2p

Az ASQ (Amerikai Minőségtársaság) 55. éves kongresszusán J. M. Juran személyesen adta át a róla elnevezett érmet R. W. Garvinnak (Motorola Inc.) szervezési érdemei elismerésére. A fejlődés következő lépéseit a szolgáltatás területén látta, az oktatás, államigazgatás és egészségügy területén.

G. Taguchi nézetei

Taguchi meglepő módon a minőséget éppen a szokásos meghatározás ellentétével fejezi ki: veszteség a társadalomnak a termék kiszállítása után. Ezt legjobban egy olyan parabola szemlélteti, amelyet derékszögű koordinátarendszerben (az y tengely függőleges), csúcspontja az x tengelyt a társadalmi optimumnál érinti. Taguchi azzal adós maradt, hogy az egyedek elvárásait hogyan lehet társadalmi elvárássá alakítani. Az optimumtól való eltérés mindkét irányban a minőség csökkenését hozza magával.

Ha a görbét 180°-kal elfordítjuk, ún. veszteséggörbét kapunk. Ebből következik, hogy az optimumtól való minden eltérés veszteség. Ez szemben áll a nyugati felfogással, ahol a tűréshatárokon belül minden érték .megfelelő., de Taguchi szerint minden eltérés veszteség. A termék vagy szolgáltatás belső jellemzői nem társadalmi veszteségek. Ez nem teljesen helyes, mert pl. az iskolások számítógép-használata látszólag lehet jó minőségű program, de belülről nézve alkalom a fecsegésre, tiltott, obszcén programokkal való megismerkedésre.

Taguchi meghatározása inkább a bevezetőben jelzett 1. megközelítésnek felel meg. Első pillantásra a 2. megközelítés kivonatának látszik, de jobban átgondolva látható, hogy a veszteségcsökkentés egyénekre lebontva lehet előnytelen. Pl. a rendőrség megerősítése a társadalmi veszteség csökkentését célozza meg, de ezzel az intézkedéssel megrövidítjük a szegények segítését és védjük a gazdagokat. A tűréshatárok közé eső termékek esetén, ha pl. egy beszállító acélrúdjai a tűréshatáron belül mindenütt megfelelnek a vevőnek, a vevő nem érzékel veszteséget.

R. N. Pirsig nézetei

Pirsig nézete szerint a

  • minőség nem határozható meg (merev, formális gondolat és egy nem gondolkozó folyamat valósítja meg);

  • ezért nem tudjuk pontosan megfogalmazni és létét bizonyítani;

  • a kiválóság, érték, jóság nem fizikai tulajdonságok és ezért

  • bár ezek elégítik ki a vevőket, nem tudjuk ellentmondásmentesen kifejezni. Ez olyan, mint a modern művészet: csak akkor tudjuk, hogy jelen van, ha látjuk, de meghatározni nem tudjuk.


Forrás: OMIKK

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!