5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Úgy tűnik, mind a nyersolajnál, mind a feldolgozott termékeknél komoly áresés volt az elmúlt héten, ami várhatóan a kutakon is visszaköszön majd. A legfrissebb Mfor Üzemanyagár-figyelő alapján nem lenne meglepő, ha a gázolaj 600 forint alá kerülne.

Egy hete az Mfor Üzemanyagár-figyelő arra a megállapításra jutott, hogy a feszült közel-keleti helyzet és a nemzetközi gazdasági helyzet alakulása miatt kisebb áremelkedés jöhet az üzemanyagoknál. Szerencsére a gázai konfliktus nem terjedt tovább, miközben mind a keresleti, mind a kínálati oldalon olyan jelzések érkeztek, amelyek az árak esését okozták. Ez a hazai piacon is már éreztette a hatását, hiszen a mögöttünk hagyott héten kisebb csökkenést láthattunk mind a benzin, mind a gázolaj árát tekintve.

A csökkenés azonban nem magyar sajátosság, hiszen az Európai Unióban ez átalános volt. Ennek köszönhetően az Eurostat által számított adatsorban nem sikerült javítani a pozíciónkat. Ha megnézzük az uniós benzinárakat, akkor az láthatjuk, hogy a korábbiakhoz képest még el is mozdultunk a középmezőny közepe felé.

Mindez azt jelenti a gyakorlatban, hogy voltak olyan országok, amelyekben a magyarnál nagyobb mértékű árcsökkentést hajtottak végre. Két hete például a benzin Csehországban, Szlovákiában és Ausztriában is drágább volt, mint hazánkban, a legfrissebb adatok szerint viszont már a régió második legdrágább 95-ös üzemanyagát tankolhatjuk. Nem szeretnénk sokadszor is kitérni arra, hogy közben a vásárlóerőt tekintve a mezőn végén kullogunk, már csak a bolgárok szegényebbek nálunk.

A gázolaj esetében is hasonló képet láthatunk. Ott az EU-s mezőnyhöz képest nem mozdult el érdemben Magyarország, továbbra is a középmezőnyben állunk.

A tehergépkocsik által is használt üzemanyag ára régiós összevetésben drágának számít. A környező országok közül a magyarországi árak a második legmagasabbak, ennél többet csak Horvátországban és Ausztriában kell fizetni a gázolajért.

Komoly áresést láttunk az olaj piacán

Az olajárak pénteken ugyan korrigáltak és kisebb emelkedést láthattunk, de ennek ellenére mind az Európában irányadó Brent, mind az amerikai WTI 5 százalékkal esett az utóbbi egy hétben. Ennek köszönhetően az utóbbi napokban már láttunk hordónként 80 dollár alatti tőzsdei jegyzést is a Brent esetén. Külön pozitívum, hogy az olaj áresése mellett a forint is erősödött a héten, hiszen a pénteki jegyzésben az euró árfolyama 380 alatt volt. De nem csak az euró ellenében javított a forint, hanem a dollárral szemben is.

A nyersolaj piaca némi segítséget kapott a szaúdi energiaügyi miniszter megjegyzése révén, aki csütörtökön azt sugallta, hogy az olajkereslet továbbra is egészséges, és hogy az olajárak csökkenését inkább a spekulánsok, mint a fundamentumok hajtották. Hozzátette, hogy a Közel-Keletről érkező megnövekedett export nem a termelés növekedését tükrözi, hanem inkább szezonális tendencia, mivel a Közel-Keleten enyhül az erősebb nyári kereslet.

A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete és az Oroszország által vezetett szövetségesek (OPEC+) november 26-án ülésezik, hogy meghatározza a kitermelési politikát, és a figyelem középpontjában az áll majd, hogy Szaúd-Arábia meghosszabbítja-e az év végén lejáró, napi 1 millió hordós önkéntes csökkentést. A szaúdi kommentár ellenére a szakértők úgy látják, hogy a kínálati oldalon a következő időszakban inkább kisebb növekedésre lehet számítani.

A magyar autósokhoz is elérhet a nemzetközi áresés. Fotó: Pixabay
A magyar autósokhoz is elérhet a nemzetközi áresés. Fotó: Pixabay

Mindezt úgy, hogy a kereslet inkább visszaesést szenvedhet el, de legalábbis a várt növekedéstől elmarad. A héten legnagyobb importőrnek számító Kínából, valamint az euróövezetből kiábrándító gazdasági adatok érkeztek. Ezek további lassulást jeleznek előre, így meglepő lenne, ha a kereslet növekedne.

Természetesen a képletből az Egyesült Államokat sem lehet kihagyni, de az onnan érkező hírek is a mérséklődő árak felé mutatnak. A Federal Reserve tisztviselőinek nyilatkozatai további kamatemelést jeleznek előre, ami a dráguló hitelköltségek révén egyrészt globálisan a mérsékelt gazdasági növekedés vagy a recesszió veszélyével fenyeget. Ehhez hozzájárultak azok az adatok is, amelyek az amerikai nyersolajkészletek hatalmas heti megugrását mutatták, mivel a hazai termelés felpörgött.

Olcsóbb dízelt hozhat az oroszok döntése

Ha a fenti ábrát megnézzük, akkor látható, hogy a gázolaj tőzsdei jegyzésénél a csökkenés a nyersolaj (Brent) esését is meghaladta. Ennek a hátterében egyrészt a fenti, keresletcsökkenéssel összefüggésben álló hírek állnak, másrészt egy kiszivárgott orosz döntés.

Moszkva ugyanis szeptember 21-én megtiltotta az üzemanyagok exportját, hogy az orosz piacon a kínálatot és az árakat stabilizálja. Ezt ugyan később némileg enyhítették, a csővezetéken továbbított üzemanyagok esetén engedélyezték a külföldre szállítást. Oroszország ugyanis a korábban kialakult viszonyok és a különböző szankciók miatt a tankerhajókon szállított finomított termékből exportál sokat.

Most minden korlátozást feloldhatnak, ami jelentős segítség lehet az árak további csökkenése szempontjából. Igaz,  a globális piacra kerülő nagyobb mennyiségű finomított gázolaj ára a tőzsdéken enélkül is egy hét alatt 10 százalékos mértékben csökkent.

Mindez azt feltételezi, hogy a jövő héten a Mol további árcsökkentést hajthat végre. Reméljük, hogy a magyar társaság a korábbi mértéktartó álláspontját nem most szeretné ellentételezni olyan módon, hogy az áresést „lenyeli”. Abból a szempontból ez is egy megmagyarázható lépés lenne, hogy a cég pénteken publikált negyedéves jelentéséhez fűzött kommentárjában a vállalat vezére, Hernádi Zsolt azt jelezte: a különböző állami extrasarcok 1 milliárd dollárnak megfelelő összeget vontak el a cégtől. Amennyiben a magyar vállalat követi a nemzetközi trendeket, és nem jön újabb nagyobb drágulás az olajpiacon, akkor a gázolaj ára 600 forint körül alakulhat a jövő hét végére.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!