6p

Az amerikai söripar egyik megteremtőjeként emlékezhetünk Adolphus Buschra, aki a világ legnagyobb sörgyára mellett egy máig tartó névvitát is örökül hagyott.

Adolphus Busch Mainzban született, Németországban, egy 21 gyermekes házaspár legkisebb fiaként 1839-ben. Apja, Ulrich Busch tehetős kereskedő volt, aki elsősorban sör- és borforgalmazással kereste a kenyerét. Busch 1857-ben, 18 éves korában elhatározta, hogy Amerikába költözik. A népes rokonságból többekkel együtt jutott el az ígéret földjére, és az Egyesült Államok egyik nagyvárosában, St. Louisban telepedett le.

1859-ben apja halálával némi örökséghez jutott, ami elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy Ulrich nevű testvérével megnyithasson egy üzletet, amelyben a sörfőzéshez szükséges felszereléseket árultak.

A nagy találkozás

Eberhard Anheuser, aki 1843-ban hagyta el Németországot, szappangyártóként telepedett le először Cincinnatiben, majd később ő is St. Louisba költözött, ahol a legnagyobb szappanfőző üzem tulajdonosa lett. Anheuser ugyan nem rendelkezett sörfőző tapasztalattal, mégis a résztulajdonosa lett a Bavarian Brewery nevű gyárnak, amelyet 1852-ben nyitottak meg. Később, 1860-ban kivásárolta az üzlettársait, és a vállalat felvette az E. Anheuser & Co. nevet.    

A legendák szerint Busch boltjának egyik állandó vevője volt Eberhard Anheuser. Arról ugyan nem szól a fáma, hogy miként, de a fiatalember megismerkedett Eberhard Anheuser egyik lányával, Lillyvel, akit 1861-ben feleségül vett. Ezt követően Adolphus Busch apósa sörgyárában kapott munkát, illetve komoly feladatokat. A sörfőzés ugyan nem volt ismeretlen tevékenység az Új-Világban, hiszen sok német kivándorló költözött át, de az akkor alkalmazott technológia miatt egy-egy főzde csak egy kisebb közösséget látott el a termékeivel.

Az áttörés hamarosan bekövetkezett, hiszen 1876-ban Busch és a barátja, Carl Conrad egy új, amerikai-stílus-világos sört alkotottak. Egy olyan új pasztörizáló eljárást fejlesztettek ki, amely lehetővé tette, hogy a sört hűtés nélkül is el tudják szállítani az ország bármelyik pontjára, amivel óriási piacokat szereztek, és számottevően csökkentették az elosztási költségeket. A vállalat fejlesztői még arra is rájöttek, hogyan lehet a hűtést biztosítani a szállításhoz, és mai nyelven leginkább hűtőkocsi-szerű eszközt alkottak.

Az ikonikus brand

1879-ben a vállalatot átkeresztelték Anheuser-Busch Brewing Associationre, majd amikor Anheuser 1879-ben meghalt, az akkor 40 Adolphus Busch lett a társaság elnöke. A cég első embereként immár nem csak a vállalat építését, de a piac növelését és a fogyasztók elkötelezettségének növelését is fontosnak tartotta. Egy ízben azt mondta: „Az a célom, hogy megtérítsem az amerikaiakat; hogy átpártoljanak a mi oldalunkra, és mindnyájan sörivókká legyenek.”

Adolphus Busch rájött, hogy a márkaépítés milyen jelentőséggel bír, és szülőföldje német neve alapján a Budweiser nevet választotta. Ez az idők során annyira sikeressé vált, hogy már közel másfél évszázada a vállalat vezető márkája. Busch kereskedelmi ügynöknek is kiváló volt, képviseleteket állított fel az ország minden pontján, így tette Amerika-szerte népszerűvé a márkát.    

A Budweiserrel kapcsolatban ugyanakkor többféle véleménnyel találkozhatunk. Van olyan forrás, mely szerint német szerzetesek hozták Amerikába a receptet, amit Busch és csapata továbbfejlesztett. Napvilágot látott korábban olyan teória is, hogy a szükséges élesztő volt az, amit Németországból csempésztek, de a titkos adalék megszerzése után már nem volt gond a megvalósítással. A sörkirály tisztelői azonban elfogadják a gyár történetét, mely szerint „külső segítség nélkül” maga találta ki a sört és annak főzési módját.

Adolphus Busch

Maga a márka egyébként több jogi vita alapját adta, a Budejovicky Budvar cseh sörgyár több keresetett nyújtott be különböző bíróságokhoz, amelyekben a Budweiser névtől próbálták eltiltani az amerikai versenytársukat. Az amerikai cég a világ nagy részén még mindig háborítatlanul használja ezeket, bár a cseh vállalat már több országban megnyerte a névhasználati pert. A csehek azzal érvelnek, hogy a Budweiser név eredetileg hozzájuk tartozik, mert a kérdéses sört - 1265 óta - Ceské Budejovicében, német nevén Budweisben főzik. Az Anheuser-Busch-t megalapító német bevándorlók saját sörüket csak 1876-ban kezdték ezen a néven gyártani.

Amerika meghódítása

A közepes minőségű sört előállító kis helyi sörfőzdéből néhány év leforgása alatt az egész országot kiszolgáló, hatalmas sörgyár lett, amely sorozatban nyerte a rangos nemzetközi díjakat. Az Anheuser-Busch gyár kisebbfajta várossá fejlődött, amelynek 110 épületében 6000 munkást foglalkoztattak, akiknek évi összbére elérte a 10 millió dollárt. A gyár évi termelése pedig meghaladta az 1,6 millió hordót.

Busch egyre gyarapodó tőkéjére támaszkodva fokozatosan kiterjesztette a vállalkozást sörgyártással kapcsolatos iparágakra is. Üveggyárakat és jéggyárakat vásárolt, saját hűtővagonparkot épített ki, és végül megvett néhány fontosabb vasútvonalat is, hogy csökkentse a szállítási költségeit. Később kizárólagos gyártási jogot szerzett az első dízelmozdonyok előállítására. Ugyanakkor ingatlanokba és pénzintézetekbe is befektetett. Joggal mondta róla az egyik unokája: „Amihez hozzáért, az arannyá változott a kezében.”

Busch meglehetősen fényűzően élt, a zsebei mindig tele voltak aranypénzzel, amelyet bőkezűen osztogatott, amerre járt. Ugyanakkor nagy összegű adományokkal támogatta többek között az oktatásügyet, és megalapított egy sörgyártó dinasztiát, amely a mai napig meghatározó tényezője Amerika és a világ söriparának.

A legidősebb fia, August Anheuser Busch 24 éves korában lépett be a családi vállalkozásba, és öt év múlva, 1894-ben ő lett a társaság elnökhelyettese. Apja 1913-ban bekövetkezett halála után ő vette át a cég irányítását. Sikeresen átvészelte mind a nagy gazdasági válságot, mind az alkoholtilalom időszakát, amelyet arra használt fel, hogy kifejlesszen egy alkoholmentes sörtípust, és kiterjessze a vállalkozást a kukorica- és malátatermesztésre is.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!