozzájárulások is nőhetnek. Ettől függetlenül nagy meglepetést keltett, hogy 6 év, vagyis 2019 második negyedéve óta először, a kormányzati szektor bevételei (vagyis a központi kormányzaté, a helyi önkormányzatoké, a társadalombiztosítási alapoké, és egyes állami intézményeké, vállalatoké) meghaladták a kiadásokat, a költségvetési hiány pedig így GDP-arányosan 4,5 százalékponttal javult.

Ez pedig nemcsak a hiány jelentős lefaragásához volt elegendő, hanem áprilistól májusig 480 milliárd forintos, GDP-arányosan 2,2 százalékos többletet láthattunk. Tavaly ilyenkor még 2,3 százalékos deficitről beszélhettünk.

2024 egészében a kormányzati szektor 4090 milliárd forint hiányt halmozott fel, ami a GDP 5 százaléka volt. Az idei első féléves deficit 310 milliárd forint, a GDP 0,7 százaléka. Ez alapján jól látható, hogy komoly mozgástér nyílhatott a kormányzat számára a költések, jóléti kiadások, osztogatások felpörgetésére.

Már csak azért is, mert az ESA-szemléletű hiány a kedvező első félév ellenére 2025 egészében a GDP 4,4 százalékán alakulhat – írja kommentárjában Molnár Dániel, a GFÜ Gazdaságelemzési Központ vezető elemzője. De a várakozások előtt nézzük még meg, milyen tételek is okozták az első hat hónap pozitív meglepetését!

Jól jöttek az osztalékok és a magas áfa

Az, hogy egy negyedévben többletet ér el a kormányzati szektor, olyannyira nem szokványos jelenség Magyarországon, hogy a mostanit leszámítva 1999 óta csak ötször volt rá példa. A költségvetés bevételei áprilistól júniusig 11,8 százalékkal nőttek, míg a kiadások szerény mértékben, 1,2 százalékkal bővültek. Az első félév vonatkozó adatai 10,1 százalék, illetve 2,6 százalék.

A magas, 27 százalékos áfa ismét megtette a hatását
A magas, 27 százalékos áfa ismét megtette a hatását
Fotó: Depositphotos

„Emögött egyrészt az áfabevételek 11,7 százalékos emelkedése húzódik meg, amelyet a magasabb fogyasztás és a kiutalások visszaesése támogatott. A leggyorsabb ütemben a jövedelem- és vagyonadókból származó bevételek növekedtek, 15,7 százalékkal. A dinamikus béremelkedésnek köszönhetően a társadalombiztosítási hozzájárulásból is számottevően, 9,2 százalékkal több bevétele keletkezett a költségvetésnek” – magyarázta Molnár Dániel.

Van még egy tétel, ami jelentősen kozmetikázott az eredményen, nevezetesen a részben vagy teljesen állami tulajdonban lévő vállalatok első féléves osztalékfizetései. Ez a tétel az egyéb bevételek rubrikában jelenik meg, ami 11 százalékos bővülést mutat.

A két legnagyobb osztalékfizető a 100 százalékos állami tulajdonban lévő MVM (213,5 milliárd forinttal), és a Szerencsejáték Zrt. (a tavalyi eredmények alapján 100 milliárd, míg idén júniusban 200 milliárd forinttal) voltak, de a Mol, az ANY Biztonsági Nyomda, a Magyar Posta Zrt., az OTP, a Richter és kismértékben a Waberer’s is hozzájárultak osztalékfizetéseikkel az államkassza gyarapításához.

Az osztalékfizetések egyszeri tételekként jelentkeztek, a gazdasági folyamatokat a fogyasztásból és a jövedelmekből keletkező bevételeken keresztül lehet jobban megragadni.

„Ha csak ezt a két számot nézzük, akkor egy olyan gazdaság képe van előttünk, amely jelentős növekedést mutat. Tudjuk persze, hogy ezzel szemben a gazdasági növekedés alacsony, csak pont két olyan tényezőnél van jelentősebb növekedés, ami a költségvetés szempontjából igencsak fontos: a béreknél és a fogyasztásnál” – mondta Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza.

Miért nem dobták meg a kiadásokat a lejáró állampapírok?

És most nézzük a kiadási oldalt! Az államkasszából kifolyó összegek az első félévben csak enyhe, 2,6 százalékos növekedést mutattak. „A kiadásokat egyrészről a 10,7 százalékkal emelkedő munkavállalói jövedelmek húzták, ami mögött a költségvetési szféra bérfejlesztései húzódnak meg. A legnagyobb visszafogó szerepet pedig a kamatkiadások 11,1 százalékos csökkenése játszotta” – tette hozzá Molnár Dániel.

Felmerül persze a kérdés, hogy az év elején a lakosságnak kifizetett, lejáró állampapírok utáni kamatok miért nem terhelték meg jobban ezt a sort? A válasz technikai okokra vezethető vissza. „Az Európai Unió módszertana (ESA) előírja, hogy nem egyszerre, a kifizetés időpontjában kerülnek elszámolásra ezek a kamatfizetések, hanem folyamatosan, szétterítve az év egészére. Az év elején kifizetett, magasabb kamatozású prémium állampapírok utáni összegek egy része így a tavalyi évet terhelte meg, míg az idei első hat hónapot már az alacsonyabb kamatozású papírok utáni kifizetések érintették” – magyarázta Regős Gábor.

A jelenlegi makrogazdasági folyamatokat az is jobban segít megérteni, hogy az államkassza beruházásokra fordított kiadásai mindössze 2,5 százalékkal nőttek, ami reálértéken, inflációval kiigazítva csökkenést jelent. Vagyis itt is visszaköszön a magyar gazdaság kettőssége: szenvedő ipar és állami (valamint vállalati) beruházások, de még mindig magas (ámde csökkenő) bérdinamika és emelkedő fogyasztás. Az állami infrastruktúra-fejlesztések elmaradásának hátterében pedig az európai uniós forrásokhoz való korlátozott hozzáférést is megjelölhetjük.

A szigorú félévet szabad póráz követheti?

A második félévben jelentős mozgástér látszik a költségvetésben, hiszen az első féléves 0,7 százalékos hiány az év végére a várakozások szerint 4,4 százalék lehet GDP-arányosan. Már most láthatjuk azokat a tételeket, amik mindenképp hozzájárulnak a július utáni költségvetési helyzet felborulásához. „A családi adókedvezmény 50 százalékos emelése júliustól, a háromgyermekes édesanyák szja-mentessége októbertől egyaránt számottevően mérséklik a bevételeket. Eközben a költségvetési szféra bérrendezései (pedagógusok, önkormányzati, kormányzati tisztviselők) a kiadási oldalon jelentkeznek plusz tételként. De a Demján Sándor Program elemei is egyre hangsúlyosabban jelennek meg” – sorolta az egyenleget rontó tényezőket Molnár Dániel.

Nagy Márton és Varga Mihály, NGM és MNB: nagy kérdés, hogy milyen lesz jövőre az összhang
Nagy Márton és Varga Mihály, NGM és MNB: nagy kérdés, hogy milyen lesz jövőre az összhang
Fotó: MTI/Lakatos Péter

Jövőre pedig választási év, ami mindig jelentős kockázatokat hordoz magában a költségvetési fegyelem szempontjából. Az elemzők egyelőre ennek ellenére sem látják, hogy jövőre nagyon drasztikusan elszaladna a hiány. Persze a választási kampány hevében sok minden előfordulhat még.

„A családtámogatások bővítése januártól folytatódik, miközben az Otthon Start Program költségvetési hatása is 2026-ben jelentkezik. Ezen tényezőket ugyanakkor ellensúlyozza, hogy mérséklődnek a kamatkiadások, miközben a gazdasági növekedés is várhatóan megélénkül jövőre” – osztotta meg várakozásait Molnár Dániel.

Az elemző szerint a GDP-arányos költségvetési hiány jövőre csökkenhet, 4 százalék közelébe, miközben a régiónkban kiemelkedően magas, 73 százalék körüli államadósság-rátánk is mérséklődhet. Ehhez persze hozzátehetjük, hogy nemcsak az esetleges, még nem ismert választási kiadások, de akár egy, a most reméltnél kedvezőtlenebb 2026-os makropálya is módosíthatja ezt a szcenáriót. Nem beszélve arról, hogy az erősebb gazdasági növekedést a kormányzat mekkora részben akarja hiánycsökkentésre és az államadósság lefaragására fordítani.

Regős Gábor szerint sem borítékolhatók a jelenlegi várakozások a választási évre fordulva. „A mostani, első féléves adat egy kifejezetten szigorú költségvetési politikáról, és semmiképp sem fiskális alkoholizmusról árulkodik. Kérdés persze, hogy ez az év második felében is így tud-e maradni, közeledve a választásokhoz” – fogalmazott az elemző.

Ami talán bizakodásra adhat okot, hogy a magyar kockázati megítélés szempontjából az egyik kulcstényező a költségvetési helyzet. A kormány vélhetően nem akarja kockáztatni a befektetésre ajánlott kategóriánkat, márpedig a helyzet most meglehetősen éles: az S&P és a Moody’s is csak egy szinttel tartja a magyar államadósság besorolását a bóvli kategória fölött.

Regős Gábor szerint az idei negyedik negyedévben ugrik majd meg igazán látványosan a hiány, de az éves deficit így is vélhetően csökken a tavalyihoz képest. „Ahhoz, hogy ez így is történjen, továbbra is kell a fegyelmezett fiskális politika” – tette hozzá az elemző. Jövőre pedig meglátjuk: ember tervez, választás végez. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!