3p

Minőséget, legyen szó áruról vagy szolgáltatásról csak megfelelően képzett humánerőforrás által állíthatunk elő. Éppen ezért a minőség és az emberi erőforrás fejlesztése csak egymással párhuzamosan valósítható meg.

A személyügyi tevékenység közvetlen ráhatásának bizonyítása a szervezet eredményeire nem könnyű feladat. A személyügy eddigi nagy adóssága, hogy elhanyagolta az emberi tényezőre fordított költségek megtérülésének elemzését, értékelését. A szervezet vezetői gyakran teszik fel a kérdést: Ha ennyit költünk az emberi erőforrásra, miben jelentkezik eredménye? Nem véletlen, hogy a humán erőforrás fejlesztésében az egyik legnagyobb kihívást jelent az eredményességének kimutatása. Több oka van a befektetési hozam iránti érdeklődés fokozódásának.

A költséggazdálkodás miatt minden kiadást ellenőrizni kell, beleértve az oktatási és fejlesztési költségeket is. Az átfogó minőségbiztosítási rendszer, a hatékonyságot növelő átszervezés és a módszerek folyamatos fejlesztése felkeltette az érdeklődést olyan felmérések és ezek értékelése iránt, amelyek támpontokat adhatnak a ráfordítás hatékonyságának értékeléséhez. Ez az igény arra kell, hogy késztesse a humánerőforrás-fejlesztéssel foglalkozókat, hogy felmérjék és értékeljék saját tevékenységüket és annak eredményességét.

A piaci verseny egyre inkább ráirányítja a figyelmet az emberi erőforrásokra, s nélkülözhetetlenné válik a velük történő gazdálkodás és tevékenység hatékonyságának állandó vizsgálata, javítása. Az emberi erőforrás fejlesztés hatékonyságának mérése azonban nem könnyű feladat, mert a jellemzői nehezen kvantifikálhatóak, a "kemény" jellemzők (munkaerő-állomány összetétele: nem, kor, végzettség, jövedelem, juttatások nagysága stb.) mellett a "lágy" tényezők (képesség, készség, tudás, motiváció, magatartás stb.) vannak túlsúlyban. Mégis az emberi erőforrás-gazdálkodás fontos feladata, hogy adatokat, információkat gyűjtsön, trendeket elemezzen a munkavállalók pillanatnyi állapotáról, hatékonyságáról, termelékenységéről.

A folyamat, a módszerek megfelelőségének, a támogatottságnak értékelése leginkább a személyügyi szervezet feladata. A hazai oktatási gyakorlatban az emberi erőforrás fejlesztése hatékonyságának mérése (például a minőségre gyakorolt hatása) és az ellenőrzés, elemzés meglehetősen elhanyagolt terület, bár az utóbbi években, éppen a megújuló szükségletek (a piaci versenyképesség megőrzése, fejlesztése, a minőség biztosítása) és a növekvő képzési költségek miatt, különösen a fejlett országok szervezeti kultúráját meghonosító vállalatok esetében ez a feladat előtérbe került.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!