6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy pohár fehér bort kérek! - na, ez a mondat sem nagyon szokott elhangzani ma már jobb vendéglátóhelyeken. Érthetően. Mert a pincérnek fel kell(ene) hívnia a - borlap mellett - néhány alapvető dologra a figyelmet. Szárazat óhajt vagy édeset? Mit fog enni? Melyik pincészetet preferálja? Könnyed aperitifnek szánja, vagy csak egy laza, beszélgetés közbeni kortyolgatáshoz?

Bár a vendégek, vásárlók több mint háromnegyede ma „sem ért” a borhoz, az elmúlt évtizedek alatt jelentősen fejlődött itthon is a borkultúra. Miközben az elmúlt 30 évben erősen visszaesett a fogyasztás, és mintha a mennyiség helyett a minőség lenne egyre fontosabb. Egyre kevesebben akarnak - kis falusi kocsmában sem - becsiccsenteni bortól. Ha éppen ily módon akarnának kizökenni a valóságból, mást kortyolnak.

Az online értékesítés segített

A borfogyasztás alakulását jelentős mértékben érintette a Covid, hiszen akkor az összes vendéglátóhely bezárt. A járvány hatása még most is érzékelhető. Köztudomású, hogy a HORECA-szektor miatt komoly volt a forgalom kiesés. De akik idejében kiépítették az online értékesítési lehetőséget, átcsoportosították a marketing költségeket, sőt még házhoz szállítást is vállaltak, azoknál jelentősen nőtt a forgalom.

Persze, hogy a borok ára is emelkedett. Fotó: Depositphotos
Persze, hogy a borok ára is emelkedett. Fotó: Depositphotos

Az elmúlt két év gazdasági válsága és a példa nélküli infláció sem tett jót értelemszerűen az ágazatnak, az emberek elkezdtek takarékoskodni, közben meg a borok ára is emelkedett.

Népszerűbb a fehér

A NielsenIQ vizsgálta kilenc kereskedelmi lánc - az Auchan, az Interspar, a Spar, a Tesco, a Príma, a DM, a Müller, valamint a Plus Market – forgalmát. Ezek szerint, a 2022. augusztus – 2023. július közötti időszakban a forgalom közel 29 milliárd forintot tett ki, ami mennyiségben körülbelül 22 millió litert jelent.

Az értékbeli eladás 6 százalékkal nőtt, volumenben viszont 8 százalékkal csökkent az előző év azonos periódusához képest. A gyártói márkák stabil 89 százalékos részesedéssel dominálják a keresletet. A kiszerelést tekintve a 0,75 literes üveg a piaci részesedés négyötödét birtokolja.

Fajták közül a fehér és a vörös bor körülbelül 38-44 százalékban osztozik, a fehér bor javára, a harmadik helyen pedig, 18 százalékkal a rozé áll – olvasható a NielsenIQ jelentésében.

Leginkább otthon koccintunk borral, egy felmérés szerint a második helyen a vendégség áll, a pincében, borászatban történő fogyasztás aránya is viszonylag magasnak tekinthető, ami betudható a borturizmus felvirágzásának. A fesztiválokon és más rendezvényeken szintén gyakran fogy a szőlő leve.

Dél-Amerika a Várba költözik

Az idei, szeptember 7-én kezdődő budavári Borfesztivál idén is lehetőséget ad rá, hogy kiműveljük e téren magunkat. Izgalmas bepillantást enged a dél-amerikai borvilágba, díszvendégként ugyanis Dél-Amerika mutatja be borainak és konyhájának jellegzetes íz- és aromajegyeit.

Négy ország 12 borászatának tételei szerepelnek majd a fesztivál eme szegmensének itallapján. Érdemes lesz kipróbálni egy latin temperamentummal fűszerezett Cabernet sauvignont, Merlot-t vagy Pinot noirt. Aki fejest ugrana a távoli kontinens kultúrájába, annak csobbanjon a poharába egy Malbec az Andok oldalából vagy egy Tannat az Atlanti óceán partjáról – javasolják a szervezők. A fehérborok kedvelőinek a roppanóan friss gyümölcsös Sauvignon blanc-ok, Chardonnay-k és Pinot grigio-k mellett alkalom nyílik egy-két ritkább, ám annál különlegesebb fajta megismerésére.

Egyedi élménynek ígérkezik a tengerszint felett 3000 méter magasan termesztett szőlőből készült argentin fajták kortyolgatása., akárcsak a tradicionális chilei boroké, de a feltörekvő Brazíliából és Uruguayból is érkeznek izgalmas tételek.

A száraz a divat, de fogy az édes is

Bár azt hinnénk, ma már szinte kínos édes bort rendelni, a forgalmi statisztikák ennek ellemtmondanak. A fajták kedveltsége sokakat meglephet: rozé, siller (50 százalék), édes fehér (45 százalék), édes vörös (44 százalék), pezsgő, habzóbor (43 százalék), száraz vörös (43 százalék), száraz fehér (42 százalék).

Ugyanakkor a profi borturisták és hozzáértők inkább a száraz borokat preferálják, még hozzá a következő arányban: száraz fehér (60 százalék), száraz vörös (59 százalék), rozé, siller (52 százalék), pezsgő, habzóbor (46 százalék), édes fehér (38 százalék), édes vörös (28 százalék) – olvasható egy honlapon, a két évvel ezelőtti KSH adatokra hivatkozva.

Ha felsorolni kellene a magyar borvidékeket, mindenki Tokajjal, Egerrel, vagy Villánnyal kezdené, pedig területileg a Kunsági a legnagyobb, amely 20 ezer hektárjával az ország bortermelő területének közel harmadát teszi ki. Ma már itt is születnek kiváló borok – elég, ha Frittmannékra utalok – sokáig az alföldi nedűknek ugyanis nem volt nagy a becsülete.

Az új trendet a fiatalok alakítják

Egyre kedveltebbek – főleg a fiatalok körében - a nagy, öblös poharakban kínált, szivárványszínekben pompázó koktélok, az újgenerációs, kézműves sörök, meg a fél literes tarka limonádék, ami jelzi, hogy inkább az alacsony alkoholtartalmú italok fogynak. Ha rendelnek bort, ritkábban bikavért, még kevésbé tokajit – ezeket „közhelyesnek” tartják. Nagy divat a pezsgő, a habzó és gyöngyöző bor. A gin igen népszerű, de elsősorban koktél alapanyagnak.

A vörös bor állítólag kevésbé kelendő, mint a fehér, amibe belejátszhat az is, hogy a nagy meleg miatt nyáron szinte mindenki hűs, könnyed italra vágyik, a testes vörös bor pedig köztudomásúan inkább komoly, ráérős étkezésekhez való.

Műanyag csavar vagy parafadugó?

A csavarzárak széles körben elterjedtek. Parafadugós bor újabban inkább elegánsabb alkalomra való, bizonyos kiemelt, patinás brandek, fajták esetében azonban ma is kötelező. A külföldön népszerű bulikra való dobozos nedűk nem terjedtek el. A fémdobozos, két decis prosecco-k -
illetve azok utánzatai – egyes multicégek szupermarketjeiben slágercikkek lettek.

A márkahűség kevesekre jellemző, ehhez eleve tájékozottság kell, és elkötelezettség egy márka, egy pincészet mellett. Szintén ez a réteg vásárol borszaküzletben, nem pedig leemel egy palackot a diszkontban.

Borkóstoló, online

Bár erről nem nagyon szólnak statisztikák, Magyarországon a bor az egyik legkedveltebb ajándék. Bulira csakúgy, mint bizonyos ünnepi alkalmakra. A tokajit főleg az idősebb korosztály választja. Ezzel csak az a baj, hogy átadás után mindenki felrakja a szekrénysor tetejére, aztán 20 év múlva, amikor fel akarja bontani, csodálkozik, hogy mintha kissé megbuggyant volna.

Újdonság az online borkóstoló, ami a járvány idején terjedt el, és amely ma is létezik. Sokak szerint akármilyen alapos egy ilyen alkalommal a kóstolást vezető sommelier tudása, és akármilyen kiváló is a borsor, a pincék valódi hangulatát ez aligha adja vissza.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!