2p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az ASQ (Amerikai Minőségtársaság) 55. éves kongresszusán J. M. Juran személyesen adta át a róla elnevezett érmet R. W. Garvinnak (Motorola Inc.) szervezési érdemei elismerésére. A fejlődés következő lépéseit a szolgáltatás területén látta, az oktatás, államigazgatás és egészségügy területén.

G. Taguchi nézetei

Taguchi meglepő módon a minőséget éppen a szokásos meghatározás ellentétével fejezi ki: veszteség a társadalomnak a termék kiszállítása után. Ezt legjobban egy olyan parabola szemlélteti, amelyet derékszögű koordinátarendszerben (az y tengely függőleges), csúcspontja az x tengelyt a társadalmi optimumnál érinti. Taguchi azzal adós maradt, hogy az egyedek elvárásait hogyan lehet társadalmi elvárássá alakítani. Az optimumtól való eltérés mindkét irányban a minőség csökkenését hozza magával.

Ha a görbét 180°-kal elfordítjuk, ún. veszteséggörbét kapunk. Ebből következik, hogy az optimumtól való minden eltérés veszteség. Ez szemben áll a nyugati felfogással, ahol a tűréshatárokon belül minden érték .megfelelő., de Taguchi szerint minden eltérés veszteség. A termék vagy szolgáltatás belső jellemzői nem társadalmi veszteségek. Ez nem teljesen helyes, mert pl. az iskolások számítógép-használata látszólag lehet jó minőségű program, de belülről nézve alkalom a fecsegésre, tiltott, obszcén programokkal való megismerkedésre.

Taguchi meghatározása inkább a bevezetőben jelzett 1. megközelítésnek felel meg. Első pillantásra a 2. megközelítés kivonatának látszik, de jobban átgondolva látható, hogy a veszteségcsökkentés egyénekre lebontva lehet előnytelen. Pl. a rendőrség megerősítése a társadalmi veszteség csökkentését célozza meg, de ezzel az intézkedéssel megrövidítjük a szegények segítését és védjük a gazdagokat. A tűréshatárok közé eső termékek esetén, ha pl. egy beszállító acélrúdjai a tűréshatáron belül mindenütt megfelelnek a vevőnek, a vevő nem érzékel veszteséget.

R. N. Pirsig nézetei

Pirsig nézete szerint a

  • minőség nem határozható meg (merev, formális gondolat és egy nem gondolkozó folyamat valósítja meg);

  • ezért nem tudjuk pontosan megfogalmazni és létét bizonyítani;

  • a kiválóság, érték, jóság nem fizikai tulajdonságok és ezért

  • bár ezek elégítik ki a vevőket, nem tudjuk ellentmondásmentesen kifejezni. Ez olyan, mint a modern művészet: csak akkor tudjuk, hogy jelen van, ha látjuk, de meghatározni nem tudjuk.


Forrás: OMIKK

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!