3p

Az ISO 9000 szabványcsalád új kiadása fontossá teszi a vevőelégedettség mérését. A szabvány megköveteli, hogy a szervezetek kísérjék figyelemmel a vevők észrevételeit arra vonatkozólag, hogy kielégítik-e a vevőik igényeit.

Egyes vállalatok kvalitatív információk gyűjtésére ún. empátiatervet (empathic design) alkalmaznak. Ennek lényege: többszakmás csoport látogatása a vevő telephelyén, és annak megfigyelése, hogy hogyan használják a vállalat termékeit az adott környezetben. Nem kérdeznek, nem kérnek véleményt és ötleteket, csak megfigyelnek, fényképeznek, videóznak és tanulnak, majd visszatérve a vállalathoz, megosztják tapasztalataikat más munkatársakkal. Az empátiaterv gondolatokat ébreszt a termék használatának kényelmesebbé tételére, a felhasználói csoportokhoz való adaptálására és a rejtett igények felfedezésére.

Az izgalmi tényezők feltárására hasznos a vevőkkel, felhasználókkal való szoros együttműködés. A legigényesebb felhasználók vetik fel az ilyen ötleteket, velük lehet először kipróbálni az izgalmi tényezők hatását. Ha ezeket a tényezőket a vezető felhasználók megfelelőképpen értékelik, számítani lehet arra, hogy a többi vevő is jól fogja fogadni a termék vagy szolgáltatás új tulajdonságát vagy elemét.

A kvalitatív információk összegyűjtése után lehet áttérni a számszerű adatok gyűjtésére. Az erre szolgáló kérdőívek összeállítása előtt alaposan át kell tanulmányozni a kvalitatív adatokat, ezek közül kell kiválasztani a számszerű értékelésre alkalmas tényezőket. Leginkább az artikulált és izgalmi tényezők alkalmasak kvantitatív értékelésre.

A felmérést lehet postai úton, telefonon és internet útján végezni. A vevőkör nagyságától függően kell eldönteni, hogy teljes körű vagy reprezentatív felmérést végezzenek-e. A postai út olcsó, de lassú, a telefonos drágább, de gyorsabb, és így nagyobb válaszarány érhető el. Az internetes felmérés még új, ennek előnye a gyorsaság és olcsóság. Az internet-használók azonban nem képviselik az egész társadalmat.

A viszonylagos fontosság megállapítása

A fókuszcsoportok segíthetnek megállapítani, hogy a minőség szempontjából kritikus tényezők mennyire fontosak a vevőknek. Ehhez a korábban azonosított tényezőket egy listába foglalják, és a vevők csoportjai ezeket 10 fokozatú skálán: 1 (egyáltalán nem fontos) 10 (nagyon fontos) osztályozzák.

Ha a vállalat több piaci szegmenst is kiszolgál, a megkérdezett vevőkörnek minden szegmenst megfelelő arányban kell képviselnie. A kritikus tényezőknek eltérő fontosságot tulajdoníthatnak a különféle iparágak képviselői.

A vevők érzéseinek megismerése

A felmérés következő lépésében a vevőket arra kell kérni, hogy a kritikus tényezők terén a vállalat által nyújtott teljesítményt 1 (nagyon gyenge) 10 (kiváló) skálán értékeljék. A fontosság és a teljesítmény értékelése együtt mutatja meg, hogy hol van leginkább szükség a vevők elégedettségének javítására.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!