Zsuppán Attila, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatója kiemelte: a hírközlési termékek értékesítése mögött többnyire előfizetés, szolgáltató is áll, ezért figyelni kell a szerződéses feltételekre.
Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője hangsúlyozta: a vásárlási bizonylatokat minden esetben meg kell őrizni az utólagos jogérvényesítéshez, a vásárlás tényét, helyét, időpontját a nyugta, számla, illetve a jótállási jegy segítésével lehet igazolni.
Az NMHH kommunikációs igazgatója felhívta a figyelmet, érdemes felmérni a megajándékozott telefonálási és mobilinternetezési szokásait, hogy megfelelő csomag társuljon a megvásárolt készülékhez. Például okostelefon esetén célszerű a készüléket megvenni a csomag előfizetését pedig a megajándékozottra bízni, a mobilnet-előfizetéssel járó eszközök esetén tájékozódni kell, a készülék használatának helyszínén van-e mobilnet-lefedettség.
A nulla forintért kínált készüléknek is van ára, a gyakorlat az mutatja, hogy a részletfizetés idejére hűségidőt is kell vállalni, a hűségszerződésnél pedig végig kell gondolni, ez idő alatt a feltételek teljesíthetők-e, a hűségszerződés felmondása költséges lehet - mutatott rá Zsuppán Attila.
A NMMH kommunikációs igazgatója kiemelte: az ajándékba vásárolt tv-készülékeknél ellenőrizni kell, hogy alkalmas-e földi sugárzású digitális adások vételére, ezt a terméken kötelező feltüntetni. Okos televízió esetén érdemes ellenőrizni, hogy a tervezett használat helyén van-e megfelelő sebességű internetkapcsolat.
A kiskorú gyereknek szánt eszközöknél érdemes a gyermekvédelmi szűrőprogramokat telepíteni, illetve pin-kóddal letiltani a nem nekik szánt csatornákat, a sokkoló számlák elkerülése érdekében körültekintően célszerű megválasztani a kommunikációs termékhez kapcsolódó előfizetést - hívta fel a figyelmet Zsuppán Attila.
Fülöp Zsuzsanna elmondta: okos telefonokra, tabletekre, laptopokra, televíziókra is 10 ezer forint bruttó vételár felett 1 év kötelező jótállás vonatkozik, ez idő alatt hiba esetén a készülék javítása, cseréje kérhető, amennyiben erre nincs lehetőség, a fogyasztó elállhat a vásárlástól.
Az NFH szóvivője arra is hívta fel a figyelmet, hogy mindenképpen érdemes meggyőződni a termék működéséről, hiszen jótállási kötelezettség alá eső áruk esetében három munkanap áll rendelkezésre az azonnali cserére működésképtelenség esetén. A fogyasztói kifogást mindig a vásárlás helyén kell intézni, a kereskedő erről jegyzőkönyvet köteles felvenni, amelynek másodpéldányát a fogyasztónak meg kell kapnia - mondta Fülöp Zsuzsanna.
Internetes vásárlás esetén kizárólag megbízható webáruházból célszerű vásárolni - tanácsolta a szóvivő, aki szerint kerülni kell az olyan oldalakat, ahol az üzemeltető nem beazonosítható, továbbá érdemes lementeni a weboldalról a vásárláskor érvényes árat és ajánlatot is.
MTI