3p

Egy szakértő szerint nem úgy van, ahogy a miniszter a tegnapi Kormányinfón elmondta, Magyarország jogsértést követne el, ha nem tartóztatná le az orosz elnököt.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki Kormányinfón újságírói kérdésre azt válaszolta a Nemzetközi Büntetőbíróság (ICC) elfogatóparancsa kapcsán, hogy Magyarországon nem hajtanák azt végre.

"Nem tudjuk letartóztatni az orosz elnököt, mert nincs kihirdetve az a statútum, amely ezt lehetővé tenné"

- mondta, utalva arra, hogy az ICC statútuma nem jelent meg a Magyar Közlönyben, ezért a magyar jog szerint nem tekinthető érvényesnek.

Csakhogy Bakó Bea alkotmányjogász a Gemisten megjelent írásában arra jut, hogy ez így nem igaz.

"Az valóban igaz, hogy az ICC statútuma nincs kihirdetve Magyarországon, vagyis nincs külön törvény a nemzetközi szerződés hivatalos magyar szövegével. Ez meglehetősen szokatlan, de ettől még nem jelenti azt, hogy Magyarország a statútumot ne ratifikálta volna, azaz Magyarországon ne lehetne, sőt, ne kellene Putyint az ICC elfogatóparancsa alapján letartóztatni.
Magyarország az ICC statútumát ugyanis nem törvényben, hanem egyszerűen országgyűlési határozatban erősítette meg – méghozzá az első Orbán-kormány alatt, 2001-ben"

- fogalmaz a szakértő. Ugyan ez a határozat nem tartalmazza a statútum teljes szövegét, csak kijelenti megerősítését, ez Bakó Bea szerint egyenlő a ratifikációval, és erre az egyszerű, határozatban történő ratifikációra az akkor hatályos alkotmány is lehetőséget adott.

"Azaz a statútumot Magyarország ratifikálta, Magyarországot az ICC is részes államnak tekinti: ekként pedig nem igaz, hogy Putyint nem tartóztatnák le a magyar hatóságok, ha idejönne – vagy ha így tennének, azzal nemzetközi jogi kötelezettség teljesítését mulasztanák el"

- szögezi le Bakó Bea, aki felidézi, hogy a 2001-es határozat óta szocialista és fideszes kormányok alatt is próbálkoztak a kihirdetéssel, de ezek mindig elfogadás nélkül vagy visszavonással zárultak, legutóbb Trócsányi László fideszes igazságügyminiszter terjesztette be a törvényjavaslatot 2016-ban, de az Országgyűlés végül akkor sem szavazott róla.

Nem fejtették ki az igazság minden részletét? Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter  és Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő a Kormányinfó sajtótájékoztató 2023. március 23-án. Fotó: MTI/Soós Lajos
Nem fejtették ki az igazság minden részletét? Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő a Kormányinfó sajtótájékoztató 2023. március 23-án. Fotó: MTI/Soós Lajos

Gulyás Gergely azt mondta, a kihirdetés hiánya arra vezethető vissza, hogy a statútum ellentétes a magyar alkotmánnyal, ezért azt e formájában nem is lehetne kihirdetni alkotmánymódosítás nélkül.

A Bakó Bea által hivatkozott Kovács Péter, az ICC magyar bírája szerint a valódi ok az, hogy az ICC statútum alá tartozó eljárásokban nem érvényesek a hagyományos közjogi mentességek,

"magyarul államfők és egyéb közjogi méltóságok sem úszhatják meg a felelősségre vonást, emiatt pedig a Köztársasági Elnöki Hivatal akadályozta volna a kihirdető törvény elfogadását. Konkrétan le is van írva a Trócsányi-féle javaslat irományösszegzőjében, hogy azért zárták le, mert a KEH „nem teljesen értett egyet” a javaslattal.

Tehát a statútum igenis érvényes Magyarországon, de ezt a Fidesz-kormány nem fogadja el, és ennek a fő oka az lehet, hogy nem akarják elismerni, hogy bizonyos eljárásokban nem érvényesek a magyarországi mentességek. Ez mindenképpen egy érdekes vonatkozása a Putyin szempontjából minden bizonnyal csak elvi kérdésnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!