Más speciális vezetési és irányítási területeket, amelyek hasonlóak a minőségirányításhoz, ugyanilyen rendszerezettséggel kell kialakítani. Így az ISO 9000-es szabványok általános alapelvei olyan területeken is alkalmazhatók, mint például a környezetvédelmi irányítás, a munkahelyi egészségvédelem és biztonság (OH and S), információvédelem, kockázatirányítás és pénzügyi irányítás. Semmilyen indok sincs arra, hogy önálló rendszereket alakítsanak ki e területek számára, mivel ezek mind szerves részei a vállalat tevékenységeinek.
Következtetések
Ha az ISO 9000-es szabványokat innovatív módon vezetjük be, akkor a szokásosan meghatározott TQM-alapelveket, például az ISO 9000-es nyolc minőségirányítási alapelvét és eszközeit természetes és korszerű módon alkalmazhatjuk, összehangolva a vállalatra jellemző hangsúlyos elvekkel.
Ha versenyképességre törekszünk, akkor a gyakorlati tapasztalat a következőket emeli ki az ISO 9000-es innovatív bevezetése során:
- minőség helyett kiváló üzleti eredményesség szerepeljen,
-
- hivatalos minőségirányítást a rugalmas irányítás és vezetés minősége helyettesítse,
-
- a folyamatos fejlesztés helyett a szervezeti tanulás folyamata szerepeljen,
-
- a minőségbiztosítási követelményeket a vezetés minőségének alapelvei és elemei helyettesítsék,
-
- a minimális szabványkövetelmények helyett feszített üzleti célok szerepeljenek,
-
- a sablonos rendszerek helyébe innovatív és egyedülálló megoldások lépjenek,
-
- a minőségügyi rendszerek harmadik fél által végzett auditjai és a minőségügyi rendszerek tanúsítása helyett a belső eredményesség önértékelése szerepeljen,
-
- a konkrét adatok és információk puszta feljegyzését ezek hallgatólagos tudomásulvétele helyettesítse.
A (QM-ból és QA-ból álló) ISO 9000-es szabványok eredményes bevezetése alapvetően ugyanaz, mint az innovatív módon vállalatra szabott, üzleti folyamatba integrált TQM bevezetése. Az ISO 9000-es nem tesz szükségessé különleges intézkedéseket vagy beruházásokat, viszont a szabványok útbaigazító dokumentumként használhatók olyan intézkedések megtételére, amelyek minőségdíj-kritériumok alkalmazásával végzett értékeléssel feltárt gyengeségekkel kapcsolatosak. A tapasztalat azt mutatja, hogy minden olyan vállalat és szervezet esetében, amely rendszerezett módszereket alkalmaz, mindig érdemes a már meglévő minőségirányítást módszeresen továbbfejleszteni.