4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ahogy azt lapunknak beígérte Gulyás Gergely: elkészült az őszi adócsomag. A minimálbér-emelés miatt volt szükség a törvénymódosításra.

Ahogy arra számítani lehetett, a tavaszi adócsomagot egy őszi pakk követte, melyet tegnap nyújtott be a parlamentnek a Pénzügyminisztérium. Az Orbán-kormány a kiszámíthatóság jegyében állt át évekkel ezelőtt a költségvetési és adótörvények korai elfogadására, ám ezek nem bizonyultak időtállónak, általában a második félévben szükségessé vált a jogszabályok foltozgatása.

Így történt most is - ezt előlegezte meg egy korábbi Kormányinfón lapunk munkatársának érdeklődésére Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter -, ezúttal a minimálbér-emeléssel összefüggő adóügyekben kéri - és minden bizonnyal meg is fogja kapni - a parlament jóváhagyását a kormány.

Orbán Viktor miniszterelnök. Tovább préselik az önkormányzatokat.
Orbán Viktor miniszterelnök. Tovább préselik az önkormányzatokat.

Közismert, hogy nemrég megállapodás született a versenyszféra és a kormány között a jövő évi minimálbér és garantált bérminimum emeléséről. Előbbi 200 ezer forintra, utóbbi 260 ezer forintra emelkedik januártól. Ennek azonban megkérték az árát a munkaadók: a bérekre rakodó munkáltatói közterhek csökkentését várták el a kormánytól.

A tárgyalásokon megszületett kompromisszum azonban felülírta a kormány 2022-es adóterveit, amelyben még jövő év közepi adócsökkentések szerepeltek: így a szociális hozzájárulási adó 0,5 százalékpontos mérséklésre, valamint a szakképzési hozzájárulás kivezetése.

A bérmegállapodás miatt azonban ezt az intézkedést előre kellett hozni januárra, egyben át is kellett strukturálni, hogy a munkaadók partnerek legyenek a tárgyalások során. Az átstrukturálás azt jelentette, hogy összesen 4 százalékponttal csökkennek az adóterhek a jövő év elejétől, ebből 2,5 százalékot fed le a szochó, a fennmaradó részt pedig a szakképzési hozzájárulás teszi ki.

Ezt a változást vezetik át tehát a jogszabályokon a most benyújtott csomagban, de nem csak a kormány hoz "áldozatot" a munkabéke érdekében. Az önkormányzatoknak is ki kell venniük a részüket az orbáni gazdaságfilozófia értelmében, ezért a rendelkezések kiterjednek arra is, hogy a településeknek fizetendő iparűzési adó jövőre sem lehet nagyobb 1 százaléknál. Ezzel a lehetőséggel a 4 milliárd forint árbevételt meg nem haladó kkv-k élhetnek - az idénre vonatkozó szabályoknak megfelelően. Amelyik vállalkozás esetleg még nem tett erről szóló nyilatkozatot a NAV felé (ami elvileg a kedvezmény érvényesítésének a feltétele), az megteheti jövő év február 25-ig. 

Továbbá azt az intézkedést is meghosszabbítják a következő évre, amellyel az önkormányzatok által kivethető adókat a 2019. decemberi állapotoknak megfelelően befagyasztották 2021-re. Tehát ahogy idén, úgy jövőre sem bővíthetik mozgásterüket a helyhatóságok az adópolitikájuk által. Ez természetesen jelentősen korlátozza a gazdálkodást az egyéb megszorításokkal már amúgy is sarokba szorított településeken.

Mindezeken túl az ígéreteknek megfelelően módosul a kisvállalati adó mértéke, 11 százalékról 10 százalékra csökken a kulcs jövőre. A kisadózó vállalkozások tételes adóját is érintik a változások: a főállású adózók tb-ellátásuk alapját 102 ezer forintról 107 ezer forintra emelik, a magasabb összegű tételes adót fizetők esetében pedig 170 ezer forintról 179 ezerre nő az ellátás alapja. Az indoklás szerint erre azért kerül sor, mert a szochó csökkentésével összefüggésben az egyéni járulékoknak megfelelő adórész emelkedik (márpedig a nyugdíjjogosultság megállapítása során például ez a tétel számít, mióta a kormány beszántotta a magán-nyugdíjpénztárakat) a tételes közterhen belül.

Végül, de nem utolsósorban egy 2006 óta változatlan szabályozást is frissítenek: a fiatalok Start-számlájára történő befizetések után járó állami támogatás összege 6000 forintról 12 ezerre emelkedik, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermekek, illetve a nevelésbe vett gyermekek után járó 12 ezer pedig 24 ezer forintra nő (a Start-számlára történő befizetéstől függetlenül). E tételek tehát megduplázódnak, és az indoklás szerint a magasabb összegű támogatás a jelenlegi évi 60 ezer forint helyett már 120 ezer forint megtakarításra ösztönözheti a családokat.

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!