Az elmúlt időszakban hangsúlyos szerepet kapott a személyautók károsanyag-kibocsátása, ami a környezetvédelmi szempontok miatt teljesen érthető, de érdemes pontosan megnézni, milyen eredményeket értek el a gyártók.
Nemzetközi szinten a gépjárműgyártásból származó összes széndioxid-kibocsátás 2008 óta 24 százalékkal csökkent, az egy autóra jutó szén-dioxid-kibocsátás pedig 30 százalékkal csökkent. Szintén kedvező, hogy a járműgyártáshoz kötődő vízfelhasználás 31 százalékkal mérséklődött. A környezetvédelmi szempontból fontos eredményeket annak ellenére érték el a gyártók, hogy 2008-tól 2017-ig nőtt a legyártott autó száma - derül ki a Magyar Lízingszövetség legfrissebb - részben az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) felmérésein alapuló - összeállításából. Szintén lényeges, hogy az egy autó után keletkezett hulladék mennyisége 14 százalékkal csökkent.
Tekse Kálmán, a Magyar Lízingszövetség alelnöke közölte: "A személyautók károsanyag-kibocsátását nézve a dízelmotoros autók is kiemelt szerepet kaptak az utóbbi időszakban, ám több mértékadó felmérés szerint a legkorszerűbb dízelmotoros autók a károsanyag-kibocsátást nézve felveszik a versenyt a benzinmotoros társaikkal. A Fleetnews brit flottapiaci szakportál szerint a legújabb dízelmotoros autóknak átlagosan 71 százalékkal kisebb a károsanyag-kibocsátásuk, mint a benzines társaik." Ráadásul a legújabb dízelek a valós tesztek alapján 18 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a korábbiak. A másik fontos paraméter, a nitrogén-oxid-kibocsátás a korszerű dízeleknél kilométerenként 48 milligramm, ez pedig azt jelenti, hogy a legtisztább dízelek már megközelítik a legújabb benzinesekre vonatkozó 36 milligrammos értéket.
Összességében, bár a dízelautók iránti kereslet csökkent, a jövőben a visszafogott károsanyag-kibocsátásuk és az alacsony fogyasztásuk miatt újra népszerűbbé válhatnak nemzetközi szinten, így például Magyarországon is. Tekse Kálmán kiemelte, hogy a kishaszonjárműveknél és személygépkocsiknál magas futásteljesítménynél jelenleg még nincs is semmilyen alternatíva a dízelmotoros autókhoz képest. A Magyar Lízingszövetség alelnöke utalt arra, hogy a régebben gyártott - Euro III-as és Euro IV-es környezetvédelmi besorolású – dízelmotoros járművekkel vannak gondok, ezért ezeknek az importja nem javítja a magyar járműállomány állapotát.
A dízelmotoros autók részben a lízingpiacon belül például a flottaszegmensben népszerűek a már említett alacsony fogyasztásuk miatt. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint az idei első negyedévben a lízingcégek 18,73 milliárd forintot helyzetek ki, ami 3 százalékos növekedést jelent éves összevetésben. "A lízingpiac teljes, 16 százalékos növekedésétől elmaradt a flottapiac 3 százalékos növekedése, ám utóbbi szegmens sajátossága a ciklikusság. Egy-egy nagyobb tender jelentősen befolyásolja a flottapiaci számokat" - mondta Tekse Kálmán. A Magyar Lízingszövetség szakértői szerint összességében a dízelmotoroknak van keresnivalójuk az autópiacon a jövőben.