5p

Mi a Magyar Péter-jelenség titka?
Mennyiben más Magyar Péter, mint Orbán Viktor?
Mennyi voksot szerezhet a Tisza Párt, kitől vehet el szavazatokat?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Somogyi Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Political Capital szociológus társalapítójától!

2024. május 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem tudni még a részleteket a Wizz Air drasztikus leépítéséről, de biztosan van olyan magyar pilóta, akit előbb a Malévtól, most pedig a magyar gyökerű diszkont légitársaságtól küldtek el. A légitársaságnál még üzemi tanács sincs.

Ahhoz képest, hogy a Kína-Magyarország légihídon a Wizz Air gépei folyamatosan hozzák az egészségügyi eszközöket főleg a Külgazdasági és Külügyminisztérium szervezésében, a magyar kormány vagy bármilyen egyéb munkavállalói érdekszervezet nyilvánosan egy árva hangot nem szólt arra az amúgy nem mindennapi hírre: ezer munkavállalóját, a dolgozók 19 százalékát kénytelen elbocsátani a magyar gyökerű fapados légitársaság a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzetben. Pedig ez azt jelenti, hogy az eddigi 5200 fős munkavállalói létszám 4200 fősre csökken.

Nem könnyíti meg a légitársaság munkavállalóinak helyzetét, hogy a Wizz Air-nél nincs szakszervezet és üzemi tanács sincs.

"A Wizz Air, mint minden, a munkatársai foglalkoztatását érintő kérdésben, jelen elbocsátás alkalmával is az irányadó helyi jogszabályoknak megfelelően járt el. A Wizz Airnél nincs üzemi tanács, ám a vállalatnál korábban létrehozott ún. People Council - melynek tagjai a cég különböző részlegeit képviselik - közvetlen kapcsolatot biztosít a felső vezetés és a munkavállalók között. Mi a Wizz Airnél az őszinte és kétirányú kommunikációban hiszünk, és erre is bíztatjuk kollégáinkat is. Törvényi kötelezettségünknek megfelelően a csoportos létszámcsökkentéssel érintett magyarországi kollégáink esetében bejelentettük az intézkedést az illetékes munkaügyi hivataloknak" - közölte lapunk kérdésére a Wizz Air.

Arról nem közölt semmit a légitársaság, hogy milyen szempontok alapján, milyen pozícióban lévő, milyen nemzetiségű munkavállalókat bocsátottak el, és főként miként: közös megegyezéssel vagy munkáltatói felmondással. A magyar törvények szerint ha a leépítés több munkavállalót érint, akkor a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó szabályok szerint kell eljárnia a munkáltatónak: köteles tárgyalásokat folytatni az üzemi tanáccsal a leépítés módjáról, elveiről, az érintett dolgozók számának lehetséges csökkentéséről, és a munkáltatónak ezt jeleznie kell az állami foglalkoztatási szerv felé is. Üzemi tanács azonban nincs a Wizz Airnél. A törvény szerint ha a munkavállalók átlagos létszáma a tizenöt főt meghaladja, üzemi megbízottat, ha az ötven főt meghaladja, üzemi tanácsot választanak. Ez nem történt meg, pedig a cégnek ötvennél több dolgozója van. Üzemi tanács létrehozása persze nem a munkáltató feladata, de nem akadályozhatja annak megválasztását.

A Wizz Air 2019-es jelentése szerint tavaly 51 nemzetiségű munkavállaló dolgozott a Magyarország mellett leginkább Svájcban és az Egyesült Királyságban adózó légitársaságnál. A cégnél tehát nincs szakszervezet, nincs üzemi tanács, az igazgatóságban egy tag gondoskodik arról, hogy a munkavállalók hangja elérje a döntéshozó tanácstermet is. Kérdés, hogy ez a pozíció milyen hatékonysággal képviselte ezúttal a dolgozók érdekeit. Maga a Wizz Air Hungary Zrt. budapesti székhelyű, és legutóbbi beszámolója szerint 3746 fő volt az átlagos statisztikai állomány a cégnél tavaly márciusban. A tulajdonos Wizz Air Holdings Plc. viszont Jersey-szigeteken van bejegyezve, a központi székhely pedig Svájcban van és a jövedelemadókat ott is fizeti.

Az is biztos, hogy a 2019-es éves jelentés szerint már 4550 ember dolgozott a cégnél (2018-ban 3600-an): mintegy 2800 légiutas-kísérő, 1400 pilóta és 320 irodai munkavállaló.

"Biztos, hogy magyar pilótákat is érint a leépítés" - mondta az egyik reptéri forrásunk.

Köztük biztos, hogy van olyan magyar pilóta, akit 2012-ben a Malév csődje miatt rúgtak ki, most pedig a Wizz Air is elköszönt tőle a koronavírus-járvány miatt. A Malévnak 200 pilótája maradt munka nélkül a nemzeti légitársaság leállásával, most forrásunk szerint vélhetően a Wizz Air ennél több pilótát küldött el. Igaz, nem mind magyar. Más fapados légitársaságoknál azért van szakszervezet: például a német Germanwings légitársaságnál csak azért sztrájk volt szilveszterkor, mert a munkaadó nem vázolt fel világos jövőképet az alkalmazottaknak.

A budapesti reptéren még kitart az utolsó néhány mozgó Wizz Air gép: csütörtökön 14:50-kor felszállt az eindhoveni gép (nem tudni, ki és hova utazik ilyenkor), valamint Londonba, Dortmundba, Stockholmba és Baselbe is várható volt az indulás. Ez azonban a megszokott napi mozgásnak csak a töredéke, ami nem érinti jól például a Malév egyik túlélő utódcégét sem. A Wizz Air 2015-ben kötött 5 éves szerződést a földi kiszolgáló Malév GH-val, ez pedig több mint 5 milliárd forint árbevételt jelent az állami tulajdonban lévő vállalatnak, amely 2018-ban már minimálisan nyereséges lett. Tehát mire éppen talpra állt a Malév megmaradt utódcége, megint jött a következő válság.

Lesz mentőcsomag?

Persze nem a Wizz Air az egyetlen légitársaság, amelyik most bajban van. Már március 5-én csődbe ment például a legnagyobb brit regionális légitársaság, a Flybe. Ha pedig a Wizz Air ilyen drasztikus lépésre szánta el magát, akkor a nagy rivális Ryanair is érintett lehet: az ír diszkont légitársaság március 24-én állította le a járatait. Talán júniusban indulnak újra, leépítésről egyelőre nem hallani. Norvégiában sem jobb a helyzet. "A The Guardian írt arról, hogy a Norwegian légitársaság még március végén arra kérte ezer brit munkavállalóját, hogy fogadják el a jelentős fizetéscsökkentést, most azonban már azt közölték velük, hogy nincs azonnal rendelkezésre álló forrásuk még a csökkentett bérek kifizetésére sem"- írta az airportal.hu. A Norwegian várja a norvég állam pénzügyi mentőcsomagját, amelyről még nem sikerült megállapodni. Vélhetően minden légitársaság ilyen mentőcsomagra vár, kérdés, hogy mikor érkezik meg.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!